TikTok er den nye SoMe-plattformen

Skal du nå den yngre målgruppen må bedriften din være på TikTok. Men tilnærmingen er annerledes. Dette gjelder små, upolerte videoer med morsomt eller annerledes innhold. Maria Røser fra OnlineSynlighed.dk gir her en guide til hvordan du kommer i gang med TikTok og hvordan du generelt jobber med de nye sosiale mediene.

Foto: OnlineSynlighed.

Facebook er for 40+, Instagram er litt utdatert. Det nye mediet er TikTok. Ikke minst hvis målgruppen din er ungdom, da er det her du bør være på sosiale medier.
–TikTok er et fremadstormende medium for de unge generasjoner, sier Maria Røser, SoMe-spesialist hos OnlineSynlighed.dk.

Facebook og Instagram brukes i dag av svært mange både i forhold til organisk innhold og i forhold til annonser, men Maria forteller at de to «etablerte» sosiale medieplattformene har utviklet seg etter hvert, slik at det kun er 1-2 prosent av det organiske innholdet som faktisk vises til målgruppen din. –De justerer hele tiden sine algoritmer, så det er vanskelig å nå resultatene uten også å reklamere, forklarer hun.
Samtidig begynner mange å bli lei av f.eks. Facebook, fordi hvert fjerde innlegg, ifølge Maria, faktisk er en annonse.

Maria Røser fra OnlineSynlighed.dk er ekspert på sosiale medier, bl.a. TikTok. Foto: OnlineSynlighed.


–På TikTok er det ennå ikke så utbredt med annonser, og faktisk kan man komme veldig langt med organisk innhold – altså innlegg som ikke er annonser. Det er imidlertid viktig at det er spennende og morsomt innhold. Det trenger absolutt ikke være pent, og det er helt greit med innhold tatt opp på mobilen, men det må være annerledes og skille seg ut, råder Maria.
Hun anbefaler faktisk å begynne med organisk innhold, for når du har en serie innholdsvideoer og når du vet hva følgerne dine vil interagere med, kan du målrette både innhold og eventuell annonsering.
TikTok har ikke fullt så gode analyseverktøy som Facebook og Instagram, men du kan se hvilke videoer som fungerer best. Men i større grad må man få en følelse av hva som fungerer. Men det handler i stor grad om merkekjennskap, om å øke bevisstheten rundt din bedrift, og om å synliggjøre deg og ditt, at du vet hva som skjer og følger trendene som er i stadig endring.

Vis det morsomme og det annerledes
TikToks målgruppe er 16-24-åringene, men Maria forteller også at stadig flere som er eldre enn den opprinnelige målgruppen nå bruker TikTok. –Et generasjonsskifte er i ferd med å skje. Facebook-brukere synes nå også det er spennende å følge TikTok, sier hun og uttaler videre: –Derfor er det også en god mulighet til å få en organisk rekkevidde til veldig mange aldersgrupper, akkurat som TikTok er internasjonalt, så hvis du har ambisjoner, gir TikTok muligheten.
Det du skal ha på TikTok kan være alt fra reaksjoner på en fin vase som settes opp, tips & triks, du kan vise produkter eller for eksempel et øyeblikksbilde eller en interaksjon hvor du spør en ansatt i butikken om forslag på en trend eller noe helt annet. Det viktigste er at det ikke virker for oppstilt.

Slik kommer du i gang
Maria gir en rekke gode tips om hvordan du kommer i gang med å bruke TikTok profesjonelt.
Se i appen. Den går langt når det gjelder å forstå mediet. Se hva andre bedrifter og forretninger - nasjonale og internasjonale - har, se hva som er trendy, og lag ditt eget innhold basert på det.

Søk etter merker, design eller designere.
Lag videoer uten tekst, for det er det TikTok kan gjøre. Skal en liten tekst brukes, må den være kort og relevant. Skal du skrive mer må du bruke Facebook eller Instagram.
Du får poeng for skjeve vinkler og sprø ideer, og «How to» eller hacks er et godt utgangspunkt.
Når du har brukt TikTok organisk en stund, og du har funnet ut at mediet treffer riktig målgruppe, kan du vurdere å annonsere, men også her er det ulike alternativer.
For design- og interiørbransjen anbefaler Maria feed-annonser, som ikke er dyre, men som er annonser som er med i feeden slik at de ser ut som vanlig innhold – nesten slik at du ikke merker at det er en annonse.
Et annet alternativ er Hashtag-utfordringer: Du lager en video og lager en hashtag-utfordring ved å be følgerne dine lage samme video og bruke hashtaggen. –Deretter kan du sponse hashtaggen for enda større engasjement, forklarer Maria. Hun slår imidlertid fast at feed-annonser sannsynligvis er det som fungerer best for folk flest. –Men du må prøve deg frem, for praktisk erfaring gir mye på sosiale medier.
Men generelt anbefaler Maria at du bare setter i gang, prøver deg frem og ser hva som fungerer.
–Tenk kreativt og utenfor boksen og legg ut videoer som er spennende og har interessant innhold, fastslår hun.
Når det gjelder frekvensen, kan den være l vanskelig å leve opp til, for Maria sier at man faktisk må poste 2-3 ganger om dagen for å opprettholde følgerne sine, men hun sier også at hvis man legger ut 2-3 ganger i uken, er det ok.
–En god idé er å sette av litt tid en gang i uken til å spille inn mange små videoer, som du så kan ha på lager og laste opp fortløpende. Dette gjør det lettere å ta grep, og ønsker du å få tak i en målgruppe er hashtags perfekt; skriv bynavn, merke- og bedriftsnavn osv., slik at du treffer de du ønsker skal se innleggene dine på TikTok, avslutter Maria.

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Home of Consumer Goods tilbyr et nytt merkeområde i 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Fokus på design! Nytt merkeområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Christmasworld Trends 25+: Søkelys på ansvar, fellesskapsfølelse og optimisme

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Creativeworld Trends 2025: Turer fulle av inspirasjon

23.10.2024Witt A/S

Sponseret

Innovativ komfort og design for de minste – MEMBANTU presenterer tre nyheter:

10.10.2024Designbase.no

imm cologne 2025 er kansellert

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023