Suksess hos Maison&Objet

Maison&Objet er virkelig tilbake etter Covid-pandemien. Denne gangen var alle seil satt. Det var stort fokus på trendområdene, strukturen på messen fungerte, og antall utstillere er stort sett tilbake på samme nivå som i rekordåret 2020, og messens representanter er fornøyde og gleder seg til høsten. 2024.

Fra Maison&Objet Trendutstillingen Inspire Me. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Med hele 2 516 forskjellige merker opplevde Maison&Objet en 9 % økning i det totale antallet utstillere sammenlignet med januar 2023. Av dette var mer enn 60 % internasjonale merker.

«Vi er fornøyde. Vi er nesten på samme nivå i antall utstillere som på platemessen i 2020. På besøksfronten er vi 1 prosent. etter 2020 og 15 prosent. foran fjorårets januarmesse”. Det sier Alexandra Iftimiciuc, International Market Manager, som forteller at det er lagt ned mye arbeid for å booste opplevelsen, og ikke minst skape innovasjon som forhandlere kan bruke i butikkene sine. Hun opplyser også at det mot høsten 2024 og våren 2025 skal jobbes videre med planløsningen, slik at den gir mest mulig mening for de besøkende.

Et av områdene som virkelig vokser er velværeområdet som skal se dagens lys for første gang i september 2023. Det er allerede 80 utstillere i området. – Vi bruker mye energi på å finne ut hvor markedet vokser, og akkurat nå ser vi et voksende velværeområde – også i design- og interiørbutikkene, sier Alexandra.

Fra What's New - in Decor. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Hun røper også at Maison&Objets Rising Talents til høsten vil være blant skandinaviske designere.

«Vi vil gjerne skape økt synlighet rundt Maision&Objet i Norden, og vi tror at Rising Talents-konkurransen kan bidra til det».

Det var ikke bare på utstillerfronten Maison&Objet opplevde vekst. Det samme var tilfellet for antall besøkende som økte med 5 % sammenlignet med januar 2023. Det var også flere besøkende fra Frankrike og det samme var tilfellet for eksportmarkeder utenfor Europa, som økte med 25 %, hvorav USA økt med 8 %. Den største veksten var i besøkstallene fra Asia, hvor det var en økning på hele 83 %, drevet av Japan, som sto for 52 %.

 Derimot opplevde Maison&Objet en nedgang på 9 % i besøkende fra Europa, noe som kan sees i forhold til den komplekse økonomiske situasjonen som mange europeiske land befinner seg i. På slutten av messen var det en nesten lik fordeling mellom fransk og internasjonal. besøkende (58 % fra Frankrike, 42 % fra andre land).

 De tre typene besøkende som kom mest til messen var interiørdesignere, fagfolk i hotellbransjen og forhandlere, som spesielt var på jakt etter innovative produkter med respekt for naturen.

TECH EDEN

Temaet for 2024 er TECH EDEN, som kunne sees i både interiør, detaljhandel og gjestfrihet.

I forlengelse av fjorårets tema «ENJOY!», formidler TECH EDEN en drømmeaktig optimisme gjennom form og farge, denne gangen med fokus på en futuristisk ny verden av velvære.

"Maison&Objet er mer oppmerksomme enn noen gang på sine kunder og deres behov og posisjonerer seg i hjertet av bransjens nøkkelutfordringer nå og i fremtiden, ved å koble sammen kreativitet, innovasjon og miljøansvar. Vår ambisjon er å illustrere alle mulighetene som er tilgjengelige for interiør design-, design- og livsstilssektoren, og aktivt støtte utviklingen, sier Mélanie Leroy, administrerende direktør i Maison & Objet.

"TECH EDEN"-temaet ble utviklet i samarbeid med det kreative trendbyrået Peclers Paris, som ser det som en mulighet til å "fremheve den dype utviklingen av forholdet mellom vitenskap og natur og projisere det inn i en bærekraftig og ønskelig fremtid".

Peclers søker å bringe substans og poesi til konseptet fremskritt, og presenterer et progressivt konsept beriket av scenografiske tolkninger, noen ganger beroligende, noen ganger energigivende, alltid inspirerende.

Fra What's New - in Retail. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Historien, som forener en futuristisk utopi med nye realiteter, var en del av messens aktiviteter innen interiør og design, kunst og håndverk, detaljhandel, interiør og bevertning.

Ønsket i den nye generasjonens fortelling er ikke lenger å gjenvinne rommet, men snarere et urparadis og en retur til en vill tilværelse opphøyet av vitenskapelig fremgang. Ettersom samfunnskriser og spenninger forsterker vårt behov for å føle oss komfortable i våre egne hjem, reagerer banebrytende teknologier med nye tjenester inspirert av naturen og tilbyr en sofistikert versjon av den. Teknologi spiller også en betydelig rolle i fremtiden og i trenden.

"Vi tar fatt på en fusjon mellom vårt naturlige miljø og teknologi. Denne nye naturlige epoken, antropocen, lider av ubalanser forårsaket av misbruk av teknologi og hensynsløs bruk av planetens ressurser, som må justeres. Det er gjennom fysikk, vitenskapelige fenomener og de riktige teknologiene, at designere vil være i stand til å utvikle bærekraftige og balanserte løsninger.I en tid med kunstig intelligens, hvor mange objekter kan designes og produseres automatisk, er spørsmålet bare hvordan vi ønsker å bebo denne verden... ", sier Jean-Louis Frechin, direktør og grunnlegger av NoDesign.net, forfatter, lærer ved École Camondo i Paris og spesialist på digital design og innovasjon.

"Sensitive oppdagere omfavner teknologiske fremskritt og bruker dem til å utvikle en forbedret, skreddersydd form for hverdagsliv med sikte på å skape et beroligende, drømmeaktig miljø." forklarer Brune Ouakrat, strategisk planlegger og fremtidsforsker, og Charlotte Cazals, designer og trendprognoser hos Peclers Paris .

Trenden hos Maison&Objet

Hva er nytt er tittelen på Maison&Objets trendområder.

Her kombineres det mykeste designet med "tech", og skaper et diskret uttrykk med omsluttende materialer, naturlige former og milde farger. Dette gjelder bærekraftig minimalisme, ansvarlig brutalisme (gjenbruk og gjenbruk av materialer) og organisk flyt.

Fra What's New - in Retail. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Hjemmet skal sees på som en beroligende puppe som forvandler hjemmet, atferd og praksis med fjernarbeid, åpen kildekode-teknologi og e-handel.

Den sterke nye trenden innen interiør fortsetter: Det private hjemmet blir sett på som et tilfluktssted, en beroligende kokong med en vennlig, modulær design; Stuen blir et kontor, mens badet er en stue dedikert til trivsel.

François Delclaux presenterte What's New in Retail med teamet: Supersoft med team og innovasjoner, dedikert til å støtte forhandlere i utfordringene de står overfor.

Med utgangspunkt i utstillernes produkter kunne du oppleve nøkkelferdige vareløsninger for butikken.

«Vi lever i en periode med den ene krisen etter den andre, og det kan være vanskelig å vite hvordan vi skal reagere. Når det gjelder kreativ design, vil en av morgendagens hovedutfordringer være hvordan vi trygt kan forene og koble sammen den kreative ånden som bringer oss innovasjon med det stadig mer presserende behovet for bærekraft og ansvar. Disse forpliktelsene tvinger oss til å innta en ny holdning, som den unge generasjonen forfekter og oppmuntrer til utvikling som er mer sirkulær enn lineær, forklarer François Delclaux.

«Det er begrepet flyt som presenterer seg her: Flytende i forhold til årstider, kjønn, tilnærminger og visuelle svingninger mellom materialer, farger og former. Vi finner behovet for flyt i sentrum av moderne detaljhandelsutfordringer, med det nye behovet for tilpasningsevne, når det gjelder plass, hvor denne omnikanal-naturen blir normen, sammen med mangefasetterte opplevelser. En butikk, en kafé, en bedrift, et sted for dialog og informasjon, for kundebevaring og personalisering. Derfor må dagens salgsområde fremkalle følelsen av en helhet. Tradisjonelle kategorier uskarpes og blir mindre definerte, med uskarpe grenser. Design kombinerer bærekraftig brutalisme, der materialet dikterer formen, med myke, organiske og rolige former og skånsom, ikke-påtrengende teknologi”.

Fra What's New - in Decor. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Elisabeth Leriches sto bak trendrommet «Hva er nytt? In Decor» som fokuserte på en frisk tilnærming til interiørdesign inspirert av temaet og oversatt til mønstre, tekstiler, installasjoner og oppslukende dekor.

I tråd med årets tema, TECH EDEN, tilbød hun et dykk inn i den drømmeaktige og mystiske verdenen av dristige, sofistikerte mønstre og sterke farger. Det var en forsoning mellom teknologi og natur, projiserte Eden skapt med interiørdesign som fokuspunkt, og fokus på skogen, havet og ørkenen som de tre undertemaene.

I hjertet av «Hospitality Lab» sto Peclers Paris bak tre biofile, oppslukende og fremtidsfokuserte escape pods i sitt Trend Forum: Awakening, active and regenerative.

Hver av disse gjenspeilte fasettene til en sektor som er i konstant utvikling og tilbyr nye tilnærminger til den fordelaktige rømningsopplevelsen: kafeen smelter sammen til et velværeområde, luksuriøse spa dukker opp på hotellrommene og tilbyr multisensoriske opplevelser, og venteområder som flyplasser eller tog stasjoner muterer til idrettshaller takket være de nyeste oppslukende teknologiene.

Fra Inspire Me - hospitality lab. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

På trendområdet kunne man oppleve en fremtidsrettet, men konkret utforskning som presenterte et utvalg avantgardemerker og talenter for å hjelpe dem å forstå nye bruksområder og utviklinger i sektoren. En invitasjon til å feire gleden ved å bo rundt et overdimensjonert bord og vise frem deres visjon om raushet og skuespill i en setting som er både høyteknologisk og veldig i tråd med den franske livskunsten. Når det gjelder interiørdesign, er gjestfrihet mer enn noen gang i total osmose med boligmarkedet, noe som gjør at interiørdesignere kan bevege seg sømløst mellom de to.

Maison er naturligvis også på den «bærekraftige» reisen på tvers av nyheter og merkevarer.

Mélanie Leroy, administrerende direktør i Maison&Objet, konkluderer: "Siden min ankomst for ti måneder siden har vi sammen med alle teamene vært spesielt oppmerksomme på å lytte til kundene våre, både utstillere og besøkende, for å finne løsninger tilpasset alles behov. Vår innsats. har fokusert på "premiumisering" av messen, inkludert en betydelig mengde nyheter, på inspirasjon gjennom forbedring av lovende markeder og enestående iscenesettelser, og på å tilby nyttige og anvendelige løsninger for å støtte dem i deres prosjekter. De første positive resultatene er oppmuntrende oss til å fortsette i denne retningen!Som en internasjonal referansemesse i 30 år, forankrer vi oss nå mer enn noen gang i fremtiden med det ultimate oppdraget å være forsterkeren av kreativitet og virksomhet for profesjonelle innen interiørdesign, design og livsstil over hele verden.

Maison&Objet er tilbake fra 5.-9. september 2024.

www.maison-objet.com/en/paris

What's New - in Retail. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

What's New - in Retail. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Inspire me. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Inspire me. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Inspire me. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

What's New - in Decor. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

What's New - in Decor. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Relatert innhold

26.04.2024Designbase.no

Ambiente Trends 24+: En iscenesettelse av luksusen av stillhet, nye komposisjoner og digitale innovasjoner

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

22.04.2024Designbase.no

Keramisk popkultur

19.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Unike krus i steintøy fra Villa Styles

18.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Formskjønne vårnyheter fra BITZ

15.04.2024Designbase.no

En ode til lekent design

15.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Vakre lykter med karakter fra Villa Collection Danmark

11.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Innred med naturlig sjarm og håndverksmessig dyktighet

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023