Bad.no dobler vekst med ny markedskanal
Norges eldste VVS-nettbutikk, Bad.no, opplevde en vekst lang større enn bransjestandarden - mens bunnlinjen forble bunnsolid. På kort tid har de fått opp øynene for ny markedsføringsdisiplin.
Den familiedrevne nettbutikken Bad.no fra Bergen eies av Allier Gruppen og er Norges eldste VVS-nettbutikk. De handler et bredt varesortiment innenfor blant annet baderom, rør og rørdeler, varme, og ventilasjon og kjøkken fra ledende produsenter som Alterna, Svedbergs, Smedbo og Tapwell.
I den norske affiliate-boblen har Bad.no vært én av de mest etterspurte norske nettbutikker de siste par år, men de var lenge skeptisk til å teste ut denne formen for digital markedsføring.
– Å starte med affiliate markedsføring satt langt inne. Det var en skummel tanke å overlate merkevaren til tredjeparter og potensielt ende opp på obskure nettsider. Vi var kanskje redde for å miste litt kontroll. I ettertid erkjenner vi at det var ut av uvitenhet, forteller Erlend Stunner, daglig leder for Bad.no.
Og noe tyder på at de har valgt riktig: På 12 måneder har omsetningen nesten doblet seg fra 32 millioner til 60 millioner, og Bad.no nyter en markant større vekst enn sammenlignbare konkurrenter i bransjen som ikke benytter seg av affiliate.
No cure, no pay
Bad.no valgte Daisycon som affiliate-partner, og mediepartnerne var tilkoblet programmet innen kort tid. Daisycon sørget for å aktivere mediepartnere som sammenligningssider, content sites innenfor interiør, CSS partnere til Google Shopping, retargeting-medier og fordelsprogrammer som Viatrumf, for å sikre annonsøren maksimal synlighet på seriøse og relevante medier, både i toppen og bunnen av salgstrakten.
Allerede før den første måneden var omme hadde Bad.no generert over 500.000 kr i meromsetning. Fra dag 1 var avtalen med Daysicon, at de jobbet med no cure, no pay-modellen, som betyr, at Bad.no som annonsør utelukkende betaler en forhåndsbestemt prosent av ordreverdien på de salg Daisycon sine mediepartnere genererer til nettbutikken. Det gir Bad.no og Daisycon et felles insentiv; Om Daisycon ikke genererer meromsetning til Bad.no, tjener begge sider ingenting. Ingen klikkpriser, fastpriser, CPM eller dyre konsulenttimer – til tross for at Daisycon håndterer affiliate programmet i det daglige. Dette resulterer i en stabil ROAS, hvor kostnad sammenlignet med omsetningen forblir forutsigbar. Bad.no betaler kun for faktiske resultater, og tar derfor ingen økonomisk risiko med annonseringen.
– Det er spennende å kunne hjelpe en veletablert aktør som Bad.no å åpne øynene for mulighetene ved affiliate markedsføring. Samarbeidet fortsetter videre, med forhåpentligvis enda bedre resultater i årene fremover, sier Martin Solibakke, Business Development Manager for Daisycon.
Normalt tar det tre-seks måneder før et affiliate program er optimalisert og man kan begynne å dra konklusjoner, da relevante medier skal identifiseres og aktiveres løpende. Men i dette tilfellet har Daisycons medier levert jevn millionomsetning til Bad.no allerede fra mars måned 2021 og ut året.
Veien videre
I 2022 skal Bad.no bygge videre på suksessen de opplevde i fjoråret; Men ikke alt handler om kroner og øre, slår de fast, for noe er viktigere:
– Pilene peker riktig vei med god vekst hånd-i-hånd med sunne driftsmarginer, men det viktigste for oss er å optimalisere kundeopplevelsen. Bad.no skal fortsette å ha større ekspertise enn våre konkurrenter, og kontinuerlig spørre oss selv hvordan vi kan bli enda bedre. Vi skal inspirere og bli enda mer tilgjengelig for våre kunder, sier Erlend Stunner.