Bad.no dobler vekst med ny markedskanal

Norges eldste VVS-nettbutikk, Bad.no, opplevde en vekst lang større enn bransjestandarden - mens bunnlinjen forble bunnsolid. På kort tid har de fått opp øynene for ny markedsføringsdisiplin.

I den norske affiliate-boblen har Bad.no vært én av de mest etterspurte norske nettbutikker de siste par år. Foto: PR.

Den familiedrevne nettbutikken Bad.no fra Bergen eies av Allier Gruppen og er Norges eldste VVS-nettbutikk. De handler et bredt varesortiment innenfor blant annet baderom, rør og rørdeler, varme, og ventilasjon og kjøkken fra ledende produsenter som Alterna, Svedbergs, Smedbo og Tapwell.
I den norske affiliate-boblen har Bad.no vært én av de mest etterspurte norske nettbutikker de siste par år, men de var lenge skeptisk til å teste ut denne formen for digital markedsføring.
– Å starte med affiliate markedsføring satt langt inne. Det var en skummel tanke å overlate merkevaren til tredjeparter og potensielt ende opp på obskure nettsider. Vi var kanskje redde for å miste litt kontroll. I ettertid erkjenner vi at det var ut av uvitenhet, forteller Erlend Stunner, daglig leder for Bad.no.
Og noe tyder på at de har valgt riktig: På 12 måneder har omsetningen nesten doblet seg fra 32 millioner til 60 millioner, og Bad.no nyter en markant større vekst enn sammenlignbare konkurrenter i bransjen som ikke benytter seg av affiliate.
No cure, no pay
Bad.no valgte Daisycon som affiliate-partner, og mediepartnerne var tilkoblet programmet innen kort tid. Daisycon sørget for å aktivere mediepartnere som sammenligningssider, content sites innenfor interiør, CSS partnere til Google Shopping, retargeting-medier og fordelsprogrammer som Viatrumf, for å sikre annonsøren maksimal synlighet på seriøse og relevante medier, både i toppen og bunnen av salgstrakten.
Allerede før den første måneden var omme hadde Bad.no generert over 500.000 kr i meromsetning. Fra dag 1 var avtalen med Daysicon, at de jobbet med no cure, no pay-modellen, som betyr, at Bad.no som annonsør utelukkende betaler en forhåndsbestemt prosent av ordreverdien på de salg Daisycon sine mediepartnere genererer til nettbutikken. Det gir Bad.no og Daisycon et felles insentiv; Om Daisycon ikke genererer meromsetning til Bad.no, tjener begge sider ingenting. Ingen klikkpriser, fastpriser, CPM eller dyre konsulenttimer – til tross for at Daisycon håndterer affiliate programmet i det daglige. Dette resulterer i en stabil ROAS, hvor kostnad sammenlignet med omsetningen forblir forutsigbar. Bad.no betaler kun for faktiske resultater, og tar derfor ingen økonomisk risiko med annonseringen.
– Det er spennende å kunne hjelpe en veletablert aktør som Bad.no å åpne øynene for mulighetene ved affiliate markedsføring. Samarbeidet fortsetter videre, med forhåpentligvis enda bedre resultater i årene fremover, sier Martin Solibakke, Business Development Manager for Daisycon.
Normalt tar det tre-seks måneder før et affiliate program er optimalisert og man kan begynne å dra konklusjoner, da relevante medier skal identifiseres og aktiveres løpende. Men i dette tilfellet har Daisycons medier levert jevn millionomsetning til Bad.no allerede fra mars måned 2021 og ut året.
Veien videre
I 2022 skal Bad.no bygge videre på suksessen de opplevde i fjoråret; Men ikke alt handler om kroner og øre, slår de fast, for noe er viktigere:
– Pilene peker riktig vei med god vekst hånd-i-hånd med sunne driftsmarginer, men det viktigste for oss er å optimalisere kundeopplevelsen. Bad.no skal fortsette å ha større ekspertise enn våre konkurrenter, og kontinuerlig spørre oss selv hvordan vi kan bli enda bedre. Vi skal inspirere og bli enda mer tilgjengelig for våre kunder, sier Erlend Stunner.

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Home of Consumer Goods tilbyr et nytt merkeområde i 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Fokus på design! Nytt merkeområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Christmasworld Trends 25+: Søkelys på ansvar, fellesskapsfølelse og optimisme

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Creativeworld Trends 2025: Turer fulle av inspirasjon

23.10.2024Witt A/S

Sponseret

Innovativ komfort og design for de minste – MEMBANTU presenterer tre nyheter:

10.10.2024Designbase.no

imm cologne 2025 er kansellert

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023