Heimtextil 2023 setter kursen for en bærekraftig transformasjon
Strømmer av besøkende fra hele verden, intensive forretningsmøter med topp internasjonale beslutningstakere, en overveldende positiv atmosfære og inspirasjon så langt øyet kan se: Med 44 000 besøkende og 2 400 utstillere fra 129 nasjoner var den globale tekstilindustrien gjest i Frankfurt i fire dager på Heimtextil 2023.
Heimtextil 2023 endte med konsentrert interkontinental styrke. 44 000 kjøpere benyttet seg av muligheten til å delta i det globale markedet for bolig- og kontraktstekstiler og få en samlet oversikt over globale tekstilinnovasjoner – fra fibre, garn, polstring og dekorative stoffer til funksjonelle tekstiler, utendørs stoffer, kunstlær og tapeter, sengetøy og baderomstekstiler, madrasser, søvnsystemer, gardiner og dekorative puter.
–Heimtextil gjorde et sterkt comeback - med høy grad av internasjonalisering fra de 29 deltakernasjonene. Det sier Detlef Braun, medlem av ledelsen i Messe Frankfurt. Sammenlignet med 2020 oppnådde messen en økning i graden av internasjonalisering blant utstillere og kjøpere.
–Den enestående internasjonale tilstrømningen beviser at Heimtextil i tider med geopolitiske utfordringer er det viktigste stedet å være for den globale hjemmetekstil-industrien – både når det gjelder nye forretningskontakter og markedsmuligheter, så vel som for redefinering av forsyningskjeder og viktige produksjonssamarbeid.
Bærekraftig omstilling i tekstilindustrien
Innovativ materialutvikling fra naturlige råmaterialer som sopp, plantefibre eller resirkulerte avfallsprodukter gir impulser for fremtiden til hjemmetekstiler. Det ble tydelig demonstrert av "Future Materials Library" på Heimtextil.
Størstedelen av den globale tekstilindustrien har for lengst begynt på veien mot en bærekraftig redesign av produksjonsprosesser og etablering av sterke partnerskap og tiltak for mer transparente forsyningskjeder. Derfor var også de bærekraftige produksjonsprosessene en viktig del av Heimtextil.
Heimtextil Trender 23/24
Heimtextil Trend Preview 23/24 presenterte fremtidsrettede designkonsepter og inspirasjon for tekstilinteriørdesignsektoren. Under mottoet «Textiles Matter» setter Heimtextil 2023 målestokken for morgendagens fremtidsrettede og bærekraftige tekstildesign, og fokus er på sirkularitet.
Heimtextil Trends er et must for internasjonale besøkende. Basert på analyser og ekspertkunnskap gir Heimtextil Trend Council – bestående av FranklinTill Studio (London), Stijlinstituut Amsterdam og Danmarks SPOTT Trends & Business-byrå – innsikt i fremtiden til det nasjonale og internasjonale markedet. Fokuset er mer enn noen gang før på bærekraft og sirkulær økonomi, som er de viktigste faktorene for å sette trendene for sesongen 23/24.
Tekstiler er en integrert del av det moderne livet. Materialbruken og produksjonsprosessene er ikke mindre mangfoldige enn brukernes forventninger. Og det er en stor utfordring for den internasjonale tekstilindustrien, som henter sine råvarer fra en lang rekke kilder og bruker en rekke prosesser for å lage et stort utvalg av produkter.
–Med tanke på den miljømessige krisen vi nå opplever, har tekstilindustrien et ansvar for å undersøke sine prosesser og endre seg til det bedre. Derfor tar vi i denne utgaven av Heimtextil Trends, en materialtilgang først og fokuserer på materialinnhenting, design og bærekraft. Textiles Matter viser potensialet til sirkularitet og feirer designinitiativer som er vakre, relevante og viktigst av alt bærekraftige, forklarer Marta Giralt Dunjó fra FranklinTill.
Endre via sirkularitet
I 2023 vil Trend Space handle om ideer og løsninger for sirkularitet i tekstilsektoren. Hvordan kan tekstiler produseres på en bærekraftig måte? Hvilke resirkuleringsmuligheter finnes? Hvordan ser optimal resirkulering av tekstilprodukter ut? Innenfor rammen av den sirkulære økonomien gjenvinnes materialer kontinuerlig. På den ene siden reduserer det behovet for nye råvarer, og på den andre siden reduserer det mengden avfall som genereres.
I det tekniske kretsløpet kan uorganiske materialer som nylon, polyester, plast og metall resirkuleres uten tap av kvalitet. I det biologiske kretsløpet returneres organiske materialer som lin og bastfibre til naturen. Dette er grunnlaget for de fire trendtemaene: 'Make and Remake', 'Continuous', 'From Earth' og 'Nature Engineered'.
Make and Remake
Brukte materialer, deadstock og resttekstiler får nytt liv, hvor fokus flyttes til reparasjonsestetikken som ses på som et designelement i det resirkulerte produktet. Lyse og muntre farger og teknikker som overprint, overdyeing, bricolage, collage og patchwork resulterer i nye og kreative produkter.
Lagdelte fargemønstre og grafikk fører til dristige og maksimalistiske, men likevel bevisste designs.
Continuous
Temaet Continuous beskriver lukkede kretsløpssystemer hvor materialer resirkuleres til nye, avfallsfrie produkter igjen og igjen. Tvilsomme avfallsstoffer separeres og behandles som nye fibre, kompositter og tekstiler. Dermed kan syntetisk garn og cellulosegarn produseres med "zero waste". Takket være teknisk avanserte gjenvinningsprosesser beholder materialene sin opprinnelige kvalitet og estetikk. Praktisk, essensialisme og lang levetid bestemmer utformingen av Continuous produkter.
From Earth
Dette temaet fokuserer på den naturlige verden og harmoni med naturen og organiske materialer. Naturlige farger kommuniserer varme og mykhet. Ufullkomne teksturer, tegn på slitasje og uregelmessigheter skaper økologisk og jordbasert estetikk. Jordlige og botaniske nyanser, naturlig variasjon og taktil rikdom dominerer From Earth segmentet.
Uraffinerte og rå overflater, ublekede tekstiler og naturlige fargestoffer hyller materialer i sin opprinnelige tilstand.
Nature Engineered
En nytolkning av begrepet "naturlig": Nature Engineered bruker mekaniske midler for å heve og perfeksjonere organiske materialer, som bastfibre, hamp, lin og brennesle. Banebrytende teknikker bearbeider naturlige tekstiler til sofistikerte og smarte produkter. Kombinert med nyanser av beige og brunt, er rene linjer og former kjennetegnene for dette temaet.