Vi vil utfordre den konservative designbransjen

Pia Kirkeskov Andersen, som er re-grunnlegger av August Sandgren, mener at de har knekket koden når det kommer til fremtiden for tradisjonelt håndverk. For henne handler det om å føre det gamle danske merket inn i en ny tidsalder og videreføre arven. Dette oppnås gjennom samarbeid med en rekke danske og verdenskjente merker. Hun mener i stor grad at det handler om å dele kunnskap og know-how.

Foto: August Sandgren

Det er noe beundringsverdig med en bedrift som velger å gå tilbake til sine røtter og gjenopplive kvalitetsdesign. I en verden som stadig beveger seg fremover med kunstig intelligens og masseproduksjon, er det sjelden man støter på noen som faktisk tar seg tid og energi til å fokusere på solid håndverk. August Sandgren er et eksempel på en slik bedrift. Gjennom unike samarbeid med designere som Hugo Boss, Royal Copenhagen og Fredericia Furniture, setter Pia Kirkeskov Andersen, som er re-grunnlegger av August Sandgren, merket på Danmarkskartet, mer enn 100 år etter at det ble grunnlagt. August Sandgren har sterke partnerskap med noen av verdens ledende merker.
"Vi har knekket koden når det kommer til fremtiden for tradisjonelt håndverk", sier hun, og for Pia Kirkeskov Andersen handler det om å føre det gamle danske merket inn i en ny æra for designbedrifter. Å videreføre arven og samtidig utfordre en ofte konservativ designbransje. "Vi inngår samarbeid fordi de tar oss videre og utfordrer oss. August selv var en stor tilhenger av samarbeid med fagfolk i sin egen bransje så vel som på tvers av fagområder. I de riktige samarbeidene oppstår magien, som nesten alltid bringer noe nytt med seg - ideer, design, relasjoner og til og med forretning", forteller Pia Kirkeskov Andersen.

Men hun forteller også at det gir henne mye energi å jobbe med andre merker - store og små. "Jeg kommer fra McKinsey, som jo er en stor bedrift, og når jeg i dag samarbeider med store bedrifter, gir det meg følelsen av å være en del av noe stort uten å gi avkall på autonomi eller frihet – det er en perfekt Pareto". Hun forteller at designsamarbeidene har vært en del av strategien fra begynnelsen, da hun, sammen med en partner, overtok bedriften i 2016. Den første samarbeidspartneren var Fritz Hansen. De hadde mye overskuddslær fra produksjonen av Ægget og Svanen, og da de laget jubileumsutgaver av stolene, bestemte de seg for å lage esker av overskuddslæret, slik at kundene kunne få en vakker eske med seg når de kjøpte en eksklusiv stol. Dermed ble ideen om merke-samarbeid født – i tillegg var ideen om produksjon i restlær fra møbelindustrien.

 

Pia Kirkeskov Andersen.. Foto: August Sandgren

Vi samarbeider med merker vi liker

Pia forteller at hun velger ut merkene August Sandgren vil samarbeide med. "Det er viktig for meg at det er merker som passer verdimessig for oss, og at vi har samme type kundesegment, for vi gir dem vårt håndverk og våre kvalifikasjoner". I tillegg mener hun at det i stor grad handler om å dele alt som kan deles. "Man kan aldri kopiere et produkt helt, og jeg synes det er synd hvis man ikke deler kunnskap og know-how", sier Pia Kirkeskov Andersen, som forteller at hun i begynnelsen trodde at holdningen hennes var naiv. "Men i dag er jeg overbevist om at det er mer naivt å holde kortene tett til kroppen. Man får mye mer ut av å hjelpe hverandre og samarbeide". I dag har hun nådd et punkt der bedriftene kontakter henne angående samarbeid, men i begynnelsen var det hun som måtte selge ideen til bedriftenes toppledelse. "Jeg er heldigvis vant til å snakke med dem fra min tid i McKinsey, og holdningen min har alltid vært: De kan gjerne si nei, bare de tar stilling. For prinsippet mitt er klart: Jeg vil ikke være gift med noen som ikke vil være gift med meg. Men mange av dem som sa nei i begynnelsen, har faktisk kommet tilbake senere".

En annen av August Sandgrens samarbeidspartnere i dag er Hugo Boss, og de kontaktet Pia fordi de hadde sett eskene hos en forhandler i Tyskland. I dag bruker de dem til materialeprøver i alle sine showrooms i London, fordi eskene har en kvalitet de gjerne vil assosiere seg med. Generelt mener Pia at det ikke finnes en bransje som August Sandgren ikke kan samarbeide med, man må bare finne lenken. Man kan selvfølgelig spørre hva man skal bruke eskene til, og som Pia sier det; "når man først har fått øynene opp for det, er det utrolig mange bruksområder. I inngangen til nøkler, på toalettet for smykker, og på kjøkkenet for rotet vi alle har. Og kundene er å finne i det segmentet som går etter funksjonell eleganse og kvalitet.

Foto: August Sandgren

Foto: August Sandgren

Foto: August Sandgren

Dyr oppbevaring er en nisje

Oppbevaring er essensielt. Dyr oppbevaring er en nisje, sier Pia Kirkeskov Andersen. Hun har fått tilbud fra investorer som gjerne vil være en del av bedriften, men hun understreker også at hun foretrekker en organisk reise med få, mindre investorer. "Det er ikke noe jeg blir rik av med en gang, men jeg blir glad", sier hun. Hun kaller bevisst eskene for oppbevaring, og hun forteller at de definerer seg som et oppbevaringsmerke. Det betyr at de, i tillegg til eskene, også har notatbøker som holder styr på tankene, handlenett som holder styr på innkjøpene, og nøkkelholdere som holder styr på nøklene. "Men vi vil holde fast ved den nisjen vi er i, og vi vil holde fast ved det høye kvalitetsnivået i alt vi gjør. Våre produkter skal være ting man omfavner, og hvor man føler man får verdi for pengene", sier hun, og legger til at bedriftens beste private kunde har 16 esker hjemme for all slags oppbevaring. Pia ser en parallell mellom August Sandgren og VIPP-søppelbøttene. "Før brydde ingen seg om hvordan en søppelbøtte så ut. Det har de helt endret på. Det samme gjør vi med oppbevaringen. Vi har alle rot, og vi har alle behov for at tingene vi bruker hver dag er skjulte, men lett tilgjengelige. I dag er folk involvert i kjøp av oppbevaring begrenset og i stor grad funksjonell, men hvorfor skulle man ikke også her ønske å ha en elegant og estetisk - og funksjonell - løsning som passer til hjemmets uttrykk. Det er jo et objekt som er synlig, som vi bruker hver dag, og som gjenspeiler hvem vi er", sier hun.

Vi bygger vårt merke ved å samarbeide med andre

Pia er ikke bekymret for at de mange samarbeidene vil gå ut over August Sandgren-merkekjennskapen. "Vi produserer ikke et produkt uten vårt eget merkenavn på det. Så på bunnen av alle eskene står det: 'A box crafted by August Sandgren'. Vi lager det vi er best på, og vi vil kun samarbeide med merker som kjøper inn akkurat det, at det er August Sandgren som er boksemakeren, som har skapt et produkt som passer til merkets sortiment. På den måten bygger vi også vårt merke, og jeg ser det som en klok måte å opprettholde momentum og motivasjon i forretningen", forklarer Pia. I Tyskland har August Sandgren godt 30 forhandlere, og de har rundt 20 til i resten av verden, men Pia mener at det er mindre lønnsomt å samarbeide med forhandlere, "for når det blir et ekstra ledd, må prisen ned, og dermed må volumet opp, og det kan være vanskelig. August Sandgren har også sin egen nettbutikk, men Pia Kirkeskov Andersen forteller at 80 prosent av omsetningen i bedriften i dag faktisk kommer fra partnerskap. Derfor ser hun også beslutningen om å inngå strategiske partnerskap med anerkjente designnavn som en ny tilnærming, eller nærmest en oppfordring, til bærekraftig og organisk vekst. Så i stedet for å følge en tradisjonell vei der samfunnsbildet blir stadig mer asymmetrisk og støyende, og der mindre håndverksbedrifter går konkurs, velger hun å omfavne samarbeid og kreativitet som et innovativt middel for fornyelse. "Det er selvfølgelig viktig å fornye seg og være relevant når man har et kommersielt produkt. Men jeg mener likevel ikke at svaret er hyppige produktlanseringer. Det tror jeg man må passe seg for. Verden har nok produkter. I stedet mener jeg at man må kjempe for å få det riktige produktet på markedet - det tar tid". Og Pia Kirkeskov Andersen fastslår at August Sandgren har blitt mer enn bare en bedrift. "Jeg synes vi har blitt et symbol på hvordan noe tradisjonelt og noe moderne kan balanseres sammen for å skape noe helt unikt og nytt. Jeg synes vi har en historie som bare fortsetter å inspirere og glede - forhåpentligvis i 100 år til", avslutter Pia Kirkeskov Andersen.

Om August Sandgren

August Sandgren skaper tidløse oppbevaringsløsninger, der funksjonalitet møter eleganse. Våre esker og holdere, laget i samarbeid med eksklusive europeiske partnere, kombinerer stil med bærekraft. Grunnlagt i 1920 av bokbinderen August Sandgren, går vårt design utover trender, inspirert av ikoner som Kaare Klint og Arne Jacobsen. Bærekraft er kjernen i vår livsstil, med hvert produkt som et uttrykk for vår dedikasjon til bærekraftig design og luksus.

Relatert innhold

03.05.2024Designbase.no

Ni designbedrifter kjemper om norsk industris viktigste priser

02.05.2024Designbase.no

Fargetrender i 2025 handler om harmoni

30.04.2024Designbase.no

Salone del Mobile.Milano 2024 slår fjorårets besøkstall

29.04.2024Designbase.no

Nordstil sier en bærekraftig takk til regionen

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

23.04.2024Designbase.no

Fire makrotrender for de kommende årene

22.04.2024Designbase.no

Keramisk popkultur

19.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Unike krus i steintøy fra Villa Styles

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023