Solfelt intensiverer samarbeidet med Droppery: «Building growth together»
Solfelt, er en plattform som spesialiserer seg på interiørprodukter fra det høyere segmentet, og de har de siste årene styrket sin posisjon på markedet ved ikke bare å fungere som en nettbutikk, men også ved å bygge bro mellom forbrukere og leverandører. Ledet av grunnleggerne Tom Ridder og Guus Clous, fokuserer selskapet på en personlig tilnærming som går utover den tradisjonelle modellen.
I et intervju med medgründer Tom Ridder forteller han om filosofien bak Solfelt, det unike samarbeidet med Droppery og selskapets fremtidsplaner.
Fra nettbutikk til plattform
For fire år siden bestemte Tom Ridder og Guus Clous seg for å ta spranget inn i en verden av interiørsalg på nett. Begge, med bakgrunn fra nettmarkedsføring, så muligheten til å skille seg fra tradisjonelle nettbutikker, som på den tiden fortsatt var fokusert på mellomsegmentet. Problemet? Overmetning. «Vi la merke til at det ikke var noen parti i høysegmentet som var fullt fokusert på dette», forklarer Tom. "Hvis du søkte etter merker som Eichholtz på Google den gang, havnet du ofte på Marktplaats. Det kunne vært bedre. Leverandørene tjener mer på om det er en nettbutikk av høy kvalitet som representerer deres merke."
Solfelt posisjonerer seg som en plattform som tilbyr mer enn bare nettsalg. "Vi ønsker å gjøre det enklere for forbrukerne ikke bare å få inspirasjon, men også å oppleve et produkt fysisk. Hvis noen ønsker å se en sofa i virkeligheten først, ordner vi det gjennom våre direkte linjer med leverandørene," sier Tom.
Ekstra service i høysegmentet
Solfelt utmerker seg ved sin serviceorienterte tilnærming. Mens mange nettbutikker kun sender produkter, tilbyr Solfelt tilleggstjenester som møter behovene til det høye segmentet. Vurder møbler som kommer ferdigmonterte eller lamper som henges på stedet. "Vi ønsker å være mer enn en kassepushende nettbutikk. Målet vårt er å avlaste kunden helt. Dette er noe vi vil markedsføre enda sterkere i nær fremtid."
Med en portefølje på 35 merker, inkludert Eichholtz, Borek og Silk-Ka, har Solfelt bygget sterke partnerskap. "Vi arrangerer showroombesøk for rundt halvparten av merkene slik at kundene kan ta sine valg med tillit. Denne modellen fungerer bra for både forbrukere og leverandører," forklarer Tom.
Rollen som Droppery
Solfelt har jobbet med Droppery i halvannet år, en plattform som automatiserer produktdata, lagerstyring og logistikkprosesser og derfor forenkler salg over landegrensene. Dette samarbeidet har hjulpet Solfelt til både å bli operativt mer effektiv og betjene et bredere marked. "Dropery har tilgang til våre leverandørers produktdata og sanntidslager. Det lar oss tilby live innsikt fra vår egen nettbutikk til våre kunder, og bestillingsprosesser er automatiserte," sier Tom.
Neste år utvider Solfelt og Droppery samarbeidet ytterligere. For små produkter som vaser vil Droppery overta logistikken direkte, der leverandøren sender produktet direkte til forbrukeren. "Vi kan tilføre verdi med tjenesten vår for store møbler, men for mindre varer er direkte levering mer effektiv."
Prosessen med integrasjon med leverandører foregår i faser. – Noen leverandører blir raskt overbevist, andre trenger litt mer tid. Men så fort de ser fordelene, vil de ofte være med, sier Tom. Samarbeidet skjer gjennom Marco og Cathelijne fra Droppery, og Tom synes dette samarbeidet er veldig hyggelig. "Vi har hatt et godt klikk fra starten. Det føles som et partnerskap der vi bygger vekst sammen."
Det stormer for tiden ved Solfelt. Ulike Black Friday-kampanjer har blitt laget i samarbeid med en rekke high-end partnere.
Mer informasjon:
Droppery
Vossiusstraat 20 2
1071 AD Amsterdam
+31 (0)20 210 1895
info@droppery.io
www.droppery.io
Solfelt
Arlandavej 92
1043 EX Amsterdam
+31 (0)20 211 1026
info@solfelt.nl
www.solfelt.nl