Bransjeprofilen Nils Houge

Den daglige lederen hos A. Huseby AS har visjoner om formidling av design og møbler i vår tid!

Nils, når startet du hos A. Huseby?

¬–Jeg startet midt under pandemien, april 2020.

Hva kan du fortelle om A. Huseby anno 2021?

–Vi har ambisjoner om å være mye mer enn en møbelbutikk. For oss er kompetanse, kvalitet og kundeservice fremdeles det viktigste, men vi ønsker å se videre og skape en arena for nordisk møbel og design. Dette skal vi gjøre ved å skape et fysisk samlingssted i caféen og ved å skape en digital møteplass i «A. Husebys verden» som er en Facebook gruppe. I tillegg arrangerer vi hver måned designtalks, artisttalks, vedlikeholds kurs, møbelhistorie seminarer, osv. for medlemmer av vår kundeklubb.

Hvilke merker/tjenester er i fokus? 

–I 2021 satser vi i mye større grad på hjembesøk.  Vi har opprettet en egen hjembesøks avdeling med svært kompetente og iderike interiørarkitekter som reiser hjem til kunder for å veilede dem i å gjøre de riktige valgene.
 
Hvor er A. Huseby om et år?

–Da håper jeg at vi har etablert oss som den definitive destinasjonen for nordisk møbel og design i Norge.

Har du noen designfavoritter?

¬–Jeg er glad i klassisk skandinavisk design. Det er, selvfølgelig, vanskelig å plukke ut noe blant så mange fantastisk møbler, men jeg holder kanskje en knapp på NUEN’s vakre lounge stoler og Fredericia’s ikoniske «Spanish Chair».

Var det et spesielt objekt som fikk deg interessert i design?

–Jeg vokste opp i et hjem med mye klassisk Bang Olufsen og Arne Jacobsen. Jeg er så heldig å fremdeles ha et gammelt Beocenter 9000 fra 1986 som er like funksjonelt og minimalistisk.

Hva tenker du om bærekraft?

–Både jeg personlig og A. Huseby er veldig opptatt av bærekraft. Vi satser på norsk design og vil gjerne trekke frem NUEN som har sterkt fokus på dette.

–Under vårt seminar om bærekraftig design under Designers Saturday kunne NUEN fortelle om deres planer om å lage møbler og en fabrikk med null-utslipp.  Dette i tillegg til at deres møbler sources og produseres innenfor en radius av 60 km med lokale råvarer. Dette syntes vi er en flott utvikling, spesielt når møblene i tillegg er vakre og godt priset.

–I tillegg til dette er vi konstant i kontakt med våre leverandører for å prøve å påvirke dem til å bruke mindre papp i forsendelser og ha fokus på gjenbruk.

–Det viktigste bidraget vi som firma kan gjøre, er imidlertid at vi satser på kvalitetsmøbler med tidløs design.
Dette betyr at møblene er attraktive for neste generasjon og at våre kunder oftest kan selge ikonkjøpene sine for en høyere sum enn de de ble kjøpt for. Dette gjør at møblene vi selger aldri havner på søppelfyllingen, men alltid får et nytt hjem med noen som elsker dem.


Hvor henter du inspirasjon og energi fra?

¬Jeg er så heldig å ha mange flinke medarbeidere rundt meg som imponerer med sin detaljkunnskap om design og materialer, historiene bak ikonene og hvordan de ble til og ikke minst, fargedesign og hvordan man skaper en god romfølelse. Vi har også mange inspirerende bøker i butikken, utrolig hva man kan finne av inspirasjon her over en kaffekopp.


Hva beskriver en vanlig arbeidsdag for deg?

–Hektisk, men gledefylt. Det å få lov til å være omgitt av vakre møbler og designelementer gjør arbeidsdagen spennende.

–For min egen del trives jeg aller best i en rolle hvor jeg kan hoppe mellom forskjellige roller. En vanlig arbeidsdag deler jeg derfor mellom å se på strategi for 2025, være med å plukke ut møbler, bidra med oppskrifter og prøvesmake i kafeen, planlegge aktiviteter og markedsføring, bistå kunder og sjaue på lageret.

Tusen takk, Nils Houge!

www.ahuseby.no

Relatert innhold

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

17.04.2024Designbase.no

Nytt AI-verktøy kan utstyre forbrukere med IKEA-møbler

21.03.2024Designbase.no

Light + Building i samarbeid med amerikanske LightFair

06.03.2024F&H Group AS

Sponseret

Sammenleggbar nyhet med innebygd frihet

28.02.2024Designbase.no

Innovasjon preget Stockholm Furniture Fair 2024

15.02.2024Designbase.no

Eksklusivt barnemøbelmerke vinner designpris på Formland

05.02.2024F&H Group AS

Sponseret

En strålende Zone-nyhet som hyller den nordiske sensommeren

05.02.2024F&H Group AS

Sponseret

Sammenleggbar nyhet med innebygd frihet

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023