SUR/reality; nye kreative horisonter

Med det inspirerende temaet SUR/virkelighet utforsker Maison&Objet og Peclers Paris fra 16.-20. januar 2025 den produktive vitaliteten til en ny surrealisme. Det handler om fantasi, forvrengning, tilfeldighet, humor og poesi, og om å konstruere en fortelling om nye kreative landskap og produksjoner som er så overraskende som de er ønskelige.

Foto: Maison&Objet

I en kompleks og kaotisk verden er dagdrømmer alternative virkeligheter som gjennom sin originalitet, lunefullhet og oppfinnsomhet byr på andre virkeligheter som er eskapistiske og ofte jublende. Hverdagen settes i beredskap, og på Maison&Objet, som foregår fra 16.-20. Januar 2025 tar SUR/reality-trenden form i uventede objekter og drømmeaktige omgivelser som inviterer til å gi slipp, og adresserer forbrukernes nyvunne appetitt på det merkelige og overraskende.

Den surrealistiske bevegelsen ble født for 100 år siden med bl.a. Magritte og Dali. De spesielle estetiske kodene de skapte, som siden har blitt universelle, er solid forankret i den moderne verden.

SUR/virkelighet fremhever den livlige aktualiteten i surrealismens kreative prosesser. Det uvirkelige og absurde viser seg å være utrolige designverktøy som avslører drømmeaktige verdener som appellerer mer til følelsene og det ubevisste enn til fornuften.

Italienske Seletti dyrker provokasjon, destillerer poesi og leker med surrealismens koder i sine kreasjoner. Foto: Seletti

Denne nysurrealismen fremkaller fritt det falske og bisarre, og inviterer oss til å leke med det digitale og de uendelige tilfeldige digresjonene som er muliggjort av AI. Å stille spørsmål ved virkeligheten og vekke nysgjerrighet gjennom en form for abnormitet inviterer oss til å koble oss på nytt med vår instinktive kreativitet. Måtene det fantastiske kan bringes til live i en til tider for fast etablert orden åpner for rike og fruktbare kreative felt.

"Vi ønsket å ta en mye mer moderne tilnærming til surrealismen ved å undersøke dens eksplosjon av uttrykksformer og se langt utover hundreårsjubileet. Denne evnen til å gjeninnføre et fantastisk element og rokke ved den etablerte orden er et ekstremt rikt og fruktbart utgangspunkt for forestillinger. nye former for virkelighet, og Sur/Reality avslører nye lesninger av dette universet», sier Charlotte Cazals og Brune Ouakrat fra Peclers Paris.

Sur/Reality av Francois Delclaux

"Surrealismen får meg umiddelbart til å tenke på Magritte, som maner frem en mengde kjente bilder. I dag er det en klar forbindelse til en ung samtidskunstscene, spesielt til gjenoppblomstringen av tegningen. Jeg ser den surrealistiske ånden som fortsatt er til stede i denne estetikken til ' collage ', et prinsipp for akkumulering, superposisjon og teleskopering Hvis jeg skulle prøve å formalisere temaet, ville jeg tenke på øyet som finnes i Magritte, Dali og Man Ray vårt psykoanalytiske 'selv', synes igjen for meg å være en sentral, samlende skikkelse."

Poesi i hjemmet

Med Sur/Reality gir objekter krydder til det hverdagslige. Når de er poetiske, inviterer de oss til å dagdrømme, og når de er rampete, er de utrolig effektive humørløftere. Det er en slags improvisert frihet i designprosessen. Objektene bryter seg løs fra normativ rasjonalitet, fjerner seg fra teknologiens pragmatiske diktater og støtter i stedet et behov for dagdrømmer og eskapisme. De er et bindeledd mellom det vanlige og det fantastiske.

Italienske Seletti dyrker provokasjon, destillerer poesi og leker med surrealismens koder i sine kreasjoner. Foto: Jonathan Adler

Surrealisme er en del av dens referanser og kreasjoner. En myk sjeselong som hviler på et parallellepiped av edelt metall og speil som forvrenger seg til subtile kurver eller sofistikerte kurver.

Sur/realisme og det digitale

Hvordan kan vi i det 21. århundre tenke nytt om automatisk skriving og drømming gjennom prismet til ny teknologi? Denne "tankediktasjonen i fravær av all kontroll utøvet av fornuften" som er så kjær for surrealistene, minner om den utforskende bruken av programvare som Midjourney, der tusenvis av bilder kolliderer og åpner for uventede kreative muligheter.

Den nye formen for automatisk skriving gir opphav til nye referansepunkter skapt av digital teknologi, men som vil gjøre oss i stand til å tenke nytt om våre virkelige konstruksjoner.

Faye Toogood er årets designer

Dette handler ikke om «surrealisme», men en veldig reell tilstedeværelse: Faye Toogood har blitt kåret til årets designer 2025 av Maison&Objet. Den britiske designeren streber etter å "forene det kunstneriske med det hverdagslige for å gjøre landskapet i våre liv mindre vanlig" med eklektiske produksjoner for design- og moteverdenen. Landskap inspirert av hennes strenge, poetiske og avantgardearbeid, produksjonene i hennes atelier og hennes strålende samarbeid med ledende utgivere av gjenstander og møbler vil ta en ny form i januarutgaven av utstillingen.

Gjestfrihet; en smak for det teatralske

I Hospitality-verdenen spiller Sur/Reality ikke bare på overraskelser, men også på en blanding av veletablerte påvirkninger, en kunstnerisk antikonformisme hvor luksus kommer til uttrykk i det irrasjonelle.

Grunnleggeren av Uchronia-kollektivet, skaperen av bemerkelsesverdige nye arenaer og produsent av "altomfattende opplevelser", vil bringe sitt friske perspektiv og erfarne ekspertise fra sine mange prosjekter til den nye Hva er nytt? In Hospitality, lansert i januar 2024. Gjennom et utvalg produkter og dedikerte scenarier vil han gi et innblikk i behovene til fagfolk innen kunsten å underholde, samt praktiske løsninger.

Malabar samarbeider med portugisiske håndverkere for å lage kunstnerisk inspirerte møbler og gjenstander. Foto: Malabar

"Sammen med Peclers Paris fortsetter vi vårt arbeid både med å tyde forbrukernes forventninger i en konstant skiftende kontekst og for å identifisere håndgripelige stilistiske trender som vil generere ny virksomhet. Inspirasjon, kurasjon og løsninger forblir den dydige triaden som former tolkningen av temaet på rettferdig gjennom et nøye kuratert utvalg av produkter og innovative scenografier», sier Mélanie Leroy, administrerende direktør i Maison&Objet, og fortsetter med å uttale:

"Når vi feirer hundreårsjubileet for denne totale estetiske bevegelsen, avslører Maison&Objet sin innflytelse på moderne skaperverk i design- og dekorasjonsverdenen. Det er en invitasjon til å utforske veldig inspirerende fantasi- og drømmeverdener, for å komme vekk fra alt, til å dagdrømme og utforske nye alternative virkeligheter takket være teknologier som AI», avslutter Mélanie Leroy.

Sur/Reality vil være en rød tråd gjennom hele messen, iscenesatt av Maison&Objets kuratorer og akkompagnert av Talks, og temaet vil også gjennomsyre hele Maison&Objets økosystem, fra utvalgene på MOM-plattformen til Paris In The City-arrangementene.

Maison&Objet omstrukturer

I januar feirer Maison&Objet Paris 30 år med suksess med en omorganisering av januar- og septemberutgavene for å skape to komplementære arrangementer for besøkende som leter etter nye og eksklusive produkter på tvers av alle områder av boligsegmentet. Samtidig lanseres Women&Design by Maison&Objet.

Det betyr at messene redesignes med ulikt innhold, slik at de i fremtiden bedre matcher de skiftende behovene til kjøpere og besøkende.

"Vi forsterker den distinkte styrken som ligger i hver av våre to utgaver for å ta en enda mer spesialisert tilnærming. Ved å avgrense våre "in", "off" og "online" tilbud, tilbyr vi et mer effektivt valg for alle besøkende med interesse for design-, dekorasjons- og livsstilsfellesskapet i forhold til deres behov», sier Mélanie Leroy, administrerende direktør i SAFI, Maison&Objet, MOM og Paris Design Week.

Januar omdefinerer seg selv som en Collectible Design-utgave for ekstraordinære boligprosjekter, og målet er å tilby et spesifikt utvalg som dekker behovene innen premium gjestfrihetssektoren. I hjertet av Signature-sektoren vil det derfor være et dedikert utstillingsområde for et utvalg møbler i begrenset opplag og unike utgaver. Rundt 20 designere vil være utstilt i en kapsel designet for å gjenspeile den unike og bemerkelsesverdige naturen til kreasjonene deres.

Messen i januar vil også styrke fokuset på mote- og boliginnredningsmarkedet, rettet mot de 300 000 distributørene i det internasjonale samfunnet som leter etter tidløse, bærekraftige produkter samt ekstra kreativitet for å differensiere sortimentet.

I september intensiverer messen sin rolle som stedet der den nye og innovative kreative scenen, drevet av unge designere og off-events, får utfolde seg på messen og på Paris Design Week.

I september vil også Cook&Share bli akselerert, støttet av økte investeringer, og til slutt, i september, lanseres Women&Design by Maison&Objet, med mål om å identifisere, fremme og tilrettelegge for dialog mellom kvinner fra hele verden som driver innovasjon, redefinerer standarder og ha stor innflytelse på innredning, design og møblering i boligsegmentet, heter det.

Cocktailglassene fra &Klevering har stilker som er forvrengt allerede før selve drinken forstyrrer sansene. Foto: &Klevering

For Jonathan Adler blir skyer jordbundne seter. Foto: Jonathan Adler

Foto: La Gallina Matta

Foto: Tuttoattaccato

Bordallo Pinheiros keramikk, formet som kål, valnøtter eller papaya, forvandler innholdet til beholdere. Foto: Bordallo Pinheiro

Foto: Babel Studio Printemps

Foto: Livehorn

Foto: Studio Palatin

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.no

Jeg ønsker å lage bærekraftige vesker som tåler hverdagen

18.11.2024Designbase.no

Oslo Design Fair blir mer salgsorientert

15.11.2024Designbase.no

Funksjonelle kontrakttekstiler på Heimtextil

13.11.2024Designbase.no

Årets farge varsler optimisme

12.11.2024Designbase.no

Carina Seth Andersson får Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.no

Sør-Koreas nye generasjon av Rising Talents

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023