Konfetti bringer fargerik glede til bordet
aidas LIFE IN COLOR-konsept har virkelig funnet sin plass blant forbrukere og i butikker. Fordi personlighet er en trend i disse dager, og med 99 rammedeler i 11 farger, kan alle, uansett ramme og smak, skape sitt eget utseende. Det mener influencer Trine Kjær, som sammen med aida formidler de kreative mulighetene til Confetti-serviset.
— Det var kjærlighet ved første blikk, forteller Trine Kjær til AIDS Confetti. "Jeg elsker farger, og jeg elsker å dekke bordet med dem. Det gir en veldig spesiell energi til et bord, og det er alltid en god samtalestarter.". Foto: aida
Farger skaper stemninger, vekker minner og tilfører personlighet til hjemmene våre. Dette er nettopp filosofien som ligger til grunn for aidas LIFE IN COLOR konsept og Confetti serviset. Det mener Trine Kjær, interiørekspert og innholdsskaper, som i samarbeid med aida har bidratt til å formidle rammens kreative muligheter.
Trine Kjær har alltid hatt en lidenskap for farger og borddekking. Allerede som barn var hun fascinert av bestemorens keramikksamling, hvor hun kunne bruke timevis på å studere de enkelte stykkene. Det var derfor nesten skjebnesvangert at hun skulle bli forelsket i Confetti-settet da Peter Maae Jensen fra aida presenterte det for henne.
— Det var kjærlighet ved første blikk, sier Trine. "Jeg elsker farger, og jeg elsker å dekke bordet med dem. Det gir en helt spesiell energi til et bord, og det er alltid en god samtalestarter. Barna elsker det, og jeg ser for meg at maten smaker bedre når den serveres på noe vakkert og fargerikt."
Den nye fargen Vanilla bidrar til å gi ro og konsentrasjon. Foto: aida
Trine bruker Confetti-settet hver dag – til frokost, lunsj og middag – og kombinerer det gjerne med aidas Art-briller, som matcher fargene på settet. "Alle fargene i Confetti går sammen, slik at du kan skape et personlig og unikt uttrykk. Vil jeg ha en rolig atmosfære dekker jeg opp med en enkelt farge - akkurat nå er Aqua min favoritt. Men jeg blander ofte fargene for å skape et levende og lekent uttrykk."
Hennes beste tips for å dekke bord med konfetti er å eksperimentere og ikke være redd for å blande farger og mønstre. "Det er som å dekke over loppemarkedsfunn – det gir et personlig og unikt uttrykk, der hver komposisjon forteller sin egen historie."
En ny æra med fargerik borddekking
For AIDAs administrerende direktør. CEO, Peter Maae Jensen, LIFE IN COLOR er mer enn bare en ramme – det er en filosofi som kombinerer klassisk design med moderne trender.
"Etter koronatiden og finanskrisen har verden skreket etter farger. Folk vil ha det livsbekreftende, og det treffer vi rett på pletten med Confetti," forklarer han og fortsetter: "LIFE IN COLOR med konfetti i spissen er et metamodernistisk konsept som kombinerer klassiske tilnærminger med det moderne. Trine bruker LIFE IN COLOR-kombinasjonen og loppemarkedet og loppemarkedet av samtiden med røtter tilbake til vintage er helt unik."
Confetti-settet ble lansert i 2023 og består i dag av 9 forskjellige porselensstykker i 11 farger. I løpet av 2024 har rammen virkelig tatt av, og Peter forteller at de har solgt over 150.000 deler. Sortimentet utvides kontinuerlig – sist med fargen Vanilla, som binder fargepaletten sammen. "Vi har nå 11 farger og 9 deler – totalt 99 rammedeler." Og han er ikke motstander av å legge til noen flere farger de neste årene.
Ifølge Peter Maae Jensen var det et bevisst valg fra starten av å lage en ramme som kan mikses og matches.
"Vi har jobbet tett med Pej Gruppen og designer Karim Rashid for å sikre at fargepaletten er bred. Vi ser at folk elsker å eksperimentere med kombinasjoner – noen velger lyse pasteller, mens andre foretrekker de dypere, mørkere fargetonene."
Fargene kan kombineres i et kryssmønster. Foto: aida
Peter forteller at Aqua og Pistachio fra begynnelsen var forventet å være bestselgerne, og de lyseblå og lysegrønne nyansene er også blant de mest solgte fargene. "Men faktisk kan man si at det er like mange meninger og farger som det er mennesker, og det har overrasket oss at praktisk talt alle fargene selger. Fra de lyse pastellene, til de veldig friske nyansene og de dype mørke."
En fleksibel strategi for butikker
En av de store utfordringene med å lansere en ramme med 80+ varianter har vært plassbegrensningene til butikkene. Men ifølge Peter Maae Jensen har forhandlerne funnet en effektiv løsning.
"Confetti er et omnikanalservise. Mange forhandlere har ikke plass til hele sortimentet, men de har lagt hele programmet på nett og valgt ut sitt fysiske sortiment strategisk. Dette har gjort det enklere for kundene å oppleve serviset i butikk, samtidig som hele sortimentet er tilgjengelig på nett."
Hvordan Confetti og Life in Color kan presenteres i butikker. Foto: aida
Ifølge Peter Maae Jensen er det avgjørende at rammen kan sees fysisk i butikkene. "Et sett må oppleves før du kjøper det. Vi har over 70 års erfaring med porselen til danske hjem, og vi vet hvor viktig den visuelle presentasjonen er. Derfor anbefaler vi at butikkene viser det i utstillinger og kombinerer det med andre trender."
Forhandlere har også oppdaget at Confetti fungerer som en sterk trendsetter i butikken, og det er ingen tvil om at du kan skape stemninger med fargene.
"Det støtter trenden vi ser på tvers av interiørbransjen – folk vil ha farger, individualitet og muligheten til å skape sitt eget uttrykk."
Fremtiden til konfetti og LIFE IN COLOR
Siden lanseringen har LIFE IN COLOR-konseptet utviklet seg med flere produktlinjer, inkludert kunstglass og bestikk. Nye farger og design utvikles hele tiden, og det brede fargespekteret gir kundene mulighet til å tilpasse sin egen borddekking.
– Vi har bevisst jobbet med et metamodernistisk konsept, hvor vi kombinerer klassiske referanser med et moderne og fargerikt uttrykk, forklarer Peter Maae Jensen.
Akkurat nå er interessen for Confetti størst blant danske forbrukere, men Peter forteller også at de nå ser en økende interesse fra utlandet. "Det er utrolig å se hvordan forskjellige kulturer omfavner konfetti på sin egen måte."
aida fortsetter å innovere og utvikle konseptet. «Vi ser store muligheter i å utvide LIFE IN COLOR-universet», avslutter Peter Maae Jensen.
For de som ønsker inspirasjon til styling av Confetti-settet, kan du følge @trinekjaer_ og @aida_lifeincolour på Instagram, hvor nye stylingideer og kreative måter å bruke Confetti stadig deles på.
Foto: aida
Foto: aida
Foto: aida
Foto: aida
Foto: aida