ILVA styrker sin strategi: «Vi må være mindre for å bli større»
Møbelkjeden ILVA, med ny administrerende direktør i spissen, kan nå løfte sløret for hvordan kjeden skal styrke butikkkonseptet både fysisk og digitalt i fremtiden, for å fortsette i ekspansjonssporet.
"Vi setter hjørnesteinene for fremtiden med en klar ambisjon om fortsatt vekst. Vi bygger videre på et sterkt fundament med en skarp strategi som for det første inkluderer digital transformasjon og for det andre skal sikre en forbedret kundeopplevelse som er mer konseptdrevet og tilpasset til den moderne forbrukeren», sier Kim Møller Mønster, som tiltrådte jobben som administrerende direktør i ILVA i april i år, og som nå setter ord på transformasjonen som Danmarks største boligkjede står overfor. Målet er fortsatt vekst, noe som må sikres ved å stramme inn spesielt to sentrale parametere.
ILVA tar en digital første-tilnærming.
"En sentral del av strategien vår er å tenke digitalt først. Vi har blant annet bestemt at hele sortimentet vårt skal være tilgjengelig på nett innen utgangen av neste år. Det er en stor oppgave, som blant annet innebærer at vi må integrere flere tusen produktbilder på vår nettplattform, men det sikrer at vi kan møte kundens behov uavhengig av hvor og hvordan de ønsker å samhandle med oss. Kunden velger selv hvordan de vil handle – det er vår jobb å sørge for at det oppleves fleksibelt og sammenhengende», sier han Kim Møller Pattern.
AI er også i ferd med å bli en integrert del av virksomheten hos ILVA, som en del av å levere bedre kundeopplevelser og mer effektive prosesser.
"AI vil være en sentral del av vår fremtidige virksomhet, blant annet i forhold til å la AI generere produktbeskrivelsene våre. Samtidig tar vi sikte på en langt mer personlig tilnærming i vår kommunikasjon, slik at den blir mindre generisk og mer skreddersydd for den enkelte kunde, forteller Kim Møller Mønster og legger til:
"Vi har blant annet investert i en ny kundeplattform som samler inn og analyserer data fra alle våre berøringspunkter, slik at vi kan levere mer målrettet og personlig kommunikasjon. Samtidig har vi implementert et nytt produktinformasjonssystem som sikrer at alle våre produktbeskrivelser enkelt kan oppdateres og tilpasses slik at de er relevante og nøyaktige."
Boligbebyggelsen blir mindre slik at ILVA kan bli større
Ved siden av den digitale utviklingen satser ILVA på den fysiske butikkopplevelsen, blant annet ved å optimalisere arealutnyttelsen i noen av bolighusene.
"Vi har redefinert den optimale størrelsen på våre bolighus og må kort sagt være mindre for å bli større. Ved å justere kvadratmeterne skaper vi en mer harmonisk og inspirerende opplevelse for kunden. Samtidig får vi muligheten til å jobbe mer målrettet med vårt sortiment og kan i større grad presentere de produktene som ILVA vurderer som best tilpasset kundens behov, noe som kommer kundene til gode», forklarer Kim Møller Mønster.
Strategien innebærer i praksis at noen av ILVAs bolighus stenger og deretter gjenåpnes i nye leieforhold som matcher fremtidens konsept. Øvrige boligbebyggelse skal omstruktureres og det skal jobbes mer med å dele opp eksisterende boligbebyggelse slik at andre leietakere kan flytte inn og bidra til et mer dynamisk handelsmiljø.
"Spesifikt vil noen boligbygg gå fra et areal på 12 000 m2 til kun 2 500 m2. Målet er å sikre at kundene får en konsistent opplevelse, uavhengig av hvor de møter ILVA, og samtidig tilby dem den lokale servicen som er forankret i deres nærområde, avslutter Kim Møller Mønster.