Less is a bore

Nordens stemninger, de spennende kontrastene og det kreative uttrykket skaper DOTTIRS finurlige, maksimalistiske keramikkunivers som nå har funnet veien til de norske butikkene. DOTTIR har inngått et samarbeid med BO BEDRE, og fremover kan norske forbrukere glede seg over detaljrikt, inspirert design.

Pressefoto: DOTTIR.

Maksimalistisk, finurlig og vakkert - design som skaper live og røre i minimalistiske hjem. For ”Less is not more – less is a bore”. Slik lyder det hos DOTTIR hvor detaljrikdommen  i designet er stor, og hvor stilen har en helt egen nerve og et helt eget uttrykk.

Tankene bak alle DOTTIR-produktene får næring av den nordiske stemningen med de mørke, kalde vintrene og lyse, varme sommernettene, de dype, stille innsjøene og det urolige havet. Alle produktene tolker de spennende kontrastene i sitt kreative uttrykk. -Vi er det motsatte av nordisk minimalisme, og vi ser oss selv som frontløperne i neste bevegelse innen nordisk design, sier Christina Ottesen, direktør i DOTTIR. Hun har holdt på med dette siden 2015 da hun var dommerfullmektig og sammen med en reklamemann, en merkevareekspert, en ingeniør som spesialiserte seg i numerisk analyse og statistikk, en barnehagepedagog samt en elektrisk ingeniør investerte i DOTTIR.

En uvanlig konstellasjon. Men det fungerer. Christina er det eneste medlemmet av partnergruppen som jobber på heltid hos DOTTIR. De andre har sine faste jobber, og tilbyr kunnskap og råd på områdene der de hver har sine ferdigheter.

DOTTIR – eller Finnsdottir som brandet het den gangen i 2009 da islandske/danske Thora Finnsdottir etablerte det, er under utvikling. Det tenkes nytt men med stor respekt for det universet og den ånd som er i Thora Finnsdottirs designs.

Thora Finsdottir.

-Våre designs utspringer av det nordiske vesen. Det er sublimt håndverk, og det gjør hvert enkelt produkt unikt. Det er vilt og nordisk - temmet med håndverk, forklarer Christina.

2019 har vært det året hvor DOTTIR for alvor har beveget seg utenfor de danske grenser. Man har fått agenter i Norge, Tyskland, Sveits og Østerrike og en distributør i Japan.

-Vi har ønsket å komme ut på eksportmarkedene en stund, men det tar tid å finne de rette partnerne. Det har vært vår klare holdning at dette skal gjøres profesjonelt og langsiktig. Derfor var vi superfornøyde da vi fikk et samarbeid med Stamati Stenseth fra BO BEDRE i Norge, sier Christina. Hun ser BO BEDRE og Stamati som dypt profesjonelle og med mye erfaring fra bransjen. -Og det er akkurat det som trengs. Vi må samarbeide med mennesker som forstår hvor DOTTIR skal selges og som forstår ideene bak merket.

DOTTIR er selvfølgelig også å finne på både Ambiente, Tendence, Formland og 3 days of Design, og senest på en messe i Tokyo hvor der var stor interesse omkring brandet.

-Det er vi glade for, for japanerne har meget høye krav til kvalitet, sier Christina.

 

Vilt nordisk design

Spør man Christina om hvorfor en rekke så forskjellige mennesker valgte å investere i DOTTIR for fire år siden, forteller hun at det begynte med at en av partnerne hadde en personlig relasjon til Thora, og at alle synes hun var en fantastisk kunstner og designer.

-Det var design som jeg ikke hadde sett før. Det traff noe i meg som er vanskelig å definere. Men det var noe helt spesielt, synes jeg, og partnerne så muligheter i å få brandet til å vokse, så den vakre keramikken kunne komme ut for å leve og skape magiske stemninger.

 

Velkjente former i nye konstellasjoner

Thora Finnsdottir arbeider med kjente former. Hun er inspirert av sine egne ting eller finner noe på loppemarkeder som gamle glassvaser. Inspirasjonen bak DOTTIRs Pipanella-vaser kommer fra en gammel velur-tapet og dekorasjonen er inspirert av en brosje, akkurat slik som Samsurium-serien er sammensatt av inspirasjon fra veldig forskjellige materialer som en gammel glassvase, en bitering for en baby og perler på en snor.

-Thora setter ting sammen på nye måter. Hun forvandler lavstatusprodukter til high-end keramikk, og hun lager keramikk som folk bare må ta på.

Christina erkjenner også at det er et vanskelig håndverk som man har kastet seg inn i, fordi arbeidet med keramikk, glasurer og lignende er et håndverk, og det tar tid å lære.

-Vi pleier å si at produktene er mind- and handcraftet. De er unike, ingen produkter er like. De er designet i Danmark og håndlaget i Kina hvor de har jobbet med porselen siden Ming-dynastiet. Imidlertid jobber vi også med å få en europeisk produksjon, muligens i Portugal, men vi må finne det rette stedet som kan produsere riktig kvalitet og levere til rett tid.

Etter sin tid med domstolene synes Christina det er super spennende å kunne jobbe med et fysisk produkt og følge det fra start til slutt, og ikke minst å hjelpe til med å utvikle det.

Christina Ottesen.

Thora sine designs kan være kontrastfylte. På den ene siden er de romantiske og poetiske univers som i Winter Stories, og som virkelig har truffet forbrukerne. På den andre siden har Samsurium-serien et helt annet uttrykk og annet publikum. Men det fine er at du kan mikse de to verdenene.

 

Brandet skal utvikle seg

Planen er at DOTTIR skal utvikle seg organisk de kommende årene.

-Vi fokuserer nå på det norske, tyske, sveitsiske og selvfølgelig det danske og islandske markedet, og her ønsker vi å konsolidere oss før vi ser på nye land. Vi vil ikke vokse så raskt at vi ikke kan følge med. I stedet vil vi heller få de nye markedene i gang og gi en god service til kundene våre der, sier Christina.

Planen er heller ikke at merket skal være på ethvert gatehjørne, men man vil helt klart gå bredere ut enn det man er i dag.

-Merket må utvikle seg, og vi trenger flere designere, nye serier og kanskje nye materialer, men vi må treffe den samme nerven som merkevaren har i dag.

Målet er heller ikke å kunne lansere 100 nyheter hver sesong, men i stedet lansere 6-10 gode nyheter.

-Det handler i høy grad om bærekraft. Vi vil heller la kundene kjøpe noe som varer i mange år. Vi selger fortsatt Thoras design fra 10 år siden fordi vi ikke vil være en del av kjøp-og-kast-kulturen. Vi ønsker å lage design som forbrukerne kjøper seg inn i. Skjer det så kommer  produktene seg ut og bor rundt omkring i hjemmene. Slik vokser bevissthetsnivået - fordi det skjer noe helt nytt når DOTTIR flytter inn.

Relatert innhold

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

23.04.2024Designbase.no

Fire makrotrender for de kommende årene

22.04.2024Designbase.no

Keramisk popkultur

19.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Unike krus i steintøy fra Villa Styles

18.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Formskjønne vårnyheter fra BITZ

15.04.2024Designbase.no

En ode til lekent design

15.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Vakre lykter med karakter fra Villa Collection Danmark

11.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Innred med naturlig sjarm og håndverksmessig dyktighet

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023