aidas nye liv i farger

På Formland blir de danske innkjøperne de allerførste som får stifte bekjentskap med aidas nyeste tilskudd, nemlig kolleksjonen "Liv i farger", som er skapt i samarbeid med den verdenskjente designeren Karim Rashid. Som Peter Maae Jensen sier: "Tiden er helt riktig for fargerik borddekking".

Slik ser aidas nye "Live in colour" ut. Fargeskalaen på Confetti. Illustrasjon.

"Vi føler at markedet akkurat nå er helt riktig for fargerik borddekking, for det er ingen tvil om at forbrukerne er klare for farger. Vi har nylig sett positive signaler om at krisen er på vei over, og selv om ting ikke er perfekte, normaliseres forholdene. Når det skjer, så ønsker forbrukerne - som tidligere sett - farger", sier adm. direktør Peter Maae Jensen fra aida. Samtidig er lanseringen av det nye konseptet også en markering av aidas 70-års jubileum.

Peter Maae Jensen forteller videre at de har jobbet med "Liv i farger"-prosjektet lenge - faktisk før korona - og det har vært en stor utfordring å utvikle det nye konseptet samtidig som RAW-konseptet.

"Liv i farger" får verdenspremiere på Maison & Object i september, men de danske innkjøperne skal ikke bli snytt, så de blir invitert til en pre-lansering på Formland allerede i august, der vi skal bygge en "Liv i farger"-lounge ved siden av aida-standen".

Peter Maae Jensen forteller videre at lanseringen av "Liv i farger" på ingen måte betyr at de bremser ned når det gjelder RAW. "Vi vil også lansere en rekke nyheter og et nytt, oppdatert RAW-konsept. De to konseptene er veldig forskjellige i uttrykket og supplerer hverandre godt i butikkene".

Peter Maae Jensen forteller at aida har 70-års jubileum i 2023, og at det på Formland i august er nøyaktig 20 år siden aida-navnet ble presentert for første gang for bransjen på Formland i 2003.

"Derfor passer det så godt med lanseringen av "Liv i farger" nå.

Peter Maae Jensen og Karim Rashid på Ambiente. Foto: aida..

Designteam, fargeeksperter og Karim Rashid

Serviset har fått navnet Confetti, og det er akkurat det det er. Det er lekent og humørfylt, og forbrukerne kan mikse og matche de 10 fargene akkurat som de ønsker og tør.

"Confetti-serviset gir muligheten for å skape en ny scene. Det kan være at man til daglig bruker tallerknene i én eller to farger, men så supplerer med en tredje kanskje i forbindelse med en høytid eller andre anledninger der det passer å skape en ny scene", forklarer Peter Maae Jensen.

Bak designen av porselensserviset står et dansk designteam som har skapt det tilfeldige konfetti-inspirerte mønsteret som pryder kanten av tallerknene. Fargepaletten er utviklet i samarbeid med fargeeksperter fra Pej Gruppen.

"Vi ønsket å skape en fargepalett som harmonerer med tiden akkurat nå, og som kan mikses på tvers og på kryss", sier Peter Maae Jensen, og han forteller videre at designeren Karim Rashid virkelig har satt sitt preg på fargene.

"Karim Rashid kontaktet oss for omtrent et år siden, mens vi jobbet med "Liv i farger"-prosjektet, fordi han ønsket å samarbeide med oss. Utgangspunktet hans var våre dekkeduker og glassbrikker i 95% resirkulert skinn, men samarbeidet har også utvidet seg til å inkludere "Liv i farger"-konseptet, som passer perfekt til Karim Rashid", fastslår Peter Maae Jensen, og med et smil forteller han at Karim Rashid er akkurat så fargerik som antrekkene hans i rosa og grønt antyder.

"Confetti-serviset lanseres dermed i 10 utvalgte farger inspirert av Karim Rashid, og i tillegg kommer dekkeduker og glassbrikker i vårt 95% resirkulerte skinn i matchende farger". Peter Maae Jensen forteller videre at Karim Rashid også foreslo designet av en dobbelt glassbrikke til to glass, som nå også blir presentert.

Serviset er så nytt at det først er klart for presentasjon i alle de nye fargene på Formland. Her ser vi en av de aller første produserte tallerknene med Confetti-mønsteret. Foto: aida..

Respekt for de nordiske røttene

Selv om Karim Rashid er fargerik, forteller Peter Maae Jensen at han gjennom hele prosessen har hatt en fin forståelse og respekt for at aida er et nordisk selskap, og at fargene må passe inn i stilen, kulturen og markedet.

"Så ja, det er farger, men de er ikke overdrevne", sier han.

Confetti-serviset kommer også i åtte deler. Seks hoveddeler samt en salatbolle og en oval serveringsbolle. "Med alle delene i 10 farger består "Liv i farger" av 80 deler fra starten av, så det er gode muligheter for at forbrukerne kan begynne å samle på det".

På den mer tekniske siden forklarer Peter Maae Jensen at serviset er laget av porselen som er brent ved over 1300 grader, og at fargen er blandet inn i glasuren. Dette betyr at porselenets fine hvite farge bryter gjennom relieffet, og skaper et lett og delikat uttrykk.

Planen er selvfølgelig å utvide konseptet over tid med flere produkter og flere farger.

Det var dekkedukken i 95% resirkulert skinn som Karim Rashid falt for, og som var grunnen til at samarbeidet ble til. Her ser vi den i svart. Foto: aida..

"Vi vil tilføre flere farger, slik at vi alltid har de mest aktuelle fargene i paletten", sier Peter Maae Jensen, og avslutter med å fortelle at "Liv i farger"-delene ligger i et prisspekter fra 99 til 129 kr for hoveddeler i veiledende utsalgspris, og i tillegg vil aida tilby noen skarpe introduksjonspriser på utvalgte deler, slik at det passer med 70-års jubileet.

Karim Rashid kom med ideen om dobbelt glassbrikke, slik at man kan ha både vin og vann på samme brikke. Foto: aida..

Relatert innhold

30.04.2024Designbase.no

Salone del Mobile.Milano 2024 slår fjorårets besøkstall

30.04.2024Designbase.no

Messe Frankfurt tilbyr gratis online arrangementer for alle

29.04.2024Dottir Nordic Design

Sponseret

Hos Dottir Nordic design er «å gjøre en innsats» en dyd – også når du skal dekke

29.04.2024Designbase.no

Det vakkert dekkede bordet

29.04.2024Hamonoya ApS

Sponseret

Et minimalistisk nordisk uttrykk

29.04.2024Dottir Nordic Design

Sponseret

Når borddekning blir små kunstverk med Dottir Nordic Design

26.04.2024Designbase.no

Ambiente Trends 24+: En iscenesettelse av luksusen av stillhet, nye komposisjoner og digitale innovasjoner

26.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Kunsten å dekke et innbydende bord

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023