Hvert annet år samler Designers' Saturday over 6000 fagfolk og 160 utstillere for inspirasjon, nettverksbygging og faglig utveksling. Når den 20. utgaven av biennalen arrangeres 8.-10 september i Oslo er det fokus på viktigheten av samarbeid i tiden vi lever i akkurat nå.
–Samarbeid på tvers av fagområder produserer produkter og tjenester av høyere kvalitet som varer lenger og som er mer lydhøre for forbrukernes behov. Vi trenger det, og vi vil utforske det mer detaljert med temaet Collaborate. I lys av tiden vi lever i, i en verden full av uro og steile fronter, synes vi det er ekstra viktig å vise verdien av fellesskap, sier Heidi Niss, frontkvinne i Designers' Saturday.
Ved å samle norsk design- og interiørbransje er Designers' Saturday i seg selv en viktig tilrettelegger for nye samarbeid. Collatorate vil også forankre arrangementets faglige program med foredrag, paneldiskusjoner, prisutdelinger, studentutstillinger og andre aktiviteter.
–Det er et sunnhetstegn for en merkevare å søke ny inspirasjon i form av samarbeid med designere som ofte ser ting fra en annen vinkel. Ved å dele kunnskap og erfaring kan de sammen finne viktige steg på veien mot en mer bærekraftig produksjon, sier Jorunn Tharaldsen, trendforsker og styremedlem i Designers' Saturday.
Designers' Saturday er et non-profit selskap, hvor styret er satt sammen av representanter fra bransjen. Ifølge produktdesigner og styremedlem Vilde Hagelund berører årets tema selve essensen av en designprosess.
–Det er nesten umulig å være herre over alt. Det er nettopp derfor årets tema vektlegger noe som er helt nødvendig for at et prosjekt skal ha livets rett. Den kompetansen en håndverker har om materialene, eller en produsent har om produksjon metoder, er gull verdt for å sikre kvalitet. Derfor er både produsenter og designere avhengige av samarbeid for å skape produkter som er verdt å investere i, sier Hagelund.
-PF