Jobber for å løfte bransjen

Et tilbakeblikk på Formex i januar.

Foto: Gustav Kaiser.

–En positiv opplevelse. Nesten overraskende positivt, sier Chicie Lindgren, messesjef på Stockholm Fair, om Formex i januar 2020. For denne utgaven hadde messens utstillertall gått ned med litt over 100, til 477 aktører. Antall besøkende hadde også gått ned med rundt 1000 mennesker og landet dermed på drøyt 16 000, hovedsakelig på grunn av at det var færre personer per bedrift og færre besøk ble foretatt den andre dagen. Kanskje dette skyldtes økonomiske årsaker, som bemanning hjemme eller kostnadene for å overnatte. Men det viste seg at utstillerne som var på stedet fikk flere besøk per capita, en økning på hele 25 prosent fra januar 2019, noe som førte til nye møter og forretningsmuligheter. Ikke minst med Formex oppdaterte halloppsett som ble lansert under augustmessen og automatisk gir mulighet for  endret flyt i lokalene.

–Det kan godt være bra å gjøre større endringer oftere, også for å oppmuntre utstillere til å tenke nytt med standen sin. På den annen side er det viktig å bevare bærekraft-tanken når det gjelder byggematerialer til montrende, fortsetter Chicie. Akkurat bærekraft er noe som ligger høyt på Formex-agendaen. Det er ingen hemmelighet at det under messen blir presentert et stort antall produkter, i en tid hvor du stadig lurer på om det er nødvendig med flere ting. Her kommer blant annet messens nye motto inn: «Kjærligheten til design».

Chicie Lindgren, Formex.

Vil støtte utstillere
-Vi mennesker vil alltid ønske oss ting, for oss selv og våre hjem, som sender ut forskjellige signaler. Det er også viktig for vår velvære å kunne bygge et hjemmemiljø der vi er komfortable. Elsa Billgren har uttrykt dette ved å kalle tingene 'souvenirer fra livet', sier Chicie. Hun forklarer at Formex er opptatt av å hjelpe sine utstillere med å levere ansvarlig produserte produkter, som kan stå hele veien gjennom verdikjeden, helt til produktet eventuelt må kasseres. Derav "kjærligheten" for designen.

-Dette er noe vi ønsker å hjelpe utstillere og besøkende til å bli enda bedre på. Samtidig er det mye som er bra. I de nordiske landene har vi for eksempel et høyt nivå av sosial bærekraft, som også er en viktig parameter, fortsetter Chicie. Arbeidet med å støtte utstillere i deres bærekrafts-arbeid inkluderer blant annet messens populære temadager, spesielt under bærekraft-dagen og detaljhandelsdagen. I tillegg planlegges det mer aktivitet mellom messene i form av utdanningsmuligheter rundt om i landet, med eksperter på relevante områder. Under messen er det av ulike grunner vanskelig for mange utstillere å ta seg tid til å delta i foredrag og andre aktiviteter. Utdanning kan også omfatte ting som nye krav, forskrifter og endringer i handelen generelt. Som grunnlag bruker Formex blant annet omfattende internasjonal research og tilbakemeldinger fra utstillere og besøkende.

Formex ble lansert med et nytt trendtema hver sesong, men beholder nå kjernetemaet Kjærlighet til design fra den ene sesongen til den neste. Dette er også en del av å fremme økt bærekraftstenking i bransjen. Trender vil alltid eksistere, men det er ikke vårt fokus. Vi ønsker å stoppe, i motsetning til å tvinge dem til å gå raskere. I stedet får ting lov til å snakke for seg selv, forklarer Chicie.

Mange suksesshistorier
2020 er et stort jubileumsår for Formex, som nå arrangeres for 60 år på rad, hvorav de siste minst 25 år to ganger i året. Messen har mange mangeårige utstillere som delvis har stilt ut siden arrangementet flyttet fra Sollentuna til Stockholm Fair i 1994. Gjennom årene har flere suksesshistorier blitt sett i utstillingshallene der selskaper som Åre Chokladfabrik og L: A Bruket har startet sine virksomheter.

–Dette gjør meg glad i hjertet! Når det går bra for selskapene våre, går det bra for Stockholm og Sverige. Det er det vi jobber for, for å bygge industrien, samfunnet og landets økonomi. Med tanke på at vi hadde færre utstillere denne gangen, føles det veldig godt at våre besøkende fremdeles ser Formex som en viktig arena for å danne en ide om det nåværende markedet for nordisk og skandinavisk design. At hele bransjen vil ha Formex. Vi har stor støtte fra våre eiere, Stockholm City og Handelskammeret: Målet er å få selskapene til å gjøre det bra, avslutter Chicie.

Relatert innhold

24.04.2024Designbase.no

Heimtextil samarbeider med Patricia Urquiola i 2025

23.04.2024Designbase.no

Fire makrotrender for de kommende årene

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023