12.02.2021  |  Business  |  Ledelse & drift

Tilbords konseptet er en suksess!

I løpet av 2,5 år har vi snudd hver stein i selskapet for å bli konkurransedyktige, sier Odd Sverre Arnøy, daglig leder for Tilbords.

Mye har skjedd de siste årene med kjeden Tilbords. Oppkjøp, konkurs og ny strategi. Odd Sverre Arnøy har vært med hele veien.

–Vi har nå lagt et grunnlag for lønnsom drift. Et av virkemidlene har vært å få butikkene til å drive som kjede, opptre likt utad, ha samme profil og tilby like produkter. I tillegg til grunnleggende god økonomi og struktur, har vi bygget opp en felles kultur for å drive lønnsomt.

Nå kan kundene som kommer i Tilbords butikkene i Bergen, Oslo, Hamar og Sandnes, ja i hele landet, se samme utvalg med en forutsigbar merkevare og produktprofil.

–Vi har oppgradert konseptet betydelig. Med ny moderne innredning i butikkene som fremhever og tydeliggjør merkevarene, tror vi et godt grunnlag for suksess er etablert.

Tilbords skal være ledende på interiør og kjøkkenutstyr. Veksten skal komme på interiør, mens søsterselskapet Kitch´n skal fokusere på kjøkkenutstyr.

–Tilbords skal være et moderne glassmagasin som fremover skal vokse innen interiør, men hvor et basis-sortiment også inneholder kjøkkenutstyr. I butikkene skal kundene finne alt man trenger til det dekkete bord, og alt av flotte merkevarer som setter prikken over i’en i våre hjem. Dette har vi langt på vei lykkes med allerede med god respons hos våre kunder. Spesielt i 3. kvartal har vi hatt en fantastisk utvikling, noe vi skal bygge videre på i tiden fremover. Hele 2020 har gitt oss en positiv omsetningsutvikling, selv om det var dramatisk da vi måtte stenge i 4-5 uker i mars/april. I november hadde vi vekst på 7-8% til sammenligning med i fjor. Så kommer julehandelen som utgjør 40% av vår årsomsetning.

Arnøy er engasjert, og synes det er moro at opprydningsjobben har gitt resultater. Han har masse erfaring som daglig leder i Kitch’n i 11 år,  før oppkjøpet av Tilbords.

–Vi er et konsern med hovedkontor på Forus med 30 personer som jobber med tre kjeder, Tilbords, Kitch’n Norge og Kitch’n Sverige. Halvparten av de ansatte på hovedkontoret jobber med økonomi og oppfølging av butikkene, mens resterende arbeider med IT, design, marked, nettbutikk, innkjøp, butikk og konseptutvikling for våre totalt 240 butikker. 

Tilbords satser hovedsakelig på skandinaviske merkevarer. I tillegg har Tilbords også noen globale merkevarer, som f.eks.  Bodum, Le Creuset og Georg Jensen. I Norge elsker vi dansk design og Rosendahl, Stelton og Eva Solo gjør det bra.
–Via vårt søsterselskap Modern House AS har vi nylig overtatt Magnor Glassverk AS. Dette vil styrke oss i konkurransen i tiden fremover.  Den fine utviklingen til Tilbords skyldes ikke minst at Magnor som merkevare har styrket seg betydelig de siste årene.

Tilbords har dyktige medarbeidere og sammen med gode merkevarer, har nye kunder strømmet til butikkene.

–Vår inspirasjonskatalog gir tips og beskriver merkene. På nettsidene gir vi mer inspirasjon. I tillegg kommer selvfølgelig tilbud og gode priser på aktuelle varer.

–I 2021 forventer vi å åpne 2-5 nye butikker. I tillegg vil vi oppgradere ytterligere ca. 20 av de eksisterende forretningene. Stadig forbedring er avgjørende for at vi sikrer en god utvikling i årene fremover.

Arnøy ser lyst på fremtiden. Han har en stab med de «beste folka», i butikk og på alle de viktige fagområdene som skal til for å lykkes i den fremtidige butikk-konkurransen.

–Slik må det være i dag, vi må ha de beste med oss på laget og det har vi i hele kjeden. Våre dyktige lederpersoner innen IT, marked og online skal sikre at vi vinner på alle konkurranseflater. Online bestillinger og nettbutikken vokser, men også alternative løsninger som klikk og hent» vokser betydelig. I år 2021 forventer vi at 20-25 % av salget foregår online inkludert «klikk og hent». Vi har investert betydelig i nye gode løsninger, en investering som vi tror skal gi oss gode resultater i årene fremover.

Som følge av blant annet corona har Tilbords hatt en vekst på opp mot 90 % både på nettsalg og «klikk og hent» i butikkene.

–Våre fysiske butikker er en styrke i forhold til andre online butikker.

Alt ligger klart for et godt 2021 for Tilbords, en kjede som faktisk er 40 år.

–Vi er trygge på konseptet, våre ansatte og utviklingen av kjeden. Vi fortsetter med vårt kundefokus, så lenge kundene forblir fornøyde har vi grunnlaget for en fornuftig og lønnsom kjede, avslutter en optimistisk Odd Sverre Arnøy.


Fakta
Tilbords Butikkdrift AS (100 % eid av Kibord AS)

Antall butikker:    71 butikker i Norge pr. 16.11.2020.

Hovedkontor: Luramyrveien 59 på Forus.

Kort historikk:  Etter at Tilbords-konsernet (Tirag AS m/flere) gikk konkurs februar 2018, ble Tilbords Butikkdrift AS startet opp 1. mars 2018.

71 butikker i hele Norge fra Alta i nord til Kristiansand i sør.

Eierforhold:          Kibord AS 100 %.
Kibord AS eies av:
Tore Thorstensen/Lars Gylterud 33,33 %
Wiggo Erichsen/Halvard Velde/nøkkelpersoner 33,33 %
Dag Leo Martinsen 33,33 %

Daglig leder:        Odd Sverre Arnøy.

Forretningsidé:      Tilbords skal være Norges ledende interiør- og kjøkkenkjede.

Omsetning 2019:   391 millioner eks. mva. – 71 butikker.
All omsetning er for hele kjeden, egeneide og franchise eks mva.
Resultat:  Tilbords Butikkdrift AS: Ebitda + 6,6 mill.
Kibord AS: Ebitda + 71,5 mill.

  Designbase.no dk anvender cookies som vi bruker til å huske dine innstillinger og statistikk m.m. Når du fortsetter med å bruke nettsiden, aksepteres vår nye cookie- og persondatapolitikk. Les mer