Vi vil samarbeide med ekspertene
Hamonoya har fått flere nye merker i porteføljen, og med dem har du nådd hele veien rundt borddekking og kjøkken. – Alle merkene vi samarbeider med er eksperter på sitt felt, og det er en del av Hamonoyas DNA, sier Eva Veileborg Hald, som står bak Hamonoya. Hun slår fast at det handler om balansen mellom pris, kvalitet og design, men at det sirkulære aspektet også er viktig i bransjen.
«Nå er vi i ferd med å være der vi ønsker å være med vårt selskap og med vårt produktspekter. Vi har fått bredden, slik at vi spenner over enda flere kategorier, og dermed dekker vi alt til borddekking og kjøkken. Fra de vakre, skandinaviske dukene fra byen Mogensen til det overdådige Versace, det rå steintøyet, bestikket og porselenet til det beste kjøkkenutstyret fra Microplane og nå også tekanner fra Bredemeijer, resirkulerte glass og steintøy fra Point Virgule, griller fra Barbecook, bar. utstyr fra Leopold Wien og sølvbelagte gjenstander fra Zilverstadt”. Dette forteller Eva Veileborg Hald, eier av Harmonoya.
Hun er veldig fornøyd med de nye merkene som har kommet, og hun opplyser at de matcher veldig godt med Hamonoyas DNA. "Vi ser etter å samarbeide med merkene som er eksperter på sine respektive felt, og med de nye merkene har vi lagt til eksperter på tekanner, griller, barutstyr, kjøkkentilbehør og mer", sier hun og understreker at Hamonoya med sin nåværende sortimentet spenner over ulike prisklasser fra mellomprisklassen til high end – men alltid med kvalitet i fokus.
De nye merkene
For te-entusiaster har tekannene fra Bredemeijer nærmest ikonstatus. Dette gjelder både støpejernsgrytene i sort, grønn eller blå, og tekannene i rustfritt stål med doble vegger, så teen holder seg varm.
"De er te-elskere og driver med ingenting annet enn tekanner og tilbehør for teservering og brygging, og det liker jeg. Det samme gjelder også Leopold Vienna, som har spesialisert seg på barutstyr», forklarer Eva.
Fra Point Virgule kan du se bl.a skjærebrett i FSC-sertifisert bambus og akasietre, og Eva forteller at prisen er riktig og at Point Virgule jobber både sirkulært og ansvarlig.
"Dette gjelder alle deres produkter. Blant annet. vi lanserer også et fuglehus for hekking og mat i forskjellige størrelser som passer til fugler i forskjellige størrelser og laget av komprimerte plantefibre. De har laget en serie glass med utgangspunkt i gamle, resirkulerte flasker, porselenet er resirkulert porselen som er granulert og støpt til nytt, og brødkurvene er designet av gamle kaffesekker. Point Virgule har i det hele tatt bestemt at hele deres produksjon skal lages av bærekraftige materialer og resirkulerte materialer som skjærebrett laget av resirkulert biff, puter og sleng av resirkulerte tekstiler etc., og de gamle produktene skal fases ut innen de neste årene», sier Eva.
Neste på omvisningen i Hamonoya showroom er Barbecook, som spenner fra de store luksusgrillene – elektriske og for ved – til de små, smarte grillene for leilighets- og byliv. Blant annet. det er en vakker retromodell i rødt og grønt, som kan pakkes i en pose etter bruk.
– Egentlig trodde vi det var den sorte versjonen som skulle selge, men kundene har virkelig omfavnet de fargerike versjonene, sier Eva med et smil.
Jeg er håpefull
Med de nye merkene og med merkeporteføljen som nå er bygget opp i Hamonoya, er Eva Veileborg Hald trygg på fremtiden.
«Vi ser at markedet sakte begynner å snu, og med den nye merkesammensetningen tror vi på fremtiden. De nye merkene vi har valgt å samarbeide med er alle merker som allerede har et marked, så vi trenger ikke begynne å bygge dem opp fra bunnen av. Og alt annet likt er det morsommere å bygge på merkevarer enn det er å starte helt fra begynnelsen”.
Eva opplyser at strategien lagt av Harmonoya blir fulgt. Men det betyr ikke at du ikke holder øynene åpne for nye, spennende merker. «Hvis vi har merker som ikke presterer to-tre år på rad, må vi også se på å avskrive dem».
«Vi har en lidenskap for bransjen, så du kan ikke annet enn å være nysgjerrig på hva markedet har å tilby. Men det er viktig for oss at merkene vi jobber med er eksperter på sitt felt og at det generelt er en god balanse mellom pris og kvalitet”.
Eva beskriver produktene som en trebent krakk, hvor pris, kvalitet og design skal samles i en høyere enhet. «Hvis vi treffer den treenigheten, treffer vi også et volum», sier hun og legger til at det har vært et fjerde ben på krakken, nemlig bærekraft.
«Akkurat nå er markedet delt. Noen forbrukere bryr seg ikke om bærekraft, for andre betyr det mye. Derfor må vi ha de sirkulære og ansvarlige produktene i sortimentet, men vi må også erkjenne at ikke alle vil betale merprisen det koster”.
Hos oss gjør vi det vi kan i forhold til å kutte ned på emballasje, bruke resirkulert emballasje og generelt gjøre ting så ansvarlig som mulig. Men det er ingen tvil om at det er firmagavemarkedet; de som har samarbeidene med de store bedriftene, som skal leve opp til krav til sirkularitet og ansvar, som driver den utviklingen – ikke varehandelen», sier Eva Veileborg Hald, og avslutter med å slå fast at interiørbransjen fortsatt primært er en nyhetsdrevet industri, og at nyhetene fortsatt er det som definerer en merkevare i markedet.