Møbelbransjens klimautfordring: «Vil du beholde kundene? Tenk sirkulært!»

Møbelindustriens klimapåvirkning tas opp på Möbelmässan Göteborg. – For å beholde fremtidens kunder må møbelbedriftene bli transparente. Når det gjelder absolutt alt, sier Maria Soxbo, engasjert journalist og forfatter som foreleser om klima og innredning på messen.

Foto: Greppi.se

Møbelbedriftenes ansvar for en bærekraftig fremtid er en viktig del av sceneprogrammet på Möbelmässan Göteborg, 16.–18. september.

– Jeg vil snakke om nye forbruksmønstre og vise utstillerne hvordan de bør tenke, sier Maria Soxbo, som har skrevet mye om innredning og klima, og som har gitt ut flere bøker med bærekraft som tema.

Hun er også medgründer av Klimatklubben, som har 40 000 følgere på Instagram og er åpen for alle som vil engasjere seg i saken.

Kunden blir stadig mer belest

Maria oppfordrer møbelbedriftene til å tenke sirkulært, ikke minst for å beholde kundene sine. Å påvirke og ta bevisste valg rundt alt fra råvarekjøp til foredling, produksjonsprosesser, logistikk og transport.

– Jeg kommer til å snakke mye om dette på Möbelmässan, sier hun.

– Fremtidens forbrukere blir stadig mer beleste, nøye og nysgjerrige. Derfor er det en enorm fordel for bedrifter å bli transparente – om alt. Å vise åpent hvordan de jobber for å redusere klimapåvirkning og dermed bygge troverdighet.

Hun vil at bedriftene, for sin egen og klimaets skyld, skal forklare nøyaktig hvor råvaren kommer fra, hvordan de produserer, hvordan de jobber for å redusere svinn, hvordan de gjenvinner materialer som ikke kan brukes på nytt.

– Alt sånt er viktig. Det kommer garantert strengere lovkrav på alle områder i fremtiden, så smarte bedriften gjør jobben allerede nå.

Tilby rekondisjonering!

Når de klimabevisste forbrukerne først har kjøpt et møbel, vil de også beholde det så lenge som mulig.

– Det må bedriftene legge til rette for. For eksempel ved å bli flinke til å tilby reservedeler, forklare hvordan man tar vare på møblene slik at de varer lengre og å tilby rekondisjonering av møbler – som å trekke dem om og etterstramme dem.

Maria mener at denne typen tilbud kan bli et konkurransefortrinn.

– Jeg synes også at bedrifter bør bli flinkere til å tilby second hand. Hvis du har laget kvalitetsmøbler, kan du tilby deg å kjøpe dem tilbake, reparere dem og så selge dem en gang til.

Maria Soxbo.. Foto: Andy_Prhat

Ønsker å se produsentansvar

For å bli kvitt det motsatte, det vil si møbler som faller lett fra hverandre og ikke varer i lengden – og samtidig øke bevisstheten rundt kvalitet – ønsker Maria Soxbo å se strengere krav til bransjen.

– Det bør være et produsentansvar, som blant annet sikrer at møblene kan repareres. Her må politikerne gå inn og beskytte forbrukerne. Jeg skulle gjerne sett tøffere virkemidler og lovverk.

Kortvarige trender – et problem

Viljen til av og til å foreta en fornyelse, ommøbler, bytte kjøkken, endre fargevalg i hjemmet er sterk blant mange forbrukere. Altså det kortvarige perspektivet: ut med det gamle, inn med det nye. Hvordan ser du på det?

– Det er definitivt et problem. Innredningstrendene går raskere og raskere, akkurat som klesmoten, bemerker Maria Soxbo.

Hun peker på forbrukerundersøkelser som viser at nettopp innredning er den kategorien der folk feilvurderer egen adferd mest. Vi kjøper altså mer innredning enn vi tror,​overforbruker rett og slett.

– Som forbruker tror jeg vi må praktisere fornøyelse i stedet for fornyelse.

– Hvis vi trives i hjemmet vårt, gjør det ikke så mye at trenden sier at kjøkkenet egentlig skal være grønt i stedet for grått. Et hjem bygges for livet, ikke for en sesong.

Les mer om møbelmessen >>

Denne artikel er del af et tema:

22.08.2024Möbelmässan

Sponseret

Fullt hus på Möbelmässan Göteborg: «I år stilles det store forventninger!»

22.07.2024Möbelmässan

Sponseret

I forkant av Möbelmässan: møbelbransjen er snart på vei opp igjen!

19.07.2024Möbelmässan

Sponseret

Møbelbransjens klimautfordring: «Vil du beholde kundene? Tenk sirkulært!»

19.07.2024Möbelmässan

Sponseret

Derfor besøker IKEA Möbelmässan Göteborg: «Trigger inspirasjonen!»

19.07.2024Möbelmässan

Sponseret

La innredningen styres av livsstil og følelse: «Ufullkommen perfeksjon»

22.08.2023Möbelmässan

Sponseret

Experttips på Möbelmässan: så skiljer du bra möbler från dåliga

Copyright 2023