Lene Bjerre Design revitaliseres

Med en ny avansert e-handelsplattform, ny kapital i ryggen og ny direktør arbeider ekteparet Poulsen og de nye medeierne mot forløsning spesielt på det kjempestore tyske interiørmarkedet. Lene Bjerre Design 2.0 forventer overskudd allerede neste år.

Trioen supplert med Bjarne Poulsens kone Suzanne og datteren Catharina Sand Poulsen, som begge også jobber i selskapet som henholdsvis produktsjef og teamleder. Fotograf: Svenn Hjartarson / Studio 03.

Etter et par utfordrende regnskapsår, er Lene Bjerre Design a/s, et av Danmarks eldste interiørmerker - nettopp blitt økonomisk revitalisert med bistand fra bla. en visjonær, anerkjent tysk investor. Sammen med forretningsmannen Per Nybo Nielsen fra Herning, som også overtar stillingen som selskapets fremtidige adm. direktør, kommer tyske Wolfgang Kilian med på eiersiden sammen med ekteparet Poulsen som har drevet og utviklet Lene Bjerre Design siden 2006. Kilian driver et enormt cash/carry-senter i Grabfeld mellom Frankfurt og Leipzig. Suzanne og Bjarne Poulsen, som i tillegg til fortsatt å eie sine 50 % av aksjene, fortsetter i stillingene som henholdsvis produktsjef og økonomidirektør i selskapet.
Som nevnt i forbindelse med publiseringen av 2019-regnskapet for to måneder siden, har Poulsen-familien over tid vært i forhandlinger med flere interesserte investorer om å skaffe ny kapital. Det ble nødvendig etter et par tøffe år som uthulte egenkapitalen som et resultat av store utfordringer rundt digitaliseringen av selskapet og overgangen til nye IT-systemer.
Wolfgang Kilian har gitt selskapet totalt DKK 12 millioner. Dels som aksjekapital, delvis som ansvarlig lånekapital. Dette betyr at selskapet nå er i en gunstig situasjon med svært lav gjeld og en bokført egenkapital på DKK 15 millioner kroner.

Version 2.0
Digitalt og salgsorientert fremstår nå Lene Bjerre Design i en versjon 2.0 klar til å bevege seg videre spesielt inn i de internasjonale markedene med kjente og nye produkter og ikke minst en perfekt tilpasset digitalisert handelsplattform med en topp moderne nettbutikk som gjør det enkelt å handle hos selskapet både B2B og B2C.
Plattformen åpner for store muligheter for å øke eksportandelen, som allerede er på 85% anslår investorene. I tillegg til Amazon har Westwing og Wayfair bla. tatt produktene inn i sine sortiment.

Nytt tysk brohode
Wolfgang Kilian driver det 40.000 kvadratmeter store Deko Messezentrum, hvorfra ca. 150 internasjonale produsenter presenterer og selger sine sortiment direkte til den enorme tyske interiørhandelen, spesielt med et årlig volum på 20 milliarder euro. Deko Messezentrum i Grabfeld har allerede solgt Lene Bjerre Designs produkter i et par måneder, og produktene - opplyser Kilian - ligger for tiden på en fin tredjeplass når det gjelder omsetning hos Deko:
–Det understreker den positive forventningen jeg hadde til det danske selskapet. Lene Bjerre er et sympatisk og relevant merke som i mine øyne passer godt inn og burde kunne utvikles mye bedre i det tyske markedet der gjennomsnittsforbrukeren bruker 80 euro alene på interiørrelaterte juleprodukter, forklarer Wolfgang Kilian.

Corona tilpasset marked
Lene Bjerre Designs nyansatte administrerende direktør kjøper seg også inn og tar over 10% av aksjene i selskapet. I denne forbindelse trekker Per Nybo Nielsen frem utviklingspotensialet som han også ser i produkter og stil:
–Fra mine mange år i bransjen vet jeg at Lene Bjerre Design overalt blir oppfattet som en anerkjent leverandør av produkter av høy kvalitet og er også kjent for god service. Et potensiale som jeg gleder meg veldig til å bidra til å frigjøre videre, sier den nye konsernsjefen og legger til: –Selskapet har en svært motivert organisasjon av dyktige mennesker med sterk kompetanse som jeg ser frem til å bli bedre kjent med slik at vi sammen kan videreutvikle den fremtidige Lene Bjerre Design versjon 2.0.

Per Nybo Nielsen har en lang karriere i livsstilsbransjen bak seg og har nylig gjennomført en vellykket snuoperasjon i Lauvring A/S. En slankeprosess som heldigvis med Lene Bjerre Design allerede er vel overstått med en god ny forretningsplan. Nå venter - påpeker han - en strategiprosess som forventes å være ferdig i første halvdel av 2021, akkurat som Nibe-selskapets produktspekter også må gjennomgås og revitaliseres. Varenumrene er allerede redusert fra 12 000 til 2000, og antall ansatte er halvert, så selskapet forventer allerede et overskudd neste år.

–Lene Bjerre Design skal bli enda mer relevant for våre kunder og forbrukere. I en generelt problematisk tid er spesielt interiørdesignbransjen relativt upåvirket og har sannsynligvis noen markedsfordeler i lys av den beklagelige Covid-situasjonen der forbrukere generelt de kommende årene kan forventes å velge interiørdesign til sine hjem økonomisk høyere enn f.eks. reiser utenlands i sitt forbruk. Her er Lene Bjerre klar med en digital handelsplattform og snart også med et virtuelt showroom. I den kommende tiden skal personlige kontakter dyrkes på nytt, påpeker Per Nybo Nielsen.

Riktig kjemi
Hos Suzanne og Bjarne Poulsen er det stor tilfredshet med de nye partnerne og kapitalutvidelsen.
- Til tross for den svært vanskelige perioden vi har vært i gjennom, har vi heldigvis med selskapets velkjente navn de siste månedene vært i den positive situasjonen at så mange som tre seriøse investorer ville satse. I forhold til Wolfgang Kilian og Per Nybo Nielsen, som vi til syvende og sist valgte, skjønte vi begge raskt at alt stemte: bransjekunnskapen, visjonene, viljen til å satse selv og ikke minst den personlige kjemien, sier Bjarne Poulsen.

Ekteparet Poulsen takker også Lene Bjerres engasjerte og positive medarbeidere for innsatsen i en utfordrende periode, samt den mangeårige bankforbindelsen Sydbank for stor forståelse og vilje til å nå gode mål.

Relatert innhold

27.03.2024Designbase.no

Light + Building viste fremtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

22.03.2024Designbase.no

EuroCIS 2024 ble avsluttet

20.03.2024Designbase.no

Design House Stockholm får ny administrerende direktør

19.03.2024Designbase.no

Ny pris hyller bærekraftig og vakker kollektiv konstruksjon

15.03.2024Designbase.no

Creativeworld-utstillere donerer kunstutstyr til barn

13.03.2024Designbase.no

Hold deg unna Facebook

08.03.2024Designbase.no

IKEA uniformer gjenbrukes i en ny tekstilkolleksjon

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023