Det danske trollet på vei ut i verden, igjen, igjen
Det danske Lykketroll som ble skapt av Thomas Dam på 1940-tallet, fikk enorm popularitet gjennom 1950-60-tallet da det var et populært og elsket leketøy både hjemme og internasjonalt. Verdensberømmelse ble igjen en realitet gjennom 1990-tallet da foreldre kunne gi sine egne barn trollene med et visst nostalgisk preg. Siden den gangen har det skjedd en transformasjon av trollet til et designobjekt, en stor Hollywood-film er lansert, og dessuten spiller Lykketrollet som aktør i kampen mot kreft.
I løpet av de siste fire årene har Lykketroll-prosjektet jobbet for å gjøre det sjarmerende Gjøl-trollet til en viktig bidragsyter i kampen mot kreft. Oppdraget har fått rikelig med støtte og upbacking fra forskjellige artister, forhandlere og ikke minst alle forbrukerne som har kjøpt de morsomme trollene. Nå skal prosjektet internasjonaliseres, med en ny lisens som gir bySommer og Dam Things rettighetene til å selge Lucky Trolls i 111 land. Men hva er det som det lille trollet kan som gjør det så populært og elskelig på tvers av landegrenser og ulike aldre?
“Trollet er mye mer enn bare et leketøy eller en pyntegjenstand. Den har et liv i øynene og en mimikk som får folk til å smile – man blir umiddelbart glad i dem. Videre er det for mange et nostalgisk minne fra barndommen. Nå er trollet tilbake i en eksklusiv designutgave som fungerer perfekt som en gave til den nye generasjonen, ”forklarer Jesper Sommer fra bySommer.
Som skapt til å spre glede
Historien om det danske Gjøl-trollet starter i verkstedet til Thomas Dam. Han var en mann med få midler, men likevel hadde han ambisjoner. Han ønsket å skape noe som kunne spre glede, og selv om han hadde vokst opp med eventyr og historier om onde troll, inkludert de som bodde i skogene rundt Gjøl, var han sikker på at det også var gode versjoner av de mytiske skapningene. Han kunne ikke finne et slikt troll da han gjorde research og bestemte seg for å lage et selv.
Den første utgaven var laget av tre, men på begynnelsen av 1950-tallet begynte Thomas Dam å produsere gummiskulpturer. Det betydde at han kunne lage større figurer, og snart hadde han funnet sitt helt spesielle uttrykk.
“Thomas har ofte beskrevet at han ønsket å skape en karakter som selv om den var langt fra vakker, hadde noe som var iboende godt og som fikk folk til å føle glede og lykke. Trollet dukket opp og de små lubne armene var utstrakte - klare til å gi en klem, forklarer Jesper Sommer. Han fortsetter med å fortelle at det var Thomas som fant på navnet Lykketroll og det sies at hvis du tar godt vare på trollet ditt, vil det gi deg lykke.
På slutten av 1950-tallet eksploderte etterspørselen etter de danske Lykketrollene, og produksjoner av Lykketrollet begynte i USA, New Zealand og England for å følge med den høye etterspørselen. Populariteten vokste først etter et besøk i Det Hvite Hus med president John F. Kennedy og en kåring som årets leketøy i 1961 av The US Toy Industry Association (TIA). I 1964 var trollet både maskot for Verdensutstillingen i New York og det amerikanske magasinet Life Magazine dedikerte en hel side til å dekke historien om den mystiske "trollinvasjonen".
”På grunnlag av uoffisielle salgstall anslår vi at 200 millioner har eid et Lykketroll, sier Jesper Sommer.
Men som med de mest populære varene blir kopiering et farlig bakteppe, og det dukker stadig opp kopitroll på markedet, og både Thomas Dam og familiens virksomhet Dam Things har måttet kjempe mot dette. Thomas Dam døde av kreft i 1989 og opplevde dessverre ikke da Lykketrollene for andre gang fikk verdensberømmelse på begynnelsen av 1990-tallet etter en periode da Dam Things hadde jobbet hardt for å gjenvinne rettighetene til det originale Lykketrollet.
Lykketroll som filmstjerne
I 2011 sikret DreamWorks Animation (nå eid av filmselskapet Universal) seg rettighetene fra Dam Things til Gjøl-trollene for å lage en animasjonsfilm om det glade trollet.
”Det var Thomas sin livslange drøm å gjøre Lykketroll til filmstjerne. Dessverre rakk ikke Thomas å oppleve det, sier Jesper Sommer. Det tok imidlertid flere år før filmen var klar, men ryktene rundt Gjøl-trollet i Hollywood surret og gjorde den internasjonale interessen bare enda større.
I 2016 hadde filmen Trolls premiere med Justin Timberlake og Anna Kendrick på rollelisten. Filmen var en enorm suksess og i tillegg til de vanlige varene som følger både før og etter en Hollywood-suksess, åpnet filmen enda mer for salg av Lykketroll internasjonalt, og i samarbeid med Universal presenterte bySommer designutgaven av trollet i premium varehus som Harrods og Selfridges & co i London.
Våren 2020 kommer oppfølgeren Trolls 2 World Tour, med internasjonale stjerner som Mary J. Blige og Ozzy Osbourne som sammen med Justin Timberlake og Anna Kendrick gir stemmer til figurene. Den nye filmen vil være en reise gjennom en rekke av verdens forskjellige populærmusikksjangre.
Ny lisensavtale
I 2015 begynte Dam Things samarbeidet med bySommer om å forvandle Lykketrollet fra leketøy til designobjekter. Basert på Jesper Sommers erfaring med veldedighet fra Cowparade og Elephant Parade-prosjektene, ble det naturlig å gjøre Lykketroll til det kreative fokuspunktet i en veldedig kampanje i stor skala.
Familien Dam hadde et ønske om å støtte kampen mot kreft, og et samarbeid med Kreftforeningen ble igangsatt i 2016 med en landsomfattende kampanje for å skaffe penger. I den forbindelse har et stort antall populære danske artister, designere og kjendiser forvandlet det sjarmerende og verdensberømte Lykketrollet til kunstfigurer, og i dag består serien av over 20 forskjellige utgaver i opptil tre størrelser. Kjente "trollkunstnere" inkluderer artisten Kristian Von Hornsleth, gründer og kokk Timm Vladimir, racerfører Jason Watt, TV-kokk Claus Holm, helseekspert Christian Bitz og kunstner Quang Ramsing Fleuret.
- De første nye Lykketrollene så dagens lys i 2015. De var populære fra begynnelsen av, og i dag selges de i mer enn 800 butikker i Danmark, Sverige, Norge, Frankrike, Belgia og Storbritannia, sier Jesper Sommer.
En stor milepæl i prosjektet er nettopp oppnådd og de små trollene samlet inn over 2 millioner danske kroner til Kreftforeningen i Danmark, og ambisjonene har heller ikke blitt mindre.
Til nå har det bare vært rettigheter for salg i Skandinavia hvor bySummer i samarbeid med Dam Things har markedsført og solgt de glade trollene med det gode budskap de siste årene. Men nå er det forhandlet frem en ny lisensavtale som gir bySummer og Dam Things rettighetene til 111 nye land. Dette betyr at innsamlingskonseptet for bekjempelse av kreft også kan overføres til en rekke andre land. Til å begynne med gjelder dette England hvor det for tiden arbeides med engelske kjendiser og artister som vil invitere til kreative tolkninger av Gjøl-trollet. En tilhørende kunst-trollauksjon er også planlagt i London i 2020 med inntektene til en lokal organisasjon som jobber med de samme prinsippene og verdiene som Cancer Society. Det er lignende planer for Frankrike, og flere land vil komme med senere.
”Det har tatt mye arbeid, og det har vært lange forhandlinger om å utvide lisensavtalen med Universal. Men nå er den endelig på plass, og vi er så glade og klare for neste trinn, sier Jesper Sommer, som forklarer at det også er i Universals interesse å utvide markedet for Lykketroll og sikre at de står som en mer permanent installasjon i hjemmene i form av et designobjekt.
bySommer med Jesper Sommer i spissen ivaretar arven etter det klassiske Gjøl-trollet med enorm respekt for historien om trollet. Jesper bærer alltid med seg et lite troll i jakkelommen hvor håret stritter kjærlig frem. "Trollet fungerer som en formidabel ice-breaker, og jeg får alltid mange muligheter til å fortelle den gode historien om det glade danske trollet," sier Jesper Sommer.
I tillegg til den kommende filmpremieren på den nye Trolls-filmen, blir det en travel vårsesong for Lucky Troll. bySommer investerer stort i de internasjonale messene, og man deltar på både Oslo Design Fair, MAISON & OBJET i Paris og Spring Fair i Birmingham. På sistnevnte er bySommer også på listen over messens topp ti "Brands To Watch".
Lykketrollene er ikke uvant med internasjonal suksess, så de skal både bli et attraktivt designobjekt internasjonalt og enda mer suksessfulle i kampen mot kreft.