Hermès Maison -interiør av høy klasse

Kunst og kultur står alltid i fokus hos det franske motehuset Hermès. De skaper utsøkte interiører i samarbeid med håndverkere som alle er spesialister i sine fag.

Designansvarlige for Hermès Maison, Charlotte Macaux Perelman og Alexis Fabry, foto Sylvie Becquet..

Hvordan skaper man trender? Eller hvordan heve seg over dem? Velger man sistnevnte og satser på klassikere og kunstobjekter, ligger det i tillegg til frigjørende kreativitet, omfattende kunnskap bak.

Designansvarlige for Hermès Maison, Charlotte Macaux Perelman og Alexis Fabry, leder kreative prosesser og samarbeider med kunstnere og atelierer, både internt og eksternt. Skal noe tilberedes med skinn, tar de i bruk ypperste kvalitet og benytter faglig ekspertise.  Hermès besitter ypperste kunnskap om lær- og skinnmaterialer internt. Når det gjelder serviser og porselen har de egen produksjon i Limoges. For tepper, pledd og kasjmir søker de utover landegrensene, og fant den beste kvaliteten i Nepal.

Sillage d’Hermès sol i tre og celulose mikrofibre..

Huset har utviklet eksepsjonelle ferdigheter og kunnskap som blir bevart gjennom integrerte produksjoner og nære, langsiktige relasjoner med utvalgte partnere. Deres kontakter og det langsiktige samarbeidet bidrar til kontinuitet og ansvarlig, bærekraftig transformasjon av kunnskap og ekspertise i Frankrike og Europa, så vel som andre steder i verden.  Hermès benytter tradisjonell kunnskap som lakk-teknikk i Vietnam, bambus i Japan og som nevnt kasjmir i Nepal.

Charlotte Macaux Perelman og Alexis Fabry har kontakt med lokale håndverkere verden over. Denne tilnærmingen er helt i tråd med motehusets tema: «Hermès, an Odyssey» (Hermès, en odysse).

Kolleksjonen for hjemmet består av stoler, bord, lamper, serviser, pledd, tepper og kurver. Alle produktene er fascinerende og fungere som selvstendige kunstobjekter, med Hermès’ signatur: Håndverk av ypperste klasse, eksklusive materialer og tidløs design. Objektene kan kombineres og varer over tid, ja de kan gjerne gå i arv når de behandles riktig. Verdier som er helt i tiden. Den nye luksus!

Hippomobile porselensservise..

Designerne forteller
Hvordan skaper et ledende motehus som Hermès nye kolleksjoner? Charlotte Macaux Perelman og Alexis Fabry formidler med entusiasme og innlevelse.

–Vi utgjør et kreativt team og skaper objekter internt eller hos eksterne samarbeidspartnere. Vi søker alltid det beste hos våre samarbeidspartnere. Vi foretrekker å samarbeide med designere som har et formspråk tett opp til Hermès filosofi. For å oppnå det rette uttrykket, gjelder det å finne en balanse mellom materialer og farger, alltid med respekt for historie, lokale tradisjoner og Hermès’ DNA. 


Hvordan beskrive designprosessen bak en ny kolleksjon?
–Den består av en daglig miks av savoir faire, research og innovasjon. Når man kombinerer dette utvikler vi kolleksjonene over tid.

–Utviklingen går også ut på å finne nye råmaterialer, gjerne med nye farger og mønstre, og la håndverket og håndverkerne være delaktige. Deres faglige kunnskap og kunnskap påvirker resultatet.

Kasjmir pledd med gulltråder..

Hvordan definerer dere kvalitet?
–Vi bruker mye tid og energi på materialer. Vi ønsker at produktene fremstår så naturlig og ekte som mulig. Vi elsker for eksempel å leke med skinn og treverk, aller helst i råeste form. Vi ønsker at produktene blir robuste, har varig kvalitet og komfort i et uttrykk som lar den originale skjønnheten komme til uttrykk. Vi forstyrrer ikke de naturlige egenskapene.

Hva med bærekraft?
–Bærekraft har alltid vært viktig for Hermès. Vi skaper objekter som skal vare over tid. Vi kan kalle det Hermès’ DNA å lage solide, varige objekter, så og si teknisk fullkomne. Alt skapes over tid, og skal vare over tid.

–Hos Hermès er vi forpliktet til å skape tidløse objekter som varer. Derfor prøver vi å velge ut de beste materialene og lage produkter på den beste måten for å reflektere vår overbevisning og Hermès’ håndverk.

–Ved å benytte optimale materialer kan objektene uttrykkes på nye måter. Slik blir kreasjonene tidløse og samtidig tilpasset samtiden. Vår intensjon er at objektene skal reflektere tidsånden men samtidig være frigjorte fra den.

–Objektene er holdbare men også ettertraktede, de fortjener følgelig å leve lenge. Et viktig poeng er at vi begge liker det vi skaper, og at det vi skaper er noe som berører følelsene våre. Energien som omgir ting påvirker oss. Det vakre frigjører våre emosjonelle sider.

–Vi føler at objektet er vellykket utformet når vi forholder oss til det, når vi er følsomme for utstrålingen. Den emosjonelle verdien av objektet er veldig viktig. Om det skjer for kundene vet vi ikke, men det er et viktig ønske for oss. Estetikk er et spesielt fag, nesten litt mystisk.

Métier d’art - altså håndverkskunnskap, fortell!
–Våre designere og kunsthåndverkere er stadig under utvikling fordi vi utforsker løpende nye teknikker og kunnskap. Skinn og tekstiler utgjør essensen av fagkunnskapen. Som eksempel er det kun én artisan (kunsthåndverker) som lager en veske fra begynnelse til slutt og følger hele prosessen. Dette påvirker det endelige resultatet og viser at for Hermès er både design og håndverk like viktig.

–Et eksempel på et interessant samarbeid er vårt nye quiltede pledd i kasjmir, skapt av en amerikansk spesialist, Carson Converse. Hermès er kjent for farger, men denne gangen ønsket vi et håndsydd, hvitt teppe med en helt spesiell tekstur og gulltråder. Hvert sting er sydd for hånd, og tråden er festet med en liten knute på sluttet av hver rad. En teknikk som tar lang tid og skaper særpreget skjønnhet.

Er den nye kolleksjonen kunst?
–Vi beveger oss i et grenseland mellom kunst og kunsthåndverk. Grunnleggende skal alle objekter være vellaget, praktiske og funksjonelle. Hermès skaper objekter som skal kunne brukes. Stilen er forfinet, kall den gjerne intim noe som beskriver en relasjon mellom objektet og bruker. Den nye kolleksjonen er ikke tenkt som kunst, men kan trigge følelser.

Trender, eksisterer det uttrykket når dere skaper?
–Vi kan jo si at vi ikke er interessert i trender, men likevel omgir trendene oss kontinuerlig. For oss handler skapelsesprosessene om den taktile relasjonen til vår tid, beriket av vår historie og arv. Avrunder Charlotte Macaux Perelman og Alexis Fabry.

Relatert innhold

26.04.2024Designbase.no

Ambiente Trends 24+: En iscenesettelse av luksusen av stillhet, nye komposisjoner og digitale innovasjoner

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

21.03.2024Designbase.no

Light + Building i samarbeid med amerikanske LightFair

06.03.2024F&H Group AS

Sponseret

Sammenleggbar nyhet med innebygd frihet

28.02.2024Designbase.no

Innovasjon preget Stockholm Furniture Fair 2024

15.02.2024Designbase.no

Eksklusivt barnemøbelmerke vinner designpris på Formland

05.02.2024F&H Group AS

Sponseret

En strålende Zone-nyhet som hyller den nordiske sensommeren

05.02.2024F&H Group AS

Sponseret

Sammenleggbar nyhet med innebygd frihet

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023