Æstetisk ansvarlighed

"RE·ESSENCE reflekterer våre verdier – RE·think, RE·spect, RE·duse. Vi mener at vi må tenke nytt på måten vi lever på, ha respekt for oss selv og naturen og redusere CO2-utslippene våre. Men hvis forbrukeren skal adoptere produktet, må det også være vakkert og deilig å bruke». Det sier kvinnene bak det nye danske merket RE·ESSENCE, som er konsentrert håndsåpe

Foto: RE-ESSENCE

Når vi kjøper flytende håndsåpe, kjøper og frakter vi i utgangspunktet 92 prosent. vann. Et mål om å redusere det var utgangspunktet for Henriette og Cathrine da de etablerte RE·ESSENCE for to år siden, og utviklet et konsentrat slik at forbrukerne kan blande sin egen flytende håndsåpe hjemme. Såpen kommer også i en gjenbrukbar glassflaske, slik at plastforbruket reduseres.

Henriette Holmgreen Thorsen og Cathrine Akselbo Runov har kjent hverandre i over 20 år. Henriette har tidligere hatt en karriere i store, internasjonale selskaper innen drikkevarer og Cathrine har bl.a. jobbet med markedsføring i klesselskapet IC Companys og hadde andre spennende jobber i bedriftsbedrifter. Men de har begge alltid hatt en drøm om å bli gründere.

Henriette Holmgreen Thorsen og Cathrine Akselbo Runov står bak RE·ESSENCE. Foto: RE-ESSENCE

«For femten år siden, da vi var i svangerskapspermisjon sammen, snakket vi om å starte en bedrift innen økologi – den gang var det noe helt nytt. Men vi hørte litt for mye på alle de som sa at vi var gale etter å starte en bedrift med tre unger hver, så vi gikk tilbake til våre respektive jobber inntil for fire år siden, da vi ble enige om at nå er det. Vi var begge klare til å bli selvstendige og sette en retning», sier Henriette.

Utgangspunktet var egentlig at de to ønsket å jobbe med et konsept som reduserte mengden engangsplast i hverdagen, og de fikk to byråer på serier for renhold og personlig pleie, hvor det var tenkt på emballasjen, og hvor rengjøringsmidlene bl.a. var på kraftfôr.

– Under corona fikk vi da forespørsler om håndsåpe i kraftfôr, og det fikk tankene i gang, sier de to. De så på hverandre og ideen til RE·ESSENCE ble født.

«Men vi er ikke kjemikere, så vi tok med en kjemiker om bord som kunne forstå de kjemiske prosessene og forstå EUs kosmetikklovgivning, så vi oppfyller alle krav. I løpet av de siste to og et halvt årene har vi utviklet RE·ESSENCE fra idé til produkt. Vi produserer i Danmark, og vi har vært med rett inne i laboratoriet for å velge våre signaturdufter”.

Målet med RE·ESSENCE er at personlig omsorg og omsorg for naturen skal gå hånd i hånd, men samtidig skal det være enkelt å leve miljøvennlig uten at det går på bekostning av kvalitet eller bekvemmelighet, og den vannløse ideen kan i prinsippet overføres til alle produkter som inneholder vann.

Foto: RE-ESSENCE

Samtidig har det også gått opp for Henriette og Cathrine at det faktisk ikke er nok at produktene er miljøvennlige, de skal også se bra ut på badet og ikke minst være deilige å bruke.«De første byråmerkene vi tok inn hadde et primært fokus på bærekraft og mindre på estetikk og design. Gjennom dette fant vi ut at folk vil gjøre noe for miljøet, men de vil ikke gå på akkord med f.eks. en deilig håndsåpe. Resultatet ble RE·ESSENCE, som inneholder gode ingredienser, skånsomme vaskeaktive stoffer, som finnes i deilige dufter og i en duftfri variant – som er miljøvennlig, både selve produktet og emballasjen, og hvor vi har lagt mye innsats i designet", forklarer Henriette og Catherine.

Crowdfunding vellykket

Cathrine og Henriette har underveis søkt fondsmidler i bl.a. SMEDanmark og gjennom næringshusordningen, som bl.a. hjelper bedrifter med grønn kompetanse og hvor de har fått hjelp til finansiering av utgifter i starten, og de har vært med i en inkubatorordning ved Teknologisk Institutt.

For 15 måneder siden etablerte Henriette og Cathrine en crowdfunding-kampanje. "Dels ville vi teste om det i det hele tatt var interesse for produktet, om konseptet holdt, eller om vi måtte justere noe, og dels samlet vi oss for å ta RE·ESSENCE det aller siste steget på reisen".

«Vårt navn [RE·ESSENCE]™ reflekterer våre verdier – RE·tenk, RE·spekter, RE·reduser. Det er ikke bare et smart akronym; det er vårt absolutte prinsipp og langsiktige mål. Vi tror at den eneste måten å bekjempe de skadelige effektene av våre daglige valg er å revurdere måten vi lever på, ha respekt for oss selv og naturen og redusere CO2-utslippene våre. Vi er forpliktet til å finne innovative løsninger som kan gjøre dette mulig.Det er her ordet ESSENCE kommer inn i bildet. Fordi vi bare bruker de essensielle, nødvendige ingrediensene"

Henriette Holmgreen Thorsen og Cathrine Akselbo Runov

RE·ESSENCE fikk tillatelse til produksjonsstart i mai 2023, og i juni var produktene klare til å sendes ut. I august 2023 ble de lansert på nett, og så ble høsten brukt på å utvikle emballasje til detaljhandelen. Her endte de opp med et startsett med glassflaske og påfyll, så flasken kan gjenbrukes, og våren 2024 har da gått med til å få produktene ut på markedet.

I august er RE·ESSENCE på Formland-messen i Herning for andre gang. I 2023 søkte Henriette og Cathrine om å bli med i Creators Community – et gründerområde på Formland – med en mentor tilknyttet, og her vant de 2. plass i konkurransen om å bli det beste gründermerket for sin kvalitet, design, bærekraft og skalerbarhet i produkt.

«Vi hadde fått beskjed om at vi ikke skulle bli for skuffet hvis vi ikke fikk mange bestillinger i boken, fordi butikkene typisk må ta en titt på et nytt produkt, og at vi skal være fornøyd med fem gode leads. Så vi hadde ikke store forventninger. Men vi ble helt overveldet. Interessen var enorm, og drømmen vår om å assosiere merket med livsstil, bolig og design ble oppfylt. Faktisk kom vi hjem med +25 nye forhandlere innenfor den målgruppen, og vi var vanvittig opptatt. Så denne gangen er vi igjen med stand på messen».

Og når Cathrine og Henriette er på messe, stiller de gjerne frem RE·ESSENCE-håndsåpen på toalettene med et lite skilt med standnummer på. «Vi har mange som kommer innom oss på den bekostningen med en bemerkning: «Er det deg med den deilige håndsåpen», så det funker», sier de med et smil, og har stor tro på at de kan lykkes med sine oppdrag om å redusere plastavfall og CO2 ved å lage superlekkere produkter.

I tillegg bør det også nevnes at RE-ESSENCE ble nominert til Danish Beauty Awards.

Vi sparer 92 prosent. CO2 på transport

De to er fullstendig klar over at det må være enkelt å bruke RE·ESSENCE hvis forbrukerne skal ta det i bruk. «Jeg liker å si at det tar like mye eller kortere tid å blande RE·ESSENCE enn det gjør å bytte refill i en såpedispenser», sier Cathrine, og det er mye lettere å transportere når man ikke trenger å dra 90 pr. cent vann.

Faktisk samarbeider RE·ESSENCE med Dansk Teknologisk Institut, som har regnet ut at du sparer 92 prosent. CO2 på transport alene sammenlignet med transport av fulle såpebeholdere.

Signaturduftene fremkaller en mild og behagelig følelse av solfylte hager og velduftende barskoger. Hver av de tre duftene; sitrongress/rosmarin/ceder, lavendel/furenål og parfymefri/sensitiv er nøye komponert med fokus på kvalitet og sensualitet, og reflekterer det rene og enkle som preger landskapene våre her i nord.

Henriette Holmgreen Thorsen og Cathrine Akselbo Runov

Et påfyllingsrør veier 27 gram. Det blandes med 340 ml vann fra springen, og dette gir dem 92 prosent. besparelser i transport».

Henriette og Cathrine har naturligvis også ambisjoner om å utvikle serien først og fremst innen personlig pleie med bl.a. en kroppsdusjgel og en kroppsvask, men også med oppvaskmiddel, rett og slett fordi mange kunder har etterspurt oppvaskmiddel, og fordi mange tror at man kan oppnå estetikken med håndsåpe og oppvaskmiddel med samme emballasje .

Akkurat nå handler det for de to om å få ut budskapet. Bevissthetsgraden er ikke stor av gode grunner, men kundene som har fått øynene opp for produktet kjøper igjen. «Det er et viktig steg på veien, nå har vi en stor kommunikasjonsoppgave foran oss», står det.

Planen er at RE·ESSENCE skal gå inn i skjønnhetsbransjen med produkter for personlig pleie samt i designbutikker, hvor kvalitet og ansvar vektlegges.

Foto: RE-ESSENCE

Foto: RE-ESSENCE

Foto: RE-ESSENCE

Foto: RE-ESSENCE

Foto: RE-ESSENCE

Denne artikel er del af et tema:

Tema: En verden av velvære

I en verden preget av usikkerhet, kriser og stress, ser forbrukere mer enn noen gang før etter fred og balanse i hverdagen. Velvære og velvære har blitt nøkkelbegreper i denne søken etter indre ro og overskudd. For forhandlere og leverandører av baderoms- og soveromsprodukter er det en betydelig mulighet til å møte etterspørselen ved å tilby produkter som ikke bare pleier kroppen, men også sinnet. Det gjelder velduftende såper, luksuriøse håndklær, bodylotion, deilig sengetøy og ikke minst bærekraftige løsninger som kan skape verdier og tiltrekke seg bevisste forbrukere.

Relatert innhold

15.10.2024Designbase.no

Salone del Mobile i dialog med det kinesiske markedet

14.10.2024Designbase.no

Nytt produkt skal kunne erstatte skinn i tekstilproduksjon

11.10.2024Kystnær

Sponseret

Skjem bort noen du bryr deg om med naturlig velvære fra Kystnær

29.07.2024Designbase.no

Æstetisk ansvarlighed

22.07.2024Brix Design A/S

Sponseret

NFL-sesongen 2024 er like rundt hjørnet!

17.06.2024Smith&Køster

Sponseret

Tenk zero waste – Tenk Smith&Køster

14.06.2024Smith&Køster

Sponseret

Hvorfor velge Smith&Køster?

12.04.2024F&H Group AS

Sponseret

Komfortabel kvalitet fra Södahl

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023