En liten funksjonell designrevolusjon

På 60-tallet sto bordlighteren på stuebordet i alle danske designhjem. –Det skal den gjøre igjen, sier Mikael Skjoldager fra mignis i LivingLighter. Designelskere har omfavnet bordlighteren, og det er ingen tvil om at den nye produktkategorien kan skape mersalg i butikkene.

Bordlighteren er tilbake, her utgave Slim.

–Det finnes et alternativ til de billige lighterne i plast, men ikke mange vet det. Faktisk er vår største utfordring i bransjen at forhandlere så vel som forbrukere ikke vet at vi eksisterer. Det er synd fordi det er mersalg å hente og løpende salg som til og med trekker kunder inn i butikken med jevne mellomrom. Det forteller Mikael Skjoldager, grunnlegger av mignis, som står bak design og salg av en serie bordlightere som matcher dagens hjem.

Modell Stone.

Faktisk er mignis en liten designrevolusjon. Basert på den skandinaviske lyskulturen og Dieter Rams design fra 60-tallet, introduserte mignis bordlighteren som en kategori i moderne interiør for noen år siden. Merkets to signaturdesign "Sculpture" og "Stone" har designelskere tatt til seg, men Mikael vil at mange flere skandinaver skal få øynene opp for bordlighteren som ikke skal gjemmes bort i kjøkkenskuffen som en billig plastsak, men som kan brukes som designobjekt på alle flater i hjemmet.

Mikael sier at de bare vil selge bordlighterne i utvalgte butikker, inkludert spesialforretninger som design- og interiørdesignbutikker hvor personalet er opplært til å gi kundene riktig service og riktige råd.
–Bordlighterne kan stå på disken i butikken. De kan selges som mersalg til en vakker lysestake, eller som det dekorative, funksjonelle designobjektet de er. På linje med en vakker vase, en lysestake eller et ur. Og fordi det må være lightergass i lighteren, som mignis selvfølgelig også selger, kommer kundene til butikken igjen og igjen, sier Mikael som har inngått en avtale med Bo Bedre i Norge, som også har agenturet på Tenderflame-peiser på det norske markedet.
–Målet er å få de store kjedene med på ideen, det gjør veien til suksess kortere. Vi vet at vi har kvaliteten og at prisen er riktig. Ikke minst fordi vi opplever kontinuerlig videresalg fra butikkene. Så i bunn og grunn handler det om de gidder å gjøre en innsats for å få en fin omsetning på bordlighterne.

Modell Sculpture.

Bærekraftig og økonomisk
Mikael sier at det er god økonomi i bordlighterne til mignis fordi de kan fylles på igjen og igjen, og dermed er de også betydelig bedre for miljøet enn plastlighterne som kastes etter bruk.
–Vi er ferdig med bruk-og-kast-kulturen. Vi har laget et produkt av høy kvalitet i gode materialer og ikke minst i et design som varer. Og skulle noe gå i stykker, har vi et lite verksted der vi kan reparere bordlighterne til kunden, sier Mikael. Han legger til at det er hele fem års garanti på produktene.
–Men hele ideen er å lage et produkt som varer og kan gå i arv fra generasjon til generasjon, sier Mikael. Han opplyser at bordlighteren kan brukes på kjøkkenet så vel som i stuen, til grillen og peisen. Stone og Sculpture bordlightere har i tillegg jetflame, noe som gjør dem vindsikre og dermed bra for å lyse opp lykter, telys og mer utendørs.
–Så selv om bordlighteren varer livet ut, er det ingen grunn til å ikke kjøpe flere av dem - en til salongbordet og en til vinduskarmen, sier han med et smil.

Nyhetene
Der skjer også en utvikling av sortimentet. Blant annet lanseres to elektriske varianter i år som er batteridrevne, så du slipper å fylle på gass. Mikael legger videre til at den ene designen som han kaller en gamechanger, har nyhetsverdi og skiller seg vesentlig fra eksisterende løsninger innenfor feltet. Derfor blir produktet også patentert. –Fordi vi vil være verdensmestere på det vi gjør, sier han uten å røpe nyheten for mye.
–Det er veldig spennende å gå den elektriske veien, og når vi også jobber med designere som mencke&vagnby og med nye og annerledes materialer, kan jeg bare se fremover, sier Mikael og avslutter med å si at mignis faktisk har gjort det bra til tross for koronakrisen.
–Fra det første til det andre året hadde vi 100 prosent økning. I det tredje året - 2020 - holdt vi omsetningen, så vi er klare til å utvikle selskapet i hele Norden i årene som kommer. Og det er ingen tvil om at vi er her ”for the long run”.

Av Pia Finne Oversatt av Gunnhild Bjørnsti

Relatert innhold

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

23.04.2024Designbase.no

Fire makrotrender for de kommende årene

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023