Mater fortsetter den grønne reisen
Det er selskapets spesielle fokus på materialet Matek™ samt en ny internasjonal tilstedeværelse som styrker merkevarens vekst.
"Til tross for nedgangen i bruttoresultatet, som også er drevet av endringer i regnskapsprinsipper, anser ledelsen 2023 som et veldig godt år - vår strategi med økt fokus på vår sirkulære Matek™-teknologi begynner virkelig å bære frukter," sier Mater's. Konsernsjef Ketil Årdal.
Avfall blir designermøbler
I 2020 lanserte Mater sitt eget produkt Matek™, som er satt sammen av avfallsprodukter som kaffebønneskall og sagflis kombinert med bindemiddel. Det er en unik måte å kapsle inn CO2 som ellers ville blitt sluppet ut i atmosfæren gjennom avfallsforbrenning.
Mater investerte tungt i å øke produksjonen av Matek™ i 2023, og lanserte to nye kolleksjoner laget av materialet.
"I 2023 har salget av Matek™-produkter økt med 160 % sammenlignet med året før. Spesielt på kontraktsmarkedet opplever vi en større etterspørsel etter mer bærekraftige og sirkulære løsninger og produkter. For oss har dette markedet virkelig skutt fart, og 2023 var året hvor vi leverte den første av flere Matek™-ordrer til en stor europeisk hotellkjede, sier Ketil Årdal.
Internasjonalt fokus
Og nettopp det økte fokuset på salg utenfor Danmark har båret frukter for Mater. I 2023 åpnet selskapet et showroom i London, og selskapets vekst i Storbritannia alene har økt med 88 %. I tillegg opplever Mater økt interesse fra internasjonale designere og nye markeder, noe som viser at Mater går i akkurat riktig retning, forklarer Ketil Årdal.
«Endelig er vi utrolig stolte over resultatet på avfallsområdet. I 2023 skal vi ha omgjort 40 tonn avfall til møbler, og med økt fokus på MatekTM kan vi nå skryte av at 52 % av våre solgte produkter er produsert av avfallsmaterialer», avslutter Ketil Årdal.
-IDL