Dag Hjelle, en kreativ møbelprodusent
Dagens 3. generasjon er opptatt av kvalitet, innovasjon og gjerne nå ut internasjonalt.
Dag Hjelle er født og oppvokst i møbelbransjen. Han begynte tidlig å reise til forhandlere i Danmark, jobbet i et svensk firma og kom tilbake til Sykkylven etter ønske fra sin far.
–Det var ikke det jeg hadde planlagt, men 2. generasjon i familiebedriften LK Hjelle ønska meg inn. Familienavnet har sitt opphav fra området Hjellane der vår oldefar kom fra, høyt oppe i fjellet, en symbolikk som passer ambisjonene våre, smiler Dag Hjelle, på besøk hos A. Huseby AS.
Dag er både medeier og designer, og holder god kontakt med forhandlerne for å finne ut hva som er etterspurt av kundene. Kvalitet er et nøkkelord.
–Far min, Jarle, var opptatt av kvalitetsmøbler, han ville lage så fine møbler som mulig. Tidlig på 60-tallet dro han til USA sammen med flere fra møbelbransjen, deriblant designer Fredrik Kayser (1924-1968). Dette var starten på eksport av norske møbler.
Fredrik Kayser vant stolkonkurransen til Bransjerådet for Møbel- og Innrednings-industri i 1960. Konkurransen ble vunnet med mesterverket Modell 711, som Hjelle i dag har stor suksess med både her hjemme og ikke minst i USA.
–Det er noe å tenke over, at i kolleksjonen finns de største ikonene tegnet av norske designere:
Modell 711 -1. premie «bransjeprisen 1960»,
Siesta – 1. premie «bransjeprisen 1965»,
Falcon – 2. premie «bransjeprisen 1971».
Dag Hjelle forklarer at han liker å jobbe med de flinkeste designerne, for å lære, bli inspirert og få nye ideer.
–Vi har et nettverk rundt oss når vi utvikler kolleksjonene. Ofte holder vi på med flere prosjekter samtidig. I 2021 har vi lansert 3 nye produkter i samarbeid med eksterne designere. Det ene prosjektet er en sofa og stol, i samarbeid med designerne Hallgeir Homstvedt og Jonah Takagi, sistnevnte er amerikaner. Så en spisestue- og møteromsstol i nytt design, tegnet av Jonas Ravlo Stokke. I tillegg har vi et prosjekt med to danske designere som går på farger og mønstre på tekstil. Vi har vært på søken i over et år for å finne dette. Da vi fant dem ble jeg så glad. Når vi er i gang med en kreativ prosess er det vanskelig å legge den fra seg. Særlig når en er på sporet av noe unikt.
Er selve kreativiteten din drivkraft?
–Ja, fordi målet er å lage produkter som er unike med god komfort og lang levetid. Slik våre forfedre også gjorde. Far hadde tett samarbeid med Jon Erik Hovind hos A. Huseby, de drev modellutvikling sammen på 1980-tallet.
Det er nå større grunn til optimisme enn noensinne, mener Dag.
–Vi trenger mer ferdigvareproduksjon i Norge. Vi sender for mye råvarer ut av landet uten å bearbeide selv. Jeg leste nettopp at norsk laks blir sendt til Kina. Der lager de sushi av den og sendes tilbake til Skandinavia. Da har laksen blitt transportert 14000 km. Det er galskap. Heldigvis har mange forbrukere blitt mer bevisste på hva de konsumerer. Slik kan vi få skapt flere arbeidsplasser innenlands. Dette var det også behov for på 1930-tallet. Da var det harde tider og et stort behov for arbeidsplasser. Den lokale befolkningen på bygdene levde av fiske og landbruk. Flere sunnmøringer startet opp møbelproduksjon i en tid da det var dyrt med møbler, ofte skapt av håndverkslaug i byene. LK Hjelle startet opp i 1940 i en kjeller i Sykkylven, i starten for å lage blendingsgardiner, men etterhvert mer og mer møbler.
–Når oljenæringen skal fases ut må Norge ha nye lønnsomme arbeidsplasser innen andre områder. Innen norsk industri er det nå stort fokus på miljøvennlige produksjon. Det skaper nytt håp. Hvordan kan en skape en mer miljøvennlig produksjon enn vår? Vi bruker vannkraft. Vi produserer alle komponenter i vårt nærmiljø, vi har full kontroll på ingrediensene, og vi lager produkter med den lengste levetida. Flere av produktene våre blir sendt flatpakket. Siesta og Falcon selges over hele verden.
Er LK Hjelle en internasjonal bedrift?
–Ja, en internasjonal bedrift fordi vi har kunder, agenter, importører i mange verdensdeler. USA er det største eksportmarkedet vårt, og potensialet er kjempestort. Vi har også faste kunder i Danmark, Australia, New Zealand, Japan, Frankrike, Sveits og på Island.
Hva er dine høydepunkt hos LK Hjelle?
–Å lage nye designprodukt byr alltid på spennende utfordringer. Jeg vil si at de største høydepunktene i min jobb er å utforske og eksperimentere med nye ideer. Det kan være ganske intense perioder der hodet har vanskelig for å koble ut, men det føles fantastisk når vi kommer i mål.
–Vi setter også høyt å få anerkjennelse av verdens mest kjente designere. Vi mottar jevnlig forespørsler fra store navn. Det å møte folk med samme lidenskap har gitt meg masse inspirasjon underveis siden jeg startet i bransjen som 25 åring.
På en av de første reisene til Danmark besøkte Dag byen Tønder, fødebyen til den anerkjente designeren Hans Wegner. Det var spesielt å rusle rundt i gatene der, og titte i vinduene der hvor Wegner hadde vokst opp.
–Jeg var også fasinert av Carl Malmsten og Josef Frank. Jeg var sulten på kunnskap og ganske åpen for impulser. Det tror jeg har gitt meg en god start.
–Vi vil at unge designere skal utvikle fremtidens klassikere, samtidig som de eldre ikonene våre forteller at Hjelle også har en spennende møbelhistorie. Vi vil gjøre mer av det danskene tydeligvis har vært flinkere til. Danske produsenter har lykkes med å bruke sine egne designere i markedsføringen av dansk produksjon. I mange 10-år har dansk design blitt solgt over hele verden. Dette er det bare å erkjenne. Danskene har vært dyktige.
Hjelle 35-40 forhandlere i Danmark, som selger bra.
–Men det er en vei å gå før vi puster danskene i nakken. I den sammenheng håper jeg at våre nye samarbeidspartnere kan være til hjelp. De holder til i København og heter Hvass&Hannibal. De har laget vår nye putekolleksjon i flotte grafiske mønstre og farger. Putene er oppkalt etter norsk natur med navn som Kyst, Regn, Horisont, Mørketid, Måneskinn og Glimt.
Prosjektet med nye mønstre i tekstil ble lansert i september, og fargekombinasjon er veldig spennende. Tekstilene er vevet på vevstoler på Innvik, sammen med kunstner og designer Kristina Aas.
–De flotte putene med vårt eget mønster ble lansert på Nasjonalmuseet under Designers Saturday.
Har LK Hjelle nå suksess?
–Vi er i god utvikling. I år har vi lansert 4 nye produkter som alle er konstruert for gjenbruk. Med nyhetene Ami, Lobby, Ada og Pal er det enkelt for kunden selv å skifte tekstilet uten bruk av verktøy med unntak av et skrujern.
–Det som har skjedd rundt oss har ført til at folk ønsker å handle mer lokalt, og tenker miljø. Vi prioriterer miljøvennlige produkter, og snur ryggen til bruk og kast.
–Falcon-stolen har blitt relansert under pandemien. Denne ble lansert for første gang for 50 år siden, og er minst like aktuell i dag. Dette er et eksempel på et produkt som kan kjøpes i dag og fortsatt være i god stand i 2070! Tenk på det. Det er ikke mange produkter som produseres med så lang levetid.
Til slutt, hva er din største drivkraft?
–Gleden av å lage varige produkter, avrunder Dag Hjelle.
Foto: LK Hjelle, og Sander Kommerdahl fra Designers’ Saturday