Bad.no dobler vekst med ny markedskanal

Norges eldste VVS-nettbutikk, Bad.no, opplevde en vekst lang større enn bransjestandarden - mens bunnlinjen forble bunnsolid. På kort tid har de fått opp øynene for ny markedsføringsdisiplin.

I den norske affiliate-boblen har Bad.no vært én av de mest etterspurte norske nettbutikker de siste par år. Foto: PR.

Den familiedrevne nettbutikken Bad.no fra Bergen eies av Allier Gruppen og er Norges eldste VVS-nettbutikk. De handler et bredt varesortiment innenfor blant annet baderom, rør og rørdeler, varme, og ventilasjon og kjøkken fra ledende produsenter som Alterna, Svedbergs, Smedbo og Tapwell.
I den norske affiliate-boblen har Bad.no vært én av de mest etterspurte norske nettbutikker de siste par år, men de var lenge skeptisk til å teste ut denne formen for digital markedsføring.
– Å starte med affiliate markedsføring satt langt inne. Det var en skummel tanke å overlate merkevaren til tredjeparter og potensielt ende opp på obskure nettsider. Vi var kanskje redde for å miste litt kontroll. I ettertid erkjenner vi at det var ut av uvitenhet, forteller Erlend Stunner, daglig leder for Bad.no.
Og noe tyder på at de har valgt riktig: På 12 måneder har omsetningen nesten doblet seg fra 32 millioner til 60 millioner, og Bad.no nyter en markant større vekst enn sammenlignbare konkurrenter i bransjen som ikke benytter seg av affiliate.
No cure, no pay
Bad.no valgte Daisycon som affiliate-partner, og mediepartnerne var tilkoblet programmet innen kort tid. Daisycon sørget for å aktivere mediepartnere som sammenligningssider, content sites innenfor interiør, CSS partnere til Google Shopping, retargeting-medier og fordelsprogrammer som Viatrumf, for å sikre annonsøren maksimal synlighet på seriøse og relevante medier, både i toppen og bunnen av salgstrakten.
Allerede før den første måneden var omme hadde Bad.no generert over 500.000 kr i meromsetning. Fra dag 1 var avtalen med Daysicon, at de jobbet med no cure, no pay-modellen, som betyr, at Bad.no som annonsør utelukkende betaler en forhåndsbestemt prosent av ordreverdien på de salg Daisycon sine mediepartnere genererer til nettbutikken. Det gir Bad.no og Daisycon et felles insentiv; Om Daisycon ikke genererer meromsetning til Bad.no, tjener begge sider ingenting. Ingen klikkpriser, fastpriser, CPM eller dyre konsulenttimer – til tross for at Daisycon håndterer affiliate programmet i det daglige. Dette resulterer i en stabil ROAS, hvor kostnad sammenlignet med omsetningen forblir forutsigbar. Bad.no betaler kun for faktiske resultater, og tar derfor ingen økonomisk risiko med annonseringen.
– Det er spennende å kunne hjelpe en veletablert aktør som Bad.no å åpne øynene for mulighetene ved affiliate markedsføring. Samarbeidet fortsetter videre, med forhåpentligvis enda bedre resultater i årene fremover, sier Martin Solibakke, Business Development Manager for Daisycon.
Normalt tar det tre-seks måneder før et affiliate program er optimalisert og man kan begynne å dra konklusjoner, da relevante medier skal identifiseres og aktiveres løpende. Men i dette tilfellet har Daisycons medier levert jevn millionomsetning til Bad.no allerede fra mars måned 2021 og ut året.
Veien videre
I 2022 skal Bad.no bygge videre på suksessen de opplevde i fjoråret; Men ikke alt handler om kroner og øre, slår de fast, for noe er viktigere:
– Pilene peker riktig vei med god vekst hånd-i-hånd med sunne driftsmarginer, men det viktigste for oss er å optimalisere kundeopplevelsen. Bad.no skal fortsette å ha større ekspertise enn våre konkurrenter, og kontinuerlig spørre oss selv hvordan vi kan bli enda bedre. Vi skal inspirere og bli enda mer tilgjengelig for våre kunder, sier Erlend Stunner.

Relatert innhold

18.12.2024Designbase.no

De potensielle cybersikkerhetstruslene i 2025

17.12.2024Designbase.no

Svanemerket tildeler Svanemerket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.no

Fleksible skatteregler for generasjonsskifte bør ikke erstatte familiemøtet

05.12.2024Witt A/S

Sponseret

Fra villa til industri: Segway Navimow X-serien setter nye standarder for plenpleie

04.12.2024Formex

Sponseret

Kreativitet og bærekraft i fokus på Formex i januar

03.12.2024Designbase.no

Nordiske gründere og startups skal være spydspisser

02.12.2024Droppery

Sponseret

Solfelt intensiverer samarbeidet med Droppery: «Building growth together»

25.11.2024Designbase.no

Optimisme i sikte i en presset designbransje

Events

Se alt
Dimex ApS
Utstilling
Nordstil 2025 - Bestillinger legges i nord

Som det nordlige knutepunktet tiltrekker Nordstil flere kjøpere om bord hvert år - det er her den nordtyske detaljhandelen og mange flere bestiller innovative produkter til sitt sortiment. Mange impulser og et utvalg produkter som ikke er i sikte andre steder i Norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Show
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex ApS
Utstilling
Heimtextil - Internasjonal messe for hjemme- og kontraktstekstiler

Den internasjonalt unike plattformen for hjemme- og kontraktstekstiler og tekstildesign. Opplev sesongens trender, tekstilbærekraft, verdens største utvalg av boligtekstiler samt produkt- og informasjonstilbud for interiør, gjestfrihet og megatrend søvn. Globalt kombinert og lidenskapelig presentert.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Utstilling
Maison&Objet

Opplev det beste innen design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, et ledende globalt arrangement for profesjonelle innen design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Utstilling
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Utstilling
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OG TRENDER

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023