Upcycling har aldri sett så bra ut som i dag
Det sier Mikael Eydt, administrerende direktør og medgründer av Beyond Leather Materials and Leap®; et materiale som til forveksling ser ut som skinn, men er et vegan-sertifisert nestegenerasjonsmateriale med 89 prosent. biobasert innhold laget av epleavfall hentet fra europeiske juice- og ciderprodusenter.
«Vår posisjon er grunnleggende at produktene enten må resirkuleres eller gli tilbake i naturen, og at det er skjønnhet i avfall. Vi elsker en utfordring og å gjøre det umulige mulig holder oss i gang”. sier Mikael Eydt, administrerende direktør og medgründer av Beyond Leather Materials.
Dette var også grunnen til at han og Hannah Michaud grunnla Beyond Leather Materials i 2017. Egentlig begynte utviklingen av Leap, et læralternativ laget av epleavfall, som et studieprosjekt, og derfor har de fra starten også vært dedikert til å pushe grensene for materialvitenskap og skape neste generasjons materialer ved å bruke teknologi og prinsipper for sirkulær økonomi.
«Fra starten har det vært viktig for oss å jobbe med en råvare som ikke kan brukes som mat, derfor kom vi over epleavfall. Det produseres fire tonn epleavfall hvert år. Noe av det brukes til dyrefôr, men det meste kastes. Leap (som LEftover APPLES) bruker eplerester fra eplejuice- og ciderprodusenter og forvandler dem til et neste generasjons, slitesterkt materiale. Hver kvadratmeter Leap sparer ca. 1,8 kg eplemasse fra å havne på deponi, og dermed har vi én løsning på to problemer – å redusere matsvinn og samtidig skape et bærekraftig skinnalternativ», sier Mikael Eydt. Videre er det også en klimagevinst å hente. Spranget avgir ca. 90 % mindre CO2 i produksjon enn dyreskinn og dermed er det en besparelse på klimaregnskapet.
"Ved å bruke kassert europeisk epleavfall tar vi sikte på å gi et positivt bidrag – å hjelpe eplejuice- og ciderprodusenter med å redusere sine avfallshåndteringskostnader og forhindre at epler havner på søppelfyllinger. Denne tilnærmingen lar oss skape et innovativt alternativ til dyrebaserte materialer ", forklarer Mikael.
I vår lanserte Beyond Leather Materials sin første produktkatalog med Leap i fem forskjellige farger og fire forskjellige strukturer, og den har allerede en produksjonskapasitet på litt over 100.000 kvadratmeter. Mikael Eydt er imidlertid sikker på at produksjonen vil ha doblet seg allerede i løpet av et år.
Kapasitet, pris og kvalitet
Ganske mange start-ups jobber med neste generasjons materialer, og det mangler ikke på ideer for innovasjon. Men som Mikael Eydt slår fast: "Det er ikke mange neste generasjons materialer hvor kapasitet, pris og kvalitet henger sammen, og det er faktisk tilfellet med Leap".
Spranget er 89 prosent. biobasert. Fibrene er veldig korte i epleavfallet. Det gir styrken i materialet, mens naturgummien den er blandet med gir elastisiteten. Tencel er lagt på baksiden, som har det minste CO2-avtrykket av denne typen materialer, og det er påført et toppstrøk for å gjøre materialet vannavstøtende.
"100 prosent biobasert materiale varer ikke så lenge, derfor er det mer fornuftig å produsere en 89 prosent. biobasert produkt som da kan vare i 20 år», forklarer Mikael, og mens vi snakker viser han en rekke eksempler på Leap og på produkter; vesker, lommebøker og andre ting som er laget av materialet, og bemerkelsesverdig nok kan du faktisk verken se eller føle forskjellen mellom tradisjonelt skinn og Leap.
Utviklingen av Leap har pågått i seks år. «Men nå gir vi den gass», fastslår Mikael, og oppdraget er å gjøre avfall vakkert, og markedsføre Leap som neste generasjonsmateriale det er.
«Men vi er også i en transformasjon, for akkurat nå går vi fra å være produktutviklere med fokus på forskning og utvikling til å være leverandører med fokus på salg og forsyningskjeden, og dette er to forskjellige historier som må fortelles ".
Mikael understreker at de selvfølgelig vil fortsette å utvikle og innovere, men at det nå også handler om å få kunder som ønsker å bruke Leap i sin produksjon. «Vi har 3000 potensielle kunder i databasen vår; mennesker som har vist interesse for vår utvikling og historiefortelling, og vår produksjon i Tyskland har en kapasitet på 4 millioner kvm, så det er rikelig med utviklingspotensial», står det.
Mikaels følelse er at merkene som ønsker å bruke Leap også vil bruke historien om materialet laget av epleavfall, og at det kan gi ekstra verdi til det ferdige produktet. Han synes imidlertid ikke at Leap kun skal brukes til high-end produkter.
"Det er i et prispunkt hvor det kan brukes til veldig mange ting," sier han, "og vi ønsker å være med overalt; fra kjøkkenfronter til designprodukter, mote, små skinnvarer, møbler, interiørdesign og til og med bilindustrien har vist interesse for Leap».
Målet er at du om fem år skal ha en minimumskapasitet på 1 million. kvm, og at det er utviklet en teknologi som kan jobbe med avfall fra andre matproduksjoner.
Og Mikael synes ikke det er et urealistisk mål. "Både design- og motebedrifter ser på å måtte tilpasse seg en rekke krav til CO2-avtrykk og bærekraft, og samtidig er det viktig å ha historien om materialene på plass, og Leap er et veldig godt bud på det. ".
På vei ut av kontoret går turen forbi de mange produktene som har blitt produsert av Leap siden starten. Fra de første tidlige forsøkene til produkter som nå settes i produksjon, og vi beveger oss lenger ned i et mindre produksjonsområde, hvor man kan produsere mindre kvanta og teste nye ting. Her er det bemerkelsesverdige duften. For det er ikke maskinolje som henger i luften, men den deiligste lukten av epler.
Mikael forteller at han er 6. generasjon av en familie som driver hotell i Tyskland, og at livsveien hans faktisk var satt. Han studerte økonomi og hotelldrift, og fordi moren er dansk dro han til Danmark for å studere et semester. Men det som skjedde, som ofte skjer, møtte han sin partner og fremtidige kone. «Så nå står jeg fast her, og det er jeg glad for», avslutter han med et smil.