Vi er en produktutviklingsavdeling og innkjøpspartner

Vi er en tilleggsressurs – et alternativ til våre egne ansatte, eller vi fungerer som den forlengede armen til produktutviklingsavdelingen. Det sier Jan Helmer Freij, administrerende direktør i Global Design Partner, som i 10 år har skapt et stort nettverk av fabrikker og partnere i Europa og Østen, som kan hjelpe design- og interiørbedrifter til å bli mer smidige og produsere det beste og riktige. pris.

Global Design Partner har satt opp et nytt showroom som også fungerer som butikk. Foto: Pia Finne

«Vi er et produktutviklingsselskap som er med på å bringe en designidé til markedet og er ansvarlig for hele prosessen frem til produktet er på kundens lager.

Global Design Partner er med andre ord en tilleggsressurs – et alternativ til å ansette nye medarbeidere i en verden som er i endring og i konstant turbulens», sier Jan Helmer Freij, som er administrerende direktør i Global Design Partner, og som har de siste årene. og har i sitt eget arbeid de siste +10 årene skapt et stort nettverk av fabrikker og forretningspartnere i Europa og Østen.

«Vi fungerer som selskapets forlengede arm når det gjelder å se på eksisterende eller nye produkter. Oftest dersom du ønsker å utvide med nye satsingsområder, men ikke ønsker å binde dyr kapital i kapasitetskostnader, eller rett og slett har vi et tilbud som alternativ til dagens produsent. Vi kan trå til umiddelbart, og kan handle raskt i forhold til å finne de riktige produsentene, og få analysert økonomi og tidsperspektiv, og dermed hjelper vi design- og interiørbedrifter med å være smidige og finne riktig produsent til oppgaven for rett person pris".

I utstillingsrommet er det mulig for forretningspartnere å se de ulike materialene som kan jobbes med. Foto: Pia Finne

Dermed bør ikke samarbeidet med Global Design Partner sees på som en kostbar del av produktutviklingen og produksjonen av et nytt produkt.

«Vi er mer en sparringspartner og leverandør, som kan være til stor hjelp for bedrifter i disse tider, og spare på interne ressurser. Vi tar ansvar for produksjonen og har som mål å finne de riktige fabrikkene for å sikre at kvaliteten er i orden og at produktet produseres under de rette forholdene. I tillegg sørger vi også for at produktet pakkes riktig i forhold til alle forskrifter, vi gjennomfører falltester og sørger for at artiklene overholder gjeldende krav, og vi bidrar til at produktet transporteres fra produksjon til bedriftens lager».

Vi holder til på Global Design Partners kontor på Frederiksberg, som også fungerer som et materialutstillingsrom, og her kan du møte og diskutere prosjektene gjennom med kundene. Her har du også mulighet til å se på ulike materialer, fra prøver av treslag til stein, glass, kork, porselen m.m.
Og Jan Helmer Freij har virkelig noe å vise til for sin kompetanse Han har vært i design- og interiørbransjen siden 1998, han er leverandørkjedeutdannet, og har jobbet med innkjøp og logistikk. Han har tidligere vært innkjøpsansvarlig i Royal Scandinavia, og han har jobbet i Royal Copenhagen og Georg Jensen, hvor han var med på å åpne kontoret deres i Kina tidlig. Siden da som en del av Ledelsen i Rosendahl, hvor Jan var involvert i etableringen av Rosendahl Design Group. Her var ansvarsområdet i en årrekke å stå for produktutviklingen «ide til hylle».

I 2013 – for litt over 10 år siden – ble Global Design Partner startet, basert på et ønske om å bruke hans kunnskap og nettverk, og siden den gang har han hjulpet en lang rekke store og små, kjente og veletablerte også som nystartede designbedrifter for å styre prosessen presist fra første «ide» til produktet er på lager.

Vi kommer langt

Jan Helmer Freij forteller at det legges ned mye arbeid i å etablere et stabilt nettverk i produksjonslandene, enten det er i Europa eller i Østen, og han forteller at det krever mange kilometer på landevei fra personalet å besøke alle fabrikker og Produksjonslokaler. Vi starter produksjonen først når vi har besøkt og godkjent stedet.

Frederik Bagger, et av selskapene Global Design Partner samarbeider med bl.a om produksjonen av karaffen. Foto: Pia Finne

Det er mange hensyn som skal tas: vekt, frakt, emballasje og selvfølgelig produksjon og materialer og mye mer. For noen produkter lønner det seg best å produsere i Europa, men for andre er det fordelaktig å flytte produksjonen til Østen. Men det betyr også at vi må kjenne merkevarens DNA samt kundens krav og ønsker, slik at vi vet nøyaktig hva vi har å jobbe ut fra».

Et nettverk av 60 fabrikker

Global Design Partner har et nettverk av 50-60 fabrikker over hele verden som jobber i alle typer materialer, og Jan sier at en av styrkene helt klart er at man samarbeider med lokale folk som både henter og sikrer kvalitetskontroll på stedet. "Til syvende og sist er vi leverandøren til kunden og derfor må vi sørge for at alle parametere er i orden".

Global Design Partner hjelper derfor på mange måter sine kunder med å drive en virksomhet der ansvaret i større grad delegeres.

«Det betyr også at du kan investere mer i å gå nye veier og teste. Får du ikke forventet salg av det nye produktet, så er det ikke flere kostnader hos oss som er knyttet til produktet, som raskt kan stenges ned igjen. Vi har høy grad av fleksibilitet, og vi kan imøtekomme mange oppgaver».
«Vi har valgt å kun jobbe med leverandører som er kvalitetsbevisste og har eller er i ferd med sertifisering, og vi bruker QARMA online-systemet for kvalitetssikring. Det betyr at uavhengig av hvor vi jobber i verden, utføres inspeksjonene på en enhetlig og sporbar måte, noe som gir kunden sikkerhet for at vi fysisk har vært på fabrikken og sjekket produktene. Kunden kan selv følge befaringen og se bilder eller video av produktene og en ferdig rapport. Det betyr at du kan sitte på kontoret hjemme i Danmark og overvåke og godkjenne produktet før frakt», forklarer Jan Helmer Freij.

Han gir et annet godt eksempel på hvordan Global Design Partner fungerer: «Hvis en kunde skal produsere en lampe, er det ofte mange produsenter involvert for å sikre at hver komponent oppnår best mulig kvalitet. Skjermen skal produseres ett sted, lampedeler er et annet som kan være tre, stål osv. Ledninger og elektriske deler et tredje sted, og så skal det hele monteres og sertifiseres. «Når vi er over legger kunden én ordre til én pris, og da er det vår jobb å sikre alle underleverandører».

Utstillingslokalet ligger på Gl. Kongevej på Frederiksberg i København. Foto: Pia Finne

Som bedrift kan du også velge å ta samarbeidet enda lenger, for kommer du med en idé kan Global Design Partner hjelpe deg med å finne riktig designer for oppgaven og ta seg av hele prosessen fra en strektegning til en ferdig produkt. Vi har også i mange tilfeller vært med på å utvikle linjeforlengelser til eksisterende serier i alternative materialer. Vi tar oss av dette selv internt og hjelper til med tegning av underlag og bilder.

– Vi synes det er gøy og spennende å være med på reisen, uansett om bedriften er stor eller liten, for det er like interessant å være med på reisen og hjelpe en mindre bedrift å komme seg videre, sier Jan Helmer Freij.

Utvider arbeidsområder

Global Design Partner har nettopp utvidet sine virkeområder og ser for tiden på universet til barn og unge.

«Vi har startet med de første trevarene som hyller, senger og bord i eik, og med det segmentet vil vi også se en rekke artikler i resirkulerte materialer i alt fra oppbevaring og lamper til barnerommet.

Den større interessen for resirkulerte og organiske materialer i dag gjør også at vi jobber mye med materialer som glass, FSC-sertifisert tre, kork osv., og vi vurderer bærekraft der det lar seg gjøre og der kundene er interessert i det.

Resirkulert plast er interessant og i det hele tatt avfallsbehandlede produkter som resirkulert rustfritt stål og aluminium, akkurat som vi ser på hvordan materialene kan gjenvinnes etter bruk. Vi gjør det vi kan for å holde oss oppdatert på nye utviklinger og trender på markedet, og vi sikrer selvfølgelig at alle produktene vi jobber med oppfyller alle gjeldende samsvarskrav og sertifiseringer.

Foto: Pia Finne

Foto: Pia Finne

Foto: Pia Finne

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Optimaliser virksomheten din

Varehandelen står overfor unike utfordringer og muligheter i en tid preget av digital transformasjon og endrede forbrukerpreferanser. Det handler om å være i forkant av de siste trendene og holde øye med utviklingen som hele tiden skjer innen både forretningsdrift og ledelse. Fordi virksomheten er optimalisert og kundeopplevelsen forbedres, øker salget og inntjeningen.

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.no

Jeg ønsker å lage bærekraftige vesker som tåler hverdagen

18.11.2024Designbase.no

Oslo Design Fair blir mer salgsorientert

15.11.2024Designbase.no

Funksjonelle kontrakttekstiler på Heimtextil

13.11.2024Designbase.no

Årets farge varsler optimisme

12.11.2024Designbase.no

Carina Seth Andersson får Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.no

Sør-Koreas nye generasjon av Rising Talents

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023