Nye EU-regler kan åpne en digital motorvei for næringslivet
Kan EUs kommende digitale produktpass være en god forretningsmulighet? Dette tyder på at noen av Nordens ledende tekstil- og møbelmerker satser på dette, da det er etterspørsel etter plasser i det skandinaviske Interreg-prosjektet 'Data to Business'.
Det digitale produktpasset kan gi informasjon om et produkts materiale, karbonavtrykk og resirkuleringsmuligheter.. Foto: 123RF.com
Har du snakket med stolen din i dag? Kanskje ikke, men ambisjonen til en rekke nordiske selskaper er at EUs kommende digitale produktpass (DPP) blant annet kan føre til økt dialog med kundene. Kort fortalt skal passet blant annet gi informasjon om et produkts materiale, karbonavtrykk og resirkuleringsmuligheter.
22 danske, svenske og norske bedrifter møttes i København forleden for å lansere et prosjekt der de det neste halve året skal jobbe intensivt med data, sirkulær forretningsutvikling og bygge en prototype av et digitalt produktpass. Fra Danmark deltok Holmris B8, hvorfra Heidi Bøjlesen, digitaliserings- og masterdataansvarlig, sier:
"Vi har meldt oss på for å få mer kunnskap om det digitale produktpasset og høre hvordan de gjør det i Sverige og Norge. For det er forskjeller mellom landene, som allerede har gitt inspirasjon. Data er makten i næringslivet, og jeg skulle ønske at vi i bransjen begynte å samarbeide om dette. At vi kan bli enige om å forfølge de samme temaene og finne et felles utgangspunkt for hvilke data vi skal samle inn." Hun kompletteres av Rebecca Johansson, som er ESG Manager hos Norwegian Active Brands:
"Vi vet at kravene kommer, men rammeverket er veldig uklart. Samtidig ser vi muligheter fordi produktpasset kan gi en toveis dialog med kundene. Vi må finne ut hva som gir verdi for kundene – og forstå at det kan være en risiko ved å vente for lenge med å komme i gang."
En motorvei til konkurransefortrinn
Det digitale produktpasset skal gjøre det enkelt for bedrifter og forbrukere å få kunnskap om produkter. For eksempel opprinnelse, materialer, reparasjonsmuligheter, resirkulerbarhet og CO₂-avtrykk. Men det kan være vanskelig å forberede seg, forklarer prosjektleder Heidi Svane Pedersen fra Lifestyle and Design Cluster, som sammen med fire skandinaviske organisasjoner står bak det EU-finansierte Interreg-prosjektet 'Data to Business':
"Akkurat nå opplever bedrifter produktpasset som en utgift, fordi det er krevende å samle inn og kommunisere riktig data. Men det kan også bli en mulighet, så vår tilnærming er å endre rammeverket slik at data ikke bare koster penger - det skal tjene penger. Det digitale produktpasset åpner en motorvei som kan gjøre sporbarhet og ansvarlighet til konkurransefortrinn. Interessen har vært overveldende merkevare ved å bruke ledende skandinaviske data til å skape strategiske inntekter til å skape nye inntekter. strømmer, styrker kundelojalitet og øker markedsverdien.»
«Data to Business» er finansiert av EU/Interreg og gjennomføres i samarbeid med nordiske klynger og universiteter:
Danmark: Lifestyle and Design Cluster
Sverige: Högskolan i Borås og Interior Cluster Sweden
Norge: NF&TA og +Lab
Deltakere
De første 22 bedriftene har nettopp møttes i to dager i København. De neste workshopene vil finne sted i Oslo og Borås. En utstilling av alle prototyper åpner 5. september i Borås.
Danske selskaper:
Audo A/S
Av Green Cotton A/S
Coze Aarhus A/S
HAY ApS
Holmris B8
MOS MOSH A/S
Roccamore ApS
Sports Group Denmark A/S
Norske selskaper:
Aktive merkevarer
BRAV A/S
Flokk
Hilding Anders Norge AS
Vestre Production AS
Svenske selskaper:
AB Ludvig Svensson
Balzar Beskow
Skandinavias håndverk
Götessons Design Group
Lindex
Nasjonalt Sverige
Nola Industries AB
Stadion AB
Swedese Furniture AB
Det vil ikke bli tatt opp flere bedrifter i 2025, men interesserte kan søke om å bli med i 2026.
Les mer på https://ldcluster.com/projekter/data-information-cirkularitet/