F&H med flunkende nytt showroom på Skøyen

I lyse, romslige lokaler med store vinduer og avdelinger for alle merkevarer, kan kundene inspireres.

Inspirasjon til butikk og kunder? Ta en titt innom F&H Group..

2021 ble året da F&H kunne åpne dørene til et nytt showroom, som ligger sentralt til for alle besøkende. Skøyen er perfekt enten man kommer med bil, tog, trikk, buss eller taxi og derfor valgte F&H Group i Norge nettopp Skøyen som sin nye adresse. Drammensveien 147 B ligger midt i smørøyet med flere selskaper innen interiør og design som nærmeste naboer. Skøyen er det nye trendstedet – og treffstedet – for alle som ønsker inspirasjon og skal bestille varer.

Geir Spiten, direktør.



Direktør Geir Spiten ønsker velkommen i de nyinnredete lokalene på 800m2 med over 30 brands utstilt. Han er svært fornøyd.

–Vi traff blinken med beliggenheten, vi er midt i interiørmekka, uttaler han.

Med på laget er markedsansvarlig Stine Henning som er svært engasjert i å utvikle kjennskap til merkene.

–Alt ligger til rette nå, produktene er utstilt i vårt flotte nye showroom, hvor kundene selv kan oppleve varene på nært hold. Her har de mulighet til å se detaljer som fargenyanser, strukturer med mer, som ikke er like enkelt via Teams eller gjennom bilder.

Spiten og Henning har allerede tatt imot flere hundre kunder etter åpningen i januar 2021.
–Vi merker at kundene har lyst til å komme tilbake, det er glade vi for.

Showroomet har eget kjøkken som kan brukes til presentasjon, gjerne med Mauviel utstyr som vist på bildet..

Showroomet lå tidligere mer landlig til på Trollåsen. Nå som de er etablert i et sentralt område øker sannsynligheten for ytterligere vekst.

–Nytt for det norske selskapet, er å styrke markedsføringen og aktiviteter, spesielt for noen av de danske merkene som ikke er så kjente i Norge. Stine er satt på den oppgaven.

Geir Spiten poengterer at selskapet går riktig bra, de øker omsetningen og selger jevnt over av alle merkene.

–Vi har ulike behov i Norge og Danmark, så enkelte danske brands skal vi gi ekstra oppmerksomhet her. Merket Thermos er et norsk fenomen, og vi selger 250 000 termos her til lands, vi er jo vant til å gå på tur og være på jakt. Vi samarbeider med TV programmet 71 Grader Nord som fungerer svært bra. Til sammenligning selges det mindre av Thermos produktene i Danmark. Vårt ønske er å bygge opp Thermos ytterligere med mer fokus på merkevaren gjennom for eksempel egne merkevaresider på nettsidene våre, samarbeid med eksterne aktører, nye bilder i riktig miljø og mer annonseringer, forklarer Stine engasjert.

–Vi har et stort potensial for de danske merkene, men det tar tid, legger Geir til.

–Vi ser det er ulike behov mellom de skandinaviske landene, og ved å tilpasse merkene med lokale justeringer kan vi imøtekomme de norske kundene bedre, mener Stine.

Salgsorganisasjonen i Norge er samlet i én avdeling, også innen firmagaver og horeca markedet.

–Vi er i en spennende utvikling nå, både med konsernet og det norske markedet. Vi gleder oss til å få showroomet til å blomstre, og vi har allerede sett at det fungerer. Under messedagene i august hadde vi fullt opp med kundebesøk. På planene fremover står alt fra influenser- og presse-events, «tema» events som BBQ og baking, fotoshoots med mer.

–Fordelen for oss er at mye er sentrert rundt Oslo. Her i Norge en stor del av bransjen samlet på Skøyen, og der er vi nå, fremhever Stine med et stort smil.

–Norge er et langt land, med utfordringer vedrørende logistikk og frakt, men mange butikker kommer ofte innom Oslo og vi holder alltid åpent. Det er bedre å hente kunder fra Tromsø hit til Oslo enn å sende en selger dit. Alle varene fra alle brands er jo utstilt her, sier Geir.

–Vi opplever også at kundene som kommer hit, ser varene utstilt på en annen måte enn i sin egen butikk og tar med seg inspirasjonen tilbake, ivrer Stine med tanke på alle de gode tilbakemeldingene de har mottatt.

Stine Henning er markedsansvarlig hos F&H Group i Norge og svært engasjert på vegne av showroomets merker..

Resepsjonen har sporingsbok, for de som er bekymret for smitte. Det tillates ikke for mange innendørs av gangen, så vi er nøye med registrering.

–Folk er blitt flinke til å holde avstand, og de er bevisst med hygiene og vasking av hender. Nå er vi ivrig etter å åpne mer, våre kollegaer i Danmark har kommet lengere enn oss med avstand og aktivitet. Angående ekstravaksiner ligger Danmark en måned foran oss, informerer Geir.

Hvilke merker satses det på for høsten og sesongene fremover?
–Vår utfordring er merkevarene som er relativt kjent i Danmark og Europa, ikke nødvendigvis er like kjent på det norske markedet. Der har vi en jobb å gjøre for å øke vår synlighet. Vi står sterkt med Bitz, Bamix, Lyngby Glas, Morsø, samt Zone Denmark som i tillegg har vunnet en rekke designpriser, noe vi er stolte av. Vi satser også mye på Pillevuyt, som er et klassisk fransk kvalitetsporselen med sterke tradisjoner og tyske Rösle med sine innovative kjøkkenprodukter som leverer førsteklasses tysk kvalitet. Våre kjøkken- og glassmerker gjør det bra og vi skal satse enda sterkere på Thermos, som er verdens beste termoser. Folk har blitt mer opptatt av detaljer og kvalitet, og at ting skal vare. Der ligger våre merkevarer godt an.

Nordmenn elsker fortsatt alt med interiør?
–Ja og vi ser at behovene har endret seg, spesielt med uterom og utekjøkken fordi vi tilbringer mye tid hjemme. Mange vil at alt hele tiden skal oppgraderes og man vil gjøre det ekstra fint hjemme. Enkelte gleder seg til å reise igjen, men mange vil nok fortsette å sette pris å feriere i Norge, med bil, båt og hytte, en oppblomstring som vil fortsette selv om man reiser. Det handler om de nære ting.

Geir og Stine har også sett at det har blitt et sterkt fokus kvalitet og bærekraft, og at kundene stiller krav. Merkene bruker mye energi på å bli best i klassen nettopp på bærekraft, som emballasje, CO2 avtrykk, de rette materialer som resirkulerbart stål og aluminium. Vi har en klar ambisjon om å være best i klassen.

Hvilke merker går inn i trenden?

–Vi har flere merkevarer her, men Lyngby Glas har blant annet en glass-serie som heter Zero, som er laget av blyfritt miljøkrystallglass produsert i en miljøvennlig og CO2-nøytral prosess. Södahl produserer flere av produktene sine i 100% økologisk bomull og er GOTS sertifisert, som viser til Södahls fokus på klima og miljø. Eller Kusintha-serien fra Bitz, som er et støtteprosjekt, som ble startet i 2018 hvor målet er å donere 1 million danske kroner over en femårig periode via salget av Kusintha produkter. Kusintha betyr endring i Chichewa, som er språket i Malawi, og formålet er nettopp å skape endring i noen av verdens fattigste land, blant annet gjennom etablering av lokale brønner med rent drikkevann, barnehager og mulighet for skolegang. Kortere avstand til brønnen frigjør tid og gir kvinner flere muligheter til å jobbe og barn bedre muligheter til å gå på skole, forklarer Stine.

Inngangspartiet er innbydende: “Velkommen til F&H Group”!.

–Med overordnet fokus på bærekraft og kvalitet, selges ikke billig produkter som går i stykker og er uten sertifiseringer. Vi har en egen avdeling i Danmark som kun jobber med emballasje og kvalitetssikring. Det er krevende, mye dokumentasjon må på plass og man må ta noen tøffe valg som å stoppe salget av noen varer til man finner andre og bedre løsninger, sier Geir.

Hva med tall og økonomi?
–Vi gjør det godt, har en positiv utvikling, innenfor alle våre forretningsområder områder. og er opptatt av å levere gode resultater. Før corona gjorde vi noen grep med restrukturering og innfusjonering av selskapet Thuesen & Jensen som har gitt oss positiv effekt. Med integrering av Thuesen & Jensen har vi nå en enda bredere og mer spennende portefølje og ikke minst flinke mennesker med på laget. Vi forventer å nå en omsetning på 300 MNOK i 2021. 

–Fremover skal vi videreutvikle oss som selskap, innovasjon er alltid viktig og kanskje det kommer noen nye merker. Vi skal bli vesentlig mer synlige i det norske markedet og derfor blir det viktig at vi utvikler gode markedsplaner for de ulike merkene våre.
Men viktigst av alt - jobbe tett med våre kunder. Det er viktig for oss at produkter skal fremstå fint. Vi jobber bredt med de fleste kunder innen kjøkken, interiør og design i det norske markedet. Vi samarbeider med store kjente aktører, men jeg vil få frem at vi er like opptatt av de mindre butikkene også.

Relatert innhold

08.05.2024Designbase.no

Ny hjemmekolleksjon fra Home by Ilse Jacobsen

07.05.2024Designbase.no

3daysofdesign: Her skapes drømmer

23.04.2024Designbase.no

Kunstig intelligens i detaljhandelen

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023