Ekte messestemning og et lyst syn på fremtiden

Det var fantastisk å føle at både utstillere og kjøpere på Formland Spring faktisk har fått et lysere syn på bransjens fremtid. Dette innebar en genuin messestemning og stor positivitet.

Foto: MCH/Tony Brøchner

Med sine 359 utstillere, 50 ulike aktiviteter og 7558 godt trente fagfolk var Formland Spring en stor opplevelse for både kjøpere og utstillere. Ikke minst søndag var korridorene på messa fulle av folk som ble inspirert til å tenke nytt, og det kom bestillinger inn i bøkene til utstillerne, noe som er en forutsetning for en godt gjennomført messe.

Blant utstillerne generelt var tilfredsheten også tydelig synlig. «En positiv atmosfære skaper større handlelyst, og det ante vi tydelig. Selv om trærne ikke vokser inn i himmelen, var det definitivt positive takter. Basketsize var større enn de siste årene, og kjøperne våget å kjøpe seg inn i nyhetene i større grad», var flere utstillere enige.

Foto: Pia Finne

«Som utgangspunkt var det en veldig fin messe. Søndagen var en fantastisk dag med mange fornøyde kunder, og vi kan tydelig ane en genuin, spirende optimisme. Ikke minst i de mindre butikkene høres nye toner, og det er ingen tvil om at de dyktige butikkene og de dyktige kjøperne vinner». Det sier Fagas styreleder og direktør i Eurotex, Marianne Jensen, og hun opplyser at hun ser på det som et tegn på at vi er tilbake i en tid hvor forbrukerne søker komfort og tilstedeværelse. De vet de kan bestille på nett, men de har også funnet ut at det ikke gir den samme tilstedeværelsen og hyggen som du får når du går i fysiske butikker. «Jeg tror at de mindre butikkene vinner terreng igjen, og på messen viste de tydelig viktigheten av å velge produkter som passer deres stil og særpreg. Det må vi som leverandører kunne leve opp til».

Hun synes imidlertid også det er synd at det er utstillere som ikke støtter messen i februar. "Det er vårmånedene som får både oss som utstillere og butikkene godt i gang".

Georg Sørensen, direktør i Messecenter Herning, er fornøyd med at forventningene ble innfridd og tilliten innfridd.

«Vi har blitt bekreftet i messens helt grunnleggende historiske kvaliteter som både handelssted og møteplass. Vi ser veldig frem til de mange løpende positive tilbakemeldingene fra både erfarne og nye utstillere som opplevde messens kvaliteter».

Fra Eurotex standen. Foto: Pia Finne

Samtidig takker han både utstillere, forretningspartnere og tilreisende fagfolk for at de sammen har skapt akkurat den rette messestemningen med oppriktig optimisme.

"Vi gleder oss allerede til Formland Autumn, hvor vi i fellesskap vil fortsette den positive bransjeutviklingen og ønske smykkeindustrien velkommen til Formland Jewellery og sammen med alle utstillere og gjester feire 40-årsjubileet for den første Formland-messen i august 1984".

Og med sine 359 utstillere kunne Formland denne gangen kalle seg Nordens største messe. En tittel som Formex i Stockholm har hatt i noen år, men som nå er overtatt av Formland, som denne gangen passerte Stockholm med godt over 100 utstillere.

Marianne Jensen mener Formland må utnytte momentumet det har i dag som Nordens største messe.

«Fra Fagas side vil vi i hvert fall presse på for å få flere nordiske utstillere og besøkende til Herning».

Autentisk rettferdig atmosfære

Den positive bransjeutviklingen kom til uttrykk ved en oppløftende atmosfære som preget hallene og preget messedagene – noe utstillerne også tok til etterretning.

«Messen har hatt akkurat den rette messestemningen, og det har vært veldig hyggelig å oppleve den. Enkelte messer har levd et opp og ned liv under og etter korona, men denne gangen på Formland opplevde vi virkelig igjen den gode messestemningen, der det summer – der det snakkes, hvor det er liv og hvor de besøkende smiler, berører varer og ønsker å gå i dialog. Det utstrålte en autentisk messestemning, og det har vi ikke opplevd på samme måte på andre nylige messer», fastslår Poul Riberholt, kommersiell direktør i Mette Ditmer Design.

Fra AU Maison standen. Foto: MCH/Tony Brøchner

Også hos EJA og AU Maison ble optimismen og den positive stemningen notert seg, og de gledet seg over at det var de «riktige» som besøkte messen – et viktigere suksesskriterium for utstillerne enn antall besøkende.

«Vi har vært på Formland i mer enn 25 år, og de siste tre-fire messene har vært noen av de beste for oss. Stemningen har vært veldig god denne gangen. Jeg spekulerer ikke så mye i antall besøkende – det avgjørende for oss er at de fremmøtte har det fantastisk på messen og ønsker å kjøpe noen varer, noe de tydeligvis gjør», fastslår Jakob Andersen, direktør i EJA og AU Maison.

Blant trend- og livsstilsekspertene som besøkte messen for blant annet å holde foredrag, er det heller ingen tvil – Formland har en unik posisjon i interiør- og designbransjens messelandskap både i inn- og utland.

«Messer er den mest effektive måten å drive forretning på for både butikker og utstillere. Utstillerne jeg møtte i år var veldig fornøyde med besøkene de fikk. Det er spennende å se Formland prøve ut nye områder med mote, bærekraft, utendørs og mer hage. Det er bra, synes jeg, for i disse dager må en butikk finne inspirasjon og produkter fra flere områder», sier den svenske trendeksperten Stefan Nilsson.

Formland Garden ble godt mottatt

Og apropos nye områder, Formland Spring 2024 bød på den fornyede Formland Garden, laget i samarbeid med Danske Havecentre. Området utvidet messens grøntarealer og ble en suksess som partneren ser frem til å jobbe videre med.

«Formland Garden har kommet veldig bra og tilfredsstillende ut, og vi gleder oss stort til neste år, når det ser ut til at vi får enda flere utstillere i området. Mange har insistert på at vi ved å bli en del av Formland har fått et helt nytt publikum, og det ligger selvsagt store muligheter i å møte denne nye verdenen for oss og forfølge de synergistiske effektene det medfører», leser Per Boisen Andersen, direktør i Danske Havecentre. .

Messedagene flyttes igjen

Neste utgave av messen er Formland Autumn, som går lørdag-mandag 17.-19. august 2024, og dermed flyttes dagene fra inneværende søndag-tirsdag, noe en lang rekke av utstillerne vi har snakket med er svært fornøyd med. «Den første dagen og søndagen er tradisjonelt sett de største messedagene. De siste messene har vært på samme dag. Nå skal vi igjen ha en første messedag og en søndag å handle inn», sier Peter Maae Jensen fra aida, og Fagas styreleder Marianne Jensen avslutter med å understreke: «Søndagen var ekstremt positiv på messa like ovenfor, og gleder seg derfor. til Jeg er glad for å kunne konstatere at Formland fremover vil gå fra lørdag til mandag, slik at de mindre butikkene har to helgedager de kan besøke messen i stedet for én."

www.formland.dk

Fra trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Fra trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Fra trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Fra trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Fra trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Fra trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Fra trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Fra trendområdet New Era - a life in balance. Foto: Pia Finne

Relatert innhold

07.05.2024Designbase.no

3daysofdesign: Her skapes drømmer

07.05.2024Designbase.no

Trender og tradisjoner var en suksess

23.04.2024Designbase.no

Kunstig intelligens i detaljhandelen

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023