Derfor besøker IKEA Möbelmässan Göteborg: «Trigger inspirasjonen!»

Möbelmässan Göteborg presenterer ikke bare nye møbler, men også innovative løsninger for innredning – blant annet av kontormiljøer. – Et besøk her kan sette fart på inspirasjonen, sier Jonas Stenberg, business specialist hos IKEA for bedrifter, som sender en delegasjon til messen.

Foto: Möbelmässan

Møbelmässan Göteborg arrangeres i år over tre dager, 16.–18. september på Svenska Mässan. Jonas Stenberg besøkte messen i fjor og fikk et positivt inntrykk:

– Absolutt! Det var mye å se på fra hele Norden. Ofte i forkant av produktutviklingen, sier han.

– Messen, og all markedsføring og medieomtale rundt den, har stor betydning for å skape interesse for møbler og innredning. Det kommer til syvende og sist bransjen som helhet til gode.

Fant smart løsning

Av prinsipp stiller ikke IKEA selv ut på møbel- og interiørmesser.

– Möbelmässan er hovedsakelig beregnet på salg til andre bedrifter, til forhandlere. Og vi gjør jo nesten alt selv. Så vi har ingen interesse av et bord eller en treseters sofa, forklarer Jonas.

Men han har likevel viktige grunner til å besøke Möbelmässan Göteborg:

– Det vi hovedsakelig gjør der er en konkurranseanalyse, sier han.

– Vi er alltid interesserte i innovative løsninger for bedriftsmiljøer. Ideer som vi kanskje kan videreutvikle selv. Det er mye på messen som ligger i forkant: I fjor oppdaget jeg for eksempel smarte oppbevaringssystemer.

Foto: Emmy Jonsson

Ny kontormøbelserie

I april i år slapp IKEA for første gang en kontormøbelserie, kalt «Mittzon», direkte tilpasset bedrifter.

– For oss er det en viktig milepæl. Jeg kom til IKEA for ni år siden for å starte bedriftsavdelingen i Bäckebol utenfor Göteborg. Siden den gang har vi hatt en fantastisk reise og syvdoblet omsetning.

– I dag har vi også dekoratører som jobber direkte med bedrifter. Det kan dreie seg om kontorer, men også kafeer, restauranter, frisørsalonger og mye mer.

Han opplever fortsatt at mange ikke kjenner til denne delen av IKEA.

– Når jeg er ute og bygger nettverk, får jeg ofte reaksjonen: «Jaså, selger dere kontormøbler?». Når jeg da forklarer at vi har massevis av produkter og innredningstjenester for bedrifter, blir de overrasket.

Delegasjon besøker messen

I år planlegger Jonas å ta med en rekke dekoratører, det vil si en delegasjon fra IKEA, til Möbelmässan Göteborg.

– Vi kommer rett og slett for å finne nye trender, nye løsninger, nye ideer.

Selv om IKEA utvikler og produserer det meste på egen hånd, hender det at det inngås avtaler med leverandører av unike eller patenterte produkter.

– Hvis vi finner noe sånt på en messe og får en wow-følelse, er det slett ikke umulig, sier Jonas.

Han er overbevist om at det er plass til alle aktører, alle ulike segmenter, i møbel- og innredningsmarkedet. Dessuten mener han at utstillere ikke trenger å bekymre seg over IKEA-delegasjonens besøk.

– Nei, det er det ingen grunn til. Hvis du har forretningshemmeligheter på en B2B-messe som Möbelmässan – som du ikke vil at IKEA skal se – er det nok best ikke å stille ut i det hele tatt ...

Les mer om møbelmessen >> 

Denne artikel er del af et tema:

22.08.2024Möbelmässan

Sponseret

Fullt hus på Möbelmässan Göteborg: «I år stilles det store forventninger!»

22.07.2024Möbelmässan

Sponseret

I forkant av Möbelmässan: møbelbransjen er snart på vei opp igjen!

19.07.2024Möbelmässan

Sponseret

Møbelbransjens klimautfordring: «Vil du beholde kundene? Tenk sirkulært!»

19.07.2024Möbelmässan

Sponseret

Derfor besøker IKEA Möbelmässan Göteborg: «Trigger inspirasjonen!»

19.07.2024Möbelmässan

Sponseret

La innredningen styres av livsstil og følelse: «Ufullkommen perfeksjon»

22.08.2023Möbelmässan

Sponseret

Experttips på Möbelmässan: så skiljer du bra möbler från dåliga

Copyright 2023