Vi må opprettholde nysgjerrigheten

Historien om dansk design er drivkraften i Zone DNA og ikke minst en del av grunnen til at Zone Denmark har kunnet rapportere uavbrutt vekst siden 2017. Samtidig har den nettopp fått designpris nr. 60, da den forleden mottok nok en iF Design Award 2024 for den nye Firefly-lykten.

Zones nye Disc sammenleggbare utemøbelsett. Foto: Zone Denmark

«Det er mye som skjer i Zone Denmark. Senest har Zone reist til USA med det nyetablerte selskapet F&H Group USA Inc, og har allerede blitt det største av merkene som F&H Group valgte å lansere på det amerikanske markedet for et drøyt år siden. Dette forteller Michael Bruun, design- og merkevaresjef i Zone. I dag er Zones marked altså både europeisk og amerikansk, og Michael Bruun tror årsaken til suksessen er vinklingen som ble tatt på merket i 2016, da DNA ble endret, og historien om dansk design og danske designere for alvor startet.

«Vi har i det stille jobbet oss dit vi ønsker å være, og i dag møter vi våre konkurrenter som likeverdige og i øyenhøyde», sier Michael Bruun.

Michael Bruun, design- og merkevaresjef i Zone. Foto: Zone Denmark

Han slår også fast at en introduksjon til det amerikanske markedet ikke bare er noe man gjør. «Det tok to år å forberede og F&H Group USA Inc. har allerede hatt en skikkelig god start på det amerikanske eventyret. Det globale synet har vært drømmen. «Vi er ikke misfornøyde med det danske markedet, men skal du tro på vekst, og skal du løfte merkevaren, må du ha flere land å operere i». I dag er Tyskland det største markedet, men Michael Bruun understreker at fordelen med å være i mange markeder er at når salget i ett land påvirkes negativt, er det alltid et annet som forbedrer seg.

Pionerånd og entreprenørskap

Michael forteller at det er både pionerånd og entreprenørskap i Zone-teamet, både hos de ansatte og designerne som jobber med utviklingen av Zones kolleksjoner, og han forteller at de mange Red Dot Design Awards og German Design Awards produktene har fått. siden 2016, er med på å støtte ånden som er.

Samtidig har de fra starten av vært strategisk bevisste på å prøve å få prisene, fordi det, som Michael forklarer, betyr mye i f.eks. Tyskland og USA. "De spør faktisk om designprisene våre før de spør om prisene. Så dette er vår måte å få en fot innenfor og skape hype. Etter det skal vi selvfølgelig ha noe konkret å tilby og et budskap til kunden».

Zones nye ramme Eau. Foto: Zone Denmark

Lagånd er viktig. «Vi tror på de samme egenskapene, og vi har alle samme holdning til hvordan vi skal drive dem videre. Vi er også enige om at det ikke er noen endestasjon. Det som driver og det som er spennende med utviklingen er nettopp at reisen ikke stopper opp. Det er som å starte et tog som ikke stopper selv om det er noen støt og noen bakker på veien. For slutter du å reise, slutter du å være nysgjerrig, da blir livet kjedelig».

Michael tror ikke ideer dukker opp ved et skrivebord, og han er ikke i tvil om at god kjemi styrker. «Vi har satt en retning, men vi har hatt kunder og markeder som har trodd på konseptet, og vi har ansatte og designere som støtter oss, slik at vi i dag har et Zone-fellesskap der vi alle tror på ting, og hvis du gjør det , blir det selvforsterkende”.

Zones designere er eksterne, men fortsatt en ganske fast gruppe danske designere. Det er imidlertid også plass til lek og ledig plass dersom en produktlinje krever det. «Vi får mange henvendelser fra internasjonale og kjente designere. Men da må vi dessverre si at adressen er feil. Vi jobber kun med danske designere, og vi ønsker å bevare det danske design-DNAet”.

Selv etter korona opplevde ikke Zone den store nedgangen som mange andre merker gjorde. «Men hvis du vil skape vekst i en omveltningstid, må du skape noe nytt», er Michaels klare standpunkt. Derfor har ikke Zone sluttet å utvikle seg.

Mastodonten i ryggen

Det er ingen hemmelighet at F&H er en mammut på markedet, og som Michael sier har dette gjort at de har klart å lage strukturen rundt Zone. "Alt annet likt er det bedre å ha en enorm motor bak, slik at det er fart, visjon og økonomi for oss å utfolde".

Strategien er den Michael utviklet i 2016, før Zone Denmark ble solgt til F&H Group. «Men strategi er bare verdt noe hvis du av og til også ser ut av vinduet og inn i virkeligheten for å se hva som skjer når du tar noen sjanser og beholder originaliteten din. Det ser vi når vi kaster oss ut i nye muligheter», sier Michael Bruun.

Firefly, som nettopp har vunnet en IF Design Award 2024. Foto: Zone Denmark

Senest har uterommet inneholdt bl.a. med Disc-krakken og Firefly LED-lampen, men Michael understreker at når nye design skapes, omgås bestemte trender. «Vi ønsker å jobbe med slitesterke materialer og fargeløsninger, og vi kaller det den adaptive livsstilen. Vi ser trendene som er i markedet og adopterer dem inn i vårt eget merkes DNA, og utendørs er et av områdene vi skal satse på med to retninger; utendørs for de urbane enslige som trenger å innrede seg på en liten plass med designprodukter som snakker til stemninger, og utemøbler og design som harmonerer bedre med de store rommene; terrassen og sommerhuset”.

Og Michael er også klar på hva den neste produktgruppen Zone skal ta fatt på, nemlig belysning, for selv om utviklingen er kreativ, er den også strukturert og planlagt.

«Vi har vårt Creative Motel. Et rom der det ikke er vinduer – bare fire vegger, og hvor alle i teamet vet at alt er mulig her inne, her kan vi brainstorme fritt både som designere og internt, og her er det ingen blokkeringer for kreativitet. Når vi kommer ut i virkeligheten igjen, er det noe som ikke lar seg gjøre, men inne i rommet er alt mulig, og som alltid føder andre ideer», sier Michael.

I Zones Creative Motel er alle kolleksjonene stilt opp 3-4 år frem i tid.

«Jeg er ikke flink til å se fremtiden i et kjedelig Excel-ark. I vårt Creative Motel kan vi se ting som fysiske prøver, tegninger eller skisser, og få en visuell flyt som beveger seg som en levende organisme. Vi kan se om noe mangler i flyten, eller om et produkt er forsinket, kan vi fysisk se hva vi har å flytte rundt».

Zone har også lansert en ny barserie. Foto: Zone Denmark

Og Michael er glad for at selv om F&H Group er den store gruppen den er, har Zone-teamet fått jobbe på sin egen måte. «Vi har fått lov til å løpe, og da er det bare å ha gode bein», sier Michael med et smil. Og selv om han har gjort det i mange år, synes han fortsatt det er veldig tilfredsstillende å være med i skapelsesprosessen, og han får fortsatt et kick av å jobbe med designerne når prøvene kommer hjem, når varene kommer hjem, og når han kan se at forbrukerne beveger seg.

Løsninger for det moderne mennesket

Zone har tatt i bruk den adaptive livsstilen og krydret den med en litt skjev vinkel som passer den moderne mannen.

"Målet er egentlig ikke at forbrukere skal kjøpe et produkt fordi det er sone". De må trekkes av formen og fargene, for vi tør faktisk å jobbe i farger som ikke er grå eller hvite, men som fanger på en annen måte”. Og selv om stilen er dansk design, har den også et internasjonalt preg.

I dag er Zone Denmark, i tillegg til Tyskland, store i Nederland og Frankrike og ikke minst i Norden, og Michael forteller at det først og fremst er varehusene og netthandelen som driver veksten.

Det er heller ingen tvil om at Zone Denmark befinner seg i et «sweet spot», hvor forbrukere har råd til produktene nesten uavhengig av økonomiske forhold. Og det er selvfølgelig med vilje.

Vi må treffe på det som kalles «rimelig design», sier Michel Bruun. Her kan du se Zones utelampe. Foto: Zone Denmark

«Vi må treffe det som kalles «rimelig design». Det må være en kommersiell vinkling på produktene, men de skal også treffe forbrukerne i hjertet uten at de må ta opp lån i banken for å kjøpe dem».

Spør du Michael hvor han ser Zone Denmark om fem år, mener han helt klart at det da er skapt et godt grunnlag for merkevaren i USA, og at vi er i ferd med å utvikle oss derfra. "Men vi har et helt hav, så det kan lett være andre steder hvor vi kan se forbrukere som ønsker Zone velkommen. Muligens. i Japan og Kina».

Men fremfor alt ser han at Zone står enda strammere enn i dag og med enda flere kunder og enda mer fornøyde forbrukere. «Og så er det hele ideen om bærekraft og ansvar, som vi jobber hardt med hele tiden i forhold til produksjonsland og måter å gjøre ting på. I tillegg er målet at vi sammen med andre merker i F&H Group blir enda mer opptatt av hvor de ulike merkene befinner seg i forhold til hverandre. Og så må vi opprettholde nysgjerrigheten – og blir vi nervøse for fremtiden, tar vi en tur til det kreative motellet», avslutter Michael Bruun.

Pulp - sirkulære oppbevaringsbokser. Foto: Zone Denmark

Trivets varmeputer. Foto: Zone Denmark

Baderomsserien Rim. Foto: Zone Denmark

Disc-utemøblene tar nesten ingenting når de er slått sammen. Foto: Zone Denmark

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.no

Jeg ønsker å lage bærekraftige vesker som tåler hverdagen

18.11.2024Designbase.no

Oslo Design Fair blir mer salgsorientert

15.11.2024Designbase.no

Funksjonelle kontrakttekstiler på Heimtextil

13.11.2024Designbase.no

Årets farge varsler optimisme

12.11.2024Designbase.no

Carina Seth Andersson får Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.no

Sør-Koreas nye generasjon av Rising Talents

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023