Heimtextil 2022: En internasjonal gjenforening
Så er det tid til å “gå offline”. For når Heimtextil 2022 løper av stabelen fra 11.-14. januar er det første gang man igjen kan møtes ansikt til ansikt med forretningspartnere, oppdage nye produkter og få inspirasjon i messehallene i Frankfurt.
Rundt 1600 utstillere fra 50 land har allerede meldt sin ankomst på messen for bolig- og kontrakt tekstiler, og alle ser frem til noen lovende dager på den internasjonale scene.
–Med få måneder igjen til messen, har der vært en kjempestor interesse for Heimtextil 2022 – spesielt fra internasjonal side. Vi hungrer alle etter det personlige møtet og ikke minst etter muligheten for å kunne se og fornemme de nyeste produkter i ”real life”. Vi ser også frem til å by bransjen velkommen tilbake, og vi er helt sikre på at Heimtextil 2022 vil være et trygt og suksessfullt event for alle involverte, sier Olaf Schmidt, Vice President Textiles & Textile Technologies, Messe Frankfurt.
Trendtemaer og en stor produktpalett
Ut over en stor produktpalett, vil Heimtextil 2022 kunne tilby masse informasjon og events som hjelper de besøkende med å oppdage den seneste markedsutvikling. Spesielt fokus er det på presentasjonen av Heimtextil Trends som gir et godt og inngående innblikk i de trendene som tegner fremtiden innenfor boligtekstiler og ø-boliginnredning.
På Heimtextil, Interior.Architecture.Hospitality vil spotlight være på tilbud til interiørarkitekter og eksperter fra hospitality-sektoren i forhold til sunn søvn med mer. I forbindelse med det holdes Heimtextil Sleep & More Conference med et spennende program av foredrag, diskusjoner og produktpresentasjoner.
Et viktig omdreiningspunkt på Heimtextil 2022 vil være fremtidige aspekter omkring en større bærekraft.
Digital service som supplement
Selv om messen er “off line”, vi produktene og informasjonene på Heimtextil være supplert av en rekke digitale services. For eksempel vil hele Heimtextil Trenden være tilgjengelig digitalt med illustrasjoner og farger.
The Future Materials Library er også online med et stort utvalg av bærekraftig materiale slik som portalen Nextrade som tilbyr mulighet for digital 24/7 forbindelse mellom selger og kjøper på www.nextrade.market.
Heimtextil 2022/23 trends
Med “Next Horizons” presenterer Heimtextil sitt design forecast for sesongen 2022/23 – analysert av internasjonale trend researchers, bl.a. danske Anja Bisgaard Gade fra SPOT og pakket med verdifull inspirasjon og inspirerende innhold. De nye trendtemaer har bærekraft og ressursbesparelser som fokus.
Heimtextil Trends 22/23 er:
"Deep Nature" med naturlige strukturer og levende farger. Fargeskalaen for "Deep Nature" har et harmonisk og mykt uttrykk som brukes til levende mønsterpresentasjon. Muggaktige, urteaktige toner og delikate toner av blått og rødt skaper en rolig, tonal og jordisk tilgang.
"Hyper Nature" handler om å gjenopprette forbindelsen til naturen gjennom teknologi. Responsive materialer, tekniske fibre, flytende mønstre og mikroskopiske strukturer beskriver de materialer som brukes, og nyansere er lyse og klare og slørede grønne og grå samt korall, laks og lys bringebær er i fokus.
"Beyond Identity" sender et håpefullt budskap. Her ses resirkulert syntetisk materiale, vintage silke og satin, naturlig fargede tekstiler og nye cellulosebaserede tekstiler. Fargeskalaen rommer en rekke pasteller, supplert med en velkjent grå og blek khaki samt dempede overførselsfarger.
"Empowered Identity" handler om å fornye de håndverksmessige inspirasjonskilder med samarbeide som en hovedingrediens. Arv, kultur og fremtidige generasjoner forenes. Gjenbrukstekstiler og teknikker som tufting, broderi, applikasjoner og korssting ses, og fargene er gnister av koraller og en grålig lilla som spiller sammen med de primære toner.