Maison&Objet bygger på et sterkt fundament

Maison&Objet Paris kunne melde om 54.000 handelsbesøk denne gangen. Og med fokus på en ny organisasjonsstruktur, vil DNAet til den ledende B2B-messen dedikert til dekorasjons-, livsstils- og designmarkedet i Frankrike bli styrket fremover

Foto: Maison&Objet

Til tross for utfordrende økonomiske og politiske tider, både i Frankrike og internasjonalt, ble Maison&Objet en suksess, og bygget på det sterke grunnlaget for messen, som feirer 30-årsjubileum i år.

54 000 fagfolk besøkte messen, og på utstillersiden presenterte messen nesten 2300 merker i sine haller, noe som var en nedgang på 14 % sammenlignet med september 2023. Ifølge Maison&Objet kan nedgangen i stor grad tilskrives den «negative publisiteten» rundt omkring. virkningen av de olympiske leker, noe som førte til at noen merker ikke deltok denne gangen.

Nesten 58 % av utstillerne kom fra utlandet og 27 % var nye merker.

«Vi oppfylte løftet vårt om å tilby konseptbutikker, varehus og frittstående butikker muligheten til å overraske sine kunder med et nytt og variert produktsortiment til julesesongen. På besøkssiden gjenspeiler fallet på 10 % de nåværende vanskelighetene i markedet. Det var imidlertid merkbare forskjeller i kjøperprofilene på messen. Mens oppførselen til detaljister, med en nedgang på 12 %, reflekterer den turbulente konteksten de opererer i, spesielt i Europa, viser fagfolk i HoReCa-sektoren fornyet interesse med 16 500 unike besøk på årets messe”.

Fra What's New - in Decor. Foto: Maison&Objet

En kartlegging av de besøkende avslører også positive indikatorer for merkevarer med en betydelig vekst i antall besøkende fra India (+16%), med USA, Midtøsten og Korea som holder seg på samme nivå som i september 2023. Dette viser interesse for showet fra prosjektutviklere samt luksus- og premiumbutikker som aktivt søker nye produkter og inspirasjon.

I Europa er Belgia, Italia og Tyskland de ledende besøkslandene på messen, men det var 83 besøkende fra Danmark. Til slutt bemerket mange utstillere kvaliteten og de friske perspektivene til de besøkende, med noen besøkende som bekreftet betydelige innkjøpsbudsjetter.

September-utgaven i tall MOM (Maison&Objet And More)

  • 3 millioner besøk per år
  • 342.000 profesjonelle kjøpere
  • 60 % forhandlere
  • 40 % design
  • 6000 merker

Kreativ dristig, nye talenter og nye ideer

Messen bød på et kreativt og herlig friskt pust som åpnet dørene for friske ideer, store ambisjoner og ønsket om å gjenoppdage ekte frihet og en meningsfull livsstil.

Designet rundt temaet definert av Peclers Paris-byrå, TERRA COSMOS, ble showets innhold og hendelser levert med løftet om en reise fra jorden til månen. Nedfelt i trendområdene Hva er nytt? In Decor – iscenesatt av Elisabeth Leriche, og Hva er nytt? I Retail, orkestrert av François Delclaux, ble besøkende ledet gjennom oppslukende opplevelser med nye produkter skapt av messens utstillere, merkene til stede på MOM og deltakerne i Paris Design Week.

Elizabeth Leriche fortalte historien om en odyssé midt i stjernene, og fremhevet både futuristiske linjer og eksepsjonelt håndverk. Ved å kombinere magi og teknologi, avslørte den de estetiske påvirkningene som vil skape ønskelige fremtider: materialer, teksturer, volumer, mønstre og fargeoverganger i en oppslukende reise med fem spatiotemporale kapsler.

François Delclauxs Hva er nytt? In Retail er et strategisk verktøy skreddersydd til den inspirerende økonomiske virkeligheten til hver enkelt butikk, med et utvalg som kombinerer årets enestående nye produkter med benchmark-produktene som har gjort butikkene så vellykkede. Forhandlere kan også dra nytte av "klare-til-bruk"-råd og beste praksis fra ledende bransjeeksperter i 24 coaching-verksteder som dekker de viktigste problemene for å drive vekst i butikken.

Fra What's New - in Retail. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Belgiske Lionel Jadot ble kåret til årets designer, og han sto bak en visjon om morgendagens hotell i sin What's New? I gjestfrihet. Omgitt av rundt 20 verksteder og designere som han hadde samlet i sitt kreative laboratorium i Zaventem, gjenopptok designeren hva et hotellrom og lobby kan bli, i et zero-waste-prosjekt, et unikt engasjement som harmonisk balanserer en veldig inspirerende visjon og upcycling.

Som en del av utviklingen av Maison&Objet-showet er september også utgaven som fokuserer på den unge generasjonen av design, nye internasjonale talenter og inspirerende overraskelser. Rising Talent Awards: Nordiske land presenterte talenter fra Norge, Finland, Sverige, Danmark og Island.

Utviklingsstrategien i Maison&Objet

I løpet av det siste året har Maison&Objet-teamene aktivt lyttet til kunder – merkevarer og besøkende – for å bedre forstå deres behov, slik at de kan identifisere spesifikke forventninger for hver av januar- og septemberutgavene.

Det var dette som førte til at Mélanie Leroy og SAFI-teamene begynte med å styrke det grunnleggende i Maison&Objet: å berike messen i flere kategorier, å utvikle det internasjonale fellesskapet av kvalifiserte kjøpere og, mer enn noen gang, å være referansebegivenheten for ny livsstil og dekorasjonstrender. De to utgavene med en felles base vil bli differensiert fra hverandre ved spesifikk markedsinnsikt for å utfylle hverandre og gi effektiv støtte til kundenes forretningsvekst.

Januar lover å bli messen hvor du virkelig kan se endringene som ble implementert i september.

Messen består av 15 sektorer med spesielt fokus på HoReCa-sektoren med en Hva er nytt? In Hospitality tolket av et ungt fransk talent som vil bidra til showets trendy visjon med deres to What's New? I innredning og hva er nytt? In Retail med fokus på henholdsvis livsstil og samlerdesign: Limited editions som viser spesifikk know-how, løfter håndverket og flytter materialenes grenser.

Cook&Share med sitt utvidede utvalg av serviceprodukter og arrangementer vil bli holdt eksklusivt i september. . Hjemmeavdelingen vil tilby et nytt utseende på design med ledende merkevarer og unge internasjonale designere. Rising Talent Awards og Future on Stage-programmene vil være forbeholdt dem.

"Sammen med alle teamene våre er vi mer fokusert enn noen gang på å levere praktiske løsninger til våre kunders behov i et raskt skiftende marked. Utviklingen av modellen vår har vært under vurdering i flere måneder, og for å gjøre den konkret må vi gå videre i etapper Etter en overgangsmesse i september 2024, ser jeg frem til å dele grunnlaget for den nye strategien i januar», sier Mélanie Leroy, administrerende direktør i Maison&Objet og SAFI.

«Den neste utgaven vil også markere styrkingen av Women&Design by Maison&Objet-nettverket som vi nettopp har lansert, et prosjekt som ligger meg spesielt varmt om hjertet. Ved å åpne det opp for resten av verden, tar vi sikte på å bli et viktig verktøy for å identifisere innovative prosjekter ledet av kvinner og for å heve profilen til, koble sammen og oppmuntre til dialog mellom kvinnelige fagpersoner i vår sektor."

Mellom messene og for best mulig forberedelse til slutten av året, vil de 3 millioner kjøperne knyttet til MOM – Maison&Objet & More – plattformen, som har opplevd en vekst på 3 %, kunne finne messens 400 utstillere blant en voksende utvalg av mer enn 3000 merker online.

Maison&Objet finner sted fra 16. til 20. januar og fra 4. til 8. september 2025.

Se mere her

Fra What's New - in Decor. Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Fra What's New - in Retail. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Fra What's New - in Retail. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion

Relatert innhold

09.10.2024Designbase.no

Her er 10 ville tall om Temu

09.10.2024Designbase.no

En reise mot høyere grad av bærekraft

30.09.2024Designbase.no

Nordjysk selskap går inn på det norske markedet

27.09.2024Designbase.no

Maison&Objet bygger på et sterkt fundament

26.09.2024Designbase.no

Årets farge på Nordsjö varsler optimisme

24.09.2024Designbase.no

Upcycling har aldri sett så bra ut som i dag

20.09.2024Designbase.no

Formex ble en suksess

19.09.2024Designbase.no

Detaljhandelen inspirert av verdensrommet

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023