Markedsplass, forretningsmotor, optimismedriver

Økning i besøkstall på Frankfurts megamesse; Ambiente, Christmasworld og Creativeworld. Til tross for et utfordrende markedsmiljø, viser den globale forbruksvareindustrien seg å være robust og full av energi.

Fra Ambiente-trenden Deep. Foto: Pia Finne

Med 4.660 utstillere og rundt 148.000 besøkende kunne trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld forleden stenge dørene til en veldrevet messe og med en styrket posisjon som en ledende plattform for forbruksvarer. Og tilfredsheten var også stor blant de danske utstillerne, som alle rapporterte om økt salg samt nye kunder og interesse fra kjøpere fra hele verden.

Over 170 nasjoner var representert på det fullbookede Frankfurt-messeområdet, hvor bedrifter fra hele verden viste frem produktene sine under mottoet "Meet up at the Market". Totalt var det 4 933 utstillere (hvorav 87 % var internasjonale) og 136 482 besøkende (hvorav 70 % var internasjonale)

Fra Ambiente-trenden Ease. Foto: Pia Finne

"Messene var helt eksepsjonelle – salene var fulle, nettverket surret, og energien var til å ta og føle på overalt," sier Detlef Braun, styremedlem i Messe Frankfurt.

"Den globale forbruksvareindustrien står overfor massive utfordringer – stillestående markeder, strukturelle endringer og økonomisk usikkerhet. Det er akkurat her vi kommer inn i bildet. Vi låser opp nye forretningsmuligheter og bygger et globalt nettverk som styrker motstandskraften." Og han får støtte av bransjeeksperter.

"I 2025 er Frankfurt viktigere enn noen gang. I tider med generell usikkerhet lengter forbrukerne etter skjønnhet og individuell frihet, og kjøpere leter aktivt etter slike trender. Denne trioen av messer samler igjen alle viktige markedsaktører," sier Peter Wüst, administrerende direktør i Home Improvement, Building and Garden Trade Association (BHB).

Fra Ambiente-trenden Real. Foto: Pia Finne

Utstillerne er enige: "Vi hadde en eksepsjonell atmosfære – vår beste noensinne. Det beste er kvaliteten på de besøkende her i Frankfurt. Det er den desidert beste messen for bestillinger for oss," sier Willo Blome, administrerende direktør i Blomus.

Internasjonal appell

Ambiente, Christmasworld og Creativeworld fokuserte på å koble kjøpere med beslutningstakere og fremme internasjonale forretningsinitiativer. Den høye internasjonale deltakelsen – over 70 % – var en nøkkelfaktor for besøkendes tilfredshet.

De mest besøkte nasjonene etter Tyskland inkluderte Italia, Kina, Nederland, Frankrike og USA. Samlet besøkstilfredshet økte med ytterligere to prosentpoeng sammenlignet med året før, og nådde imponerende 95 %.

Christmasworld – Emosjonell appell som en suksessfaktor

Som den ledende messen for sesongdekorasjon og festlig pynt, leverte Christmasworld på alle fronter.

"Forbruksvaremessene i Frankfurt er viktige trendsettere for bransjen," sier Jürgen Block, administrerende direktør i den tyske foreningen for by- og bymarkedsføring (bcsd). "De viser hvordan design, innovasjon og kommersiell levedyktighet går hånd i hånd."

Creativeworld – Det globale kreative fellesskapet

Et trendbarometer, innovasjonsknutepunkt og eksperimentell lekeplass – Creativeworld viste seg nok en gang å være den ultimate møteplassen for det globale gjør-det-selv-fellesskapet.

Fra Christmasworld the Deep-trenden. Foto: Pia Finne

Christmasworld trenden Ease. Foto: Pia Finne

"Kombinasjonen av internasjonal rekkevidde og omfattende markedsdekning gjør Creativeworld til det eneste arrangementet i sitt slag," forklarer Markus Baumgart, administrerende direktør i Schmincke. Messens nye program fra fredag ​​til mandag ble godt mottatt, mens Creative Impulse Awards, med en mer internasjonal jury enn noen gang før, ga et klarere øyeblikksbilde av det internasjonale markedet. Vinnerne reflekterte den fortsatte DIY-boomen og den innovative styrken til industrien.

Ambiente – Fokus på nye vekstmarkeder

Med introduksjonen av premiummerkeserien Interior Looks, tiltrakk Ambiente med suksess interiørdesignere, arkitekter og kontraktinteriørdesignere fra hele verden, og styrket tilknytningen til møbelindustrien.

Christmasworld trenden Real. Foto: Pia Finne

"Frankfurt er det perfekte knutepunktet for møbeltrender fordi innovasjoner på tvers av alle forbruksvaresektorer møtes her," forklarer kurator Bernd Schellenberg.

Denise Boxler fra Association of German Interior Architects (bdia) er enig: "Interiørutseende og det nærliggende Future of Work-området gir sterke impulser for både bo- og arbeidsområder. Det målrettede nettverket mellom produsenter og planleggere gir reell merverdi for alle."

En annen nyhet var det utvidede tilbudet til hotell- og restaurantbransjen, samlet under spesialinteressen med samme overskrift. Ved å fokusere på hotell- og restaurantbransjen, kapitaliserer Ambiente på et globalt marked med sterk etterspørsel.

"Ambiente er en unik inspirasjonskilde for gastronomi-, hotell- og cateringbransjen – både nasjonalt og internasjonalt. Trender innen gastronomi driver etterspørselen blant produsenter og forhandlere, og skaper en verdifull syklus av innovasjon," sier Ingrid Hartges, administrerende direktør i DEHOGA National Association for Hotels and Restaurants.

Spesialpresentasjonen The Lounge – Shades of Space av Ambiente Designer 2025 Fabian Freytag fremhevet nok en gang messens ekspertise innen design. Kunstig intelligens (AI) spilte en rolle både i det spesielle utstillingsvinduet og i forelesninger på akademiets scener, og fungerte som en kreativ katalysator og forsterker av industritransformasjon.

One-stop-butikken i Frankfurt

Hele spekteret av spesialforhandlere var til stede i Frankfurt. I tillegg deltok store nasjonale og internasjonale kjøpere – fra Amazon til ZARA – på megamessen, inkludert ALDI, Carrefour International, Casa International, Compania Comercial Caribe, Coop, Crate & Barrel, Digital Flying Tiger Copenhagen, dm Drogeriemarkt, EDEKA, El Corte Inglés, Fenwick, Fleurop, Globus, Hans Segmüller, HA WE, Sainsbury's, Tesco, The Loft Japan, The One Total Home Experience, TFG Group og Zalando.

Museer med utsalgssteder, inkludert Courtauld Institute of Art og Museum of Modern Arts publikasjonsavdeling, besøkte også messetrioen på jakt etter attraktive produktserier.

Bærekraft som ledetråd

Bærekraft var et sentralt tema på tvers av alle de tre ledende messene, og fremhevet bransjens ansvar for fremtidssikre konsepter. Programmet Etisk stil, som markerte tiårsjubileet i 2025, demonstrerte nok en gang den økende betydningen av bærekraftige produktløsninger.

Lübech Living er en del av Ambiente sitt Ethical Style-program. Foto: Pia Finne

Mens 198 utstillere ble tildelt Ethical Style-merket i debutåret, har antallet nå vokst til 354 på alle tre messene – et tydelig bevis på den økende bevisstheten om ressursbevisste forretningspraksis.

Messedatoer 2026

Sammenslåingen av Ambiente, Christmasworld og Creativeworld har vist seg å være en suksess for både utstillere og besøkende. Derfor vil de tre flaggskipmessene fortsette å finne sted sammen på Frankfurts messeområde. Alle de tre ledende messene starter den første fredagen i februar. Ambiente/Christmasworld: 6-10. februar 2026

Kreativ verden: 6.-9. februar 2026

Aidas glass designet av Karim Rashid. Foto: Pia Finne

Nye aida Raw kanner. Foto: Pia Finne

Keramikk fra Val du Sol. Foto: Pia Finne

Det ble mange farger denne gangen. her fra Kare. Foto: Pia Finne

Fra Elements Lighting. Foto: Pia Finne

Fra Rosenthal. Foto: Pia Finne

Shoku er et nytt merke hos F&H. Foto: Pia Finne

Nytt til jul fra Sirius Company. Foto: Pia Finne

Fra Stelton. Foto: Pia Finne

Fra Val du Sol. Foto: Pia Finne

Fra Vasicol. Foto: Pia Finne

Fra Vista Alegra - Marcel Wanders Studio. Foto: Pia Finne

Relatert innhold

19.02.2025Designbase.no

Milliardinvesteringer i JYSK-butikker skaper positiv kundereaksjon

19.02.2025Designbase.no

Markedsplass, forretningsmotor, optimismedriver

18.02.2025Designbase.no

Future on Stage er en ekte talentinkubator

18.02.2025Designbase.no

TrendSet vellykket

17.02.2025Designbase.no

Jacob Jensen er klar for markedet

14.02.2025Designbase.no

EuroCIS 2025: Fremtiden for detaljhandel under lupen

12.02.2025Vinding et co A/S

Sponseret

Litt om våre materialer og gode råd til levende lys

11.02.2025Designbase.no

Fargerik Formland

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023