Fokus på bærekraft

Ambiente Dining - messens HORESTA-segment fokuserte på bærekraft

Fra Ecogress. Foto: Grestels Egogres

Ambiente Dining beviste nok en gang sin sentrale posisjon som ledende blant selskaper i HORESTA-segmentet. Fokuset var likt på tvers av alle produktspekter på utstillingen, nemlig bærekraft.

Det var noe for enhver smak på messen som bød på produkter innen tilberedning, transport, presentasjon og forbruk. Bærekraft var tilstede overalt – et bevis på at bransjene tilpasser seg gjestenes stadig økende ønske om selvfornøyelse med god samvittighet.

«Bærekraft er selvfølgelig fremtidens store fokus. Derfor er det med stor glede at vi har kunnet tiltrekke enda flere utstillere til vårt bærekraftsprogram Ethical Style i år», sier Messe Frankfurts visepresident for forbrukervaremesser Julia Uherek i en pressemelding.

Bærekraftig leire på bordet

Det portugisiske keramikkselskapet Grestel bidro med en ny produktlinje laget av bærekraftig leire, som selskapet har kalt Ecogres.

«Den økte bekymringen for bærekraft og ressursbevaring vil alltid være sentral i beslutninger knyttet til service og borddekking. Hotell- og restaurantbransjen er intet unntak. Det er derfor vi har introdusert nye design og teknikker, inkludert nye produkter laget av Ecogres, vår bærekraftige leire. Innovasjon er fortsatt en avgjørende del av selskapets strategi. De ekstraordinære tilbakemeldingene vi fikk på Ambiente viser at vi er på rett vei," forklarer salgssjef i Grestel João Portugal.

Langtidsholdbare produkter

En annen tilnærming til temaet bærekraft ble sett hos det tyske merket Koziol. Her var det fokus på produkter som kunne vare litt av hvert og dermed ikke måtte byttes ut så ofte.

«Koziol begynte for flere år siden å utvikle produktlinjer som gjenbrukstjenesten «Move» eller «Superglass»-kolleksjonen med uknuselig glass. Disse kan brukes til å introdusere nye kundegrupper fra både hotell- og restaurantbransjen samt eventbransjen. Kolleksjonene tilbyr smarte løsninger på problemer innenfor disse sektorene i forhold til bærekraftig atferd, sier Koziols eier, Stephan Koziol.

I mange år har det britiske merket Studio William Welch også hatt bærekraft i tankene når de har utviklet design. Studio William Welchs prisbelønte bestikk finner du på de fineste hotellene og restaurantene – og på British Airways første klasse.

«Den beste måten å redusere avfall på er å ikke produsere det i utgangspunktet. Kvalitetsbestikk varer livet ut», erklærer grunnlegger William Welch, som aktivt har protestert på engangsbestikk i årevis.

Hos Ideas Denmark er det inkludert 25 års garanti når du kjøper en krydderkvern. Ifølge salgssjef Jens Wöldike Jensen skyldes dette en kombinasjon av førsteklasses materialer og kvalitetshåndverk, som gir produktene ekstra lang levetid. Merkets 'Billund'-serie er laget av biokompositt, som består av trecellulose og restoljer fra papirproduksjon.

– Vi er stolte av å bruke et alternativ til konvensjonell plast, som har et lavt CO2-avtrykk, sier Jens Wöldike Jensen.

Neste Ambiente Dining finner sted 7.-11. februar 2025 på Messe Frankfurt.

Relatert innhold

19.02.2025Designbase.no

Milliardinvesteringer i JYSK-butikker skaper positiv kundereaksjon

19.02.2025Designbase.no

Markedsplass, forretningsmotor, optimismedriver

18.02.2025Designbase.no

Future on Stage er en ekte talentinkubator

18.02.2025Designbase.no

TrendSet vellykket

17.02.2025Designbase.no

Jacob Jensen er klar for markedet

14.02.2025Designbase.no

EuroCIS 2025: Fremtiden for detaljhandel under lupen

12.02.2025Vinding et co A/S

Sponseret

Litt om våre materialer og gode råd til levende lys

11.02.2025Designbase.no

Fargerik Formland

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023