Hadeland Glassverk Lights satser internasjonalt med stort Showroom og inntar Londons "high end" designarena
For første gang i Hadeland Glassverks 260 år lange historie åpnes et eget, eksklusivt Showroom for belysning. Showrommet ligger midt i smørøyet for "high end" design i London; Design Center Chelsea Harbour.
Design Centre Chelsea Harbour - "The world's leading design destination"
Design centret er en av verdens fremste destinasjoner for interiørdesign med 120 internasjonale showrooms med 600 eksklusive brands.
Hit reiser arkitekter, interiørarkitekter og interiørdesignere fra hele verden for å finne ypperste kvalitet, design og spesialtilpassede løsninger for sine kresne kunder.
-For oss er dette en unik mulighet å rette oss mot et kjøpesterkt internasjonalt marked. Vi kan designe og spesialtilpasse lamper og installasjoner til kunder som ønsker det unike og spektakulære innen glasskunst og belysning, sier designsjef Maud Bugge.
-Vi er overveldet over den gode responsen, og hvor stor interessen er for håndlaget belysning fra Norge. Showrommet åpner dører for oss ut i verden sier salgsdirektør Marita Krogh, som allreden har sikret seg nye kunder i England, Japan, Frankrike, Nederland, Tyskland, Danmark, Sverige og USA. Vi har et godt samarbeid med Norsk Industri og Innovasjon Norge som har vært en viktig bidragsyter for vår eksportsatsning.
154 m2 med norskprodusert belysning og design
I showrommet finnes våre munnblåste og håndslipte lamper som bl. a krystallkuler, Arkiv - kolleksjonen , Konglelampen og krystallball.
Her vises også møbler fra norske Eikund, naturstein fra Lundhs Realstone og tekstiler fra Volver.
Lang tradisjon med belysning
Etter 1800-tallets parafinlamper og 1900-tallets elektriske lamper, ivaretas de solide tradisjonene med å fortsette produksjonen av belysning og utsmykning. I dag har vi flere belysnings- og utsmykningsprosjekt for blant annet hoteller, restauranter, kirker, sykehus, Storting og ulike uteområder. For å nevne noen prosjekt; Lysekrone på 8,5 tonn i Den Norske Opera & Ballett i Oslo; Lysekrone laget av 201 kupler som strekker seg over fire etasjer i H&M sin nye flagshipstore i Karl Johan; 800 glasskupler for Amerikalinjen hotell; Lysfiltrerte glassbyggestein i Villa Stenersen; 45 meter lang glasskorridor dekorert med glasskunst inspirert av norske folkeeventyr i Ringerike Sykehus; Spesialdesignede altertavler og døpefonter til kirker landet rundt.
I 2018 bestemte Hadeland Glassverk igjen å satse for fullt på belysning, og børstet støvet av arkivlamper fra 1930- til 1960-tallet tegnet av Jonas Hidle og Arnulf Bjørshol. På denne tiden var Glassverket en av Norges største leverandører av belysning, med leveranser til mange offentlige- og private bygg i Norge og utlandet, som f eks 87 lysekroner og lampetter i konserthallen i The Kennedy Center i Washington DC er noen av de mest kjente og største prosjektene.
Ved å igjen satse på belysning ivaretas de solide tradisjonene ved å produsere innendørs- og utendørsbelysning for blant annet hoteller, restauranter, offentlige bygg og private boliger.
Fortsettelsen
Mye spennende er å vente fra Hadeland Glassverk i månedene fremover. Det jobbes kontinuerlig med nye innovative lampeserier.
Følg reisen på @hadelandglassverklights
Norsk produksjon og bærekraftige valg
Etterspørsel etter norsk produksjon er stor, og lampene produseres og ferdigstilles på Hadeland Glassverk.
Det er mange som vet at produktene munnblåses, likevel er mange av oppgavene ikke like synlige. Produksjonen av en lampe inkluderer ti arbeidsstasjoner før produktet er ferdigstilt, og alt gjøres på Hadeland Glassverk.
En krystallkule med slipt dekor er innom 13 par hender før den sendes ut til kunden. Dette bidrar til lokale arbeidsplasser, og lampesatsningen satte mange glassblåsere tilbake i arbeid. Råvarene som benyttes er resirkulerbare, som betyr marginal svinn.