Maison & Objet høstmesse 2022

Full fart på Paris’ interiør- og designmesse. Optimismen er tilbake.

Høstens Maison & Objet gikk av stabelen fra 8.-12. september på Paris-Nord Villepinte Exhibition Centre. Messen regnes for den aller viktigste innen design, interiør og livsstil i Frankrike, og en av de viktigste i Europa sammen med Ambiente i Frankfurt.

I høst var over 2200 utstillere fordelt på 7 haller, og rundt 59 000 besøkende tok veien til Maison & Objet. «Paris er jo en mer spennende by å besøke enn Frankfurt» kommenterte noen. Innkjøpere fra Frankrike, Skandinavia, europeiske land, Asia og USA var lidenskapelige i sin søken etter nye produkter for den kommende sesongen. Kommentarene gikk på glede og inspirasjon med betydning av fysiske møter for bransjen. Stemningen var entusiastisk.



Referansemerker er tilbake
De som kjenner messen godt over tid så med glede at mange store, anerkjente merker som Serax, Ethnicraft, Les Héritiers, Seletti, Ibride, Maison Berger og Bonton var blant utstillerne. Selv om disse kanskje ikke er de mest kjente merkenavnene i Norge, bekrefter det at etablerte brands trenger messen for å gjenopprette forbindelsen med kunder og møte nye og potensielle kontakter.

Søkelys på kreativitet
Også nye, innovative merker stilte ut. 1/4 av utstillerne, det vil si mer enn 500, presenterte seg for første gang på Maison&Objet Paris. De trenger messen for å bli kjent og få nye kunder og samarbeidspartnere. For innkjøpere er det også inspirerende å se så mange up & coming brands samlet på et sted og bli orientert om trender.

Nysgjerrige besøkende
Statistikken viser at messebesøkerne brukte markant lengre tid på messen nå i høst, i forhold til tidligere, noe som kan skyldes et fristende program og utstillinger i tillegg til de mange standene.

For å forlenge opplevelsen ble de besøkende invitert til å oppdage et utdrag fra programmet til Paris Design Week, en begivenhet som skjer i byen koordinert av messe-teamene. 400 deltakere og arrangementer (en ny rekord) feiret design og kreativitet i utstillingslokaler, gallerier, på kulturelle arenaer og historiske monumenter.

Ny giv for 2023
Maison&Objet Paris forbereder nå sin 2023 messe, fra 19. til 23. januar, med like mange flaggskipprogrammer, inkludert byturen Maison&Objet In The City som ble innviet i fjor, alt under et nytt tema om forpliktelser og sosialt ansvar.

Maison&Objet bekrefter dermed sin ambisjon om å garantere kvaliteten på tilbudet og opplevelsen av sine arrangementer, samtidig som de fortsetter sine innovative tilnærminger på det digitale feltet. Gjennom Maison&Objet Academy eller de nye funksjonene til MOM (Maison&Objet and More) som er under utvikling, har konseptet Maison&Objet til hensikt å være tilgjengelig hele året.

Designbase møter innkjøpere og utstillere.

Hva betyr Maison & Objet for innkjøperne? Norske Elisabeth Christiansen bor utenfor Paris og driver sitt eget interiørfirma, Christiansen Design.

–Jeg besøker denne fagmessen 2 ganger i året, det har jeg gjort siden jeg startet mitt firma i 2007. Jeg treffer leverandører som jeg jobber med for å se deres nyheter og eventuelt bestille til kundeprosjekter. Jeg ser også etter nye leverandører innenfor møbler, belysning, tepper og materialer (fliser, tapeter, gulvbelegg ). I tillegg gir messen godt inntrykk av nye trender.

Hva særpreger Maison & Objet?
–I motsetning til Milano messen så er det mange belgiske møbelmerker som stiller ut her og jeg samarbeider blant annet med PH Collection, XVL og Vincent Sheppard.

–Det er interessant å se at så mange skandinaviske merker, særlig danske er tilstede på Maison & Objet, som Tine K, Norr 11 og House Nordic, forklarer Elisabeth Christiansen.


Tim Reinholdtsen fra interiørforretningen Christians i Oslo, var i Paris under messedagene.

Hvor mange ganger har dere vært på denne messen?
-Jeg har jobbet med innkjøp helt siden 2006, for ulike merker som Christians Essentials, Christians, Six Bond street og Bond Street Essentials. Totalt har jeg kommet til Maison & Objet i 16 år, tiden flyr.

Hva var opplevelsen av høstens messe?
–Mitt inntrykk av messen i år var at den kanskje virket litt mindre en tidligere. Litt lite nytt på designfronten, og litt mindre bredde en jeg kan huske. Jeg fikk vel min dose av organiske møbler trukket i ull boucle… Ellers syntes jeg det var en veldig velfungerende messe.

Hva ble dere inspirert av?
–Vi handlet mye tilbehør, og en del unike, antikke møbler. Det virker som produksjon har større utfordringer enn tidligere, det er kanskje ikke så rart. Enkeltprodukter jeg hadde lyst på i forkant av messen, var rett og slett ikke lenger mulig å oppdrive, Tim Reinholdtsen.

Cardsome strømper er populære..

Møte med norsk utstiller
Cardsome, merk dere navnet. Skapt av den kreative duoen Lin Strømsheim og Pernille Wille Våge.

–Vi startet Cardsome i 2016 og lanserte oss med engelsk språk, derfor tror mange vi er et engelsk selskap, men vi er helnorske og kommer begge fra Sunnmøre, forklarer Pernille.

Cardsome er et prosjekt hvor Pernille og Lin designer det de har sansen for selv, som solbriller, gavekort og strømper. Alt er av høy kvalitet.

–90% lages i Italia og Frankrike, mens gavekortene produseres i Hong Kong av en dyktig - og ekstra hyggelig – familiebedrift vi har fått så god kontakt med.

«World Domination» står det på messestanden, humoristisk ment.

–Det er tredje gangen vi er her på messen, og vi har god respons fra alle. Fine kontakter i europeiske land, egen distributør i England og Irland samt kunder i USA. I Norge selger vi hos Gimle, David Andersen, Høyer og Follestad, alle fine butikker som er nisje.

Hva er egentlig konseptet?
–Vi skaper det vi liker, og det ruller og går. Vi har lik smak og inspirerer hverandre. Så har vi det moro mens vi holder på, da blir det bra. Vi gjør alt selv, designer, skriver tekster, lager nettside og fotograferer. Vi får positive tilbakemeldinger som gir god energi.

Pernille er ekstra glad for responsen, og viser med et stort smil noen av tekstene de har komponert på kortene: «Born to Party» og «I Regret Nothing».

Danske utstillere
Broste har design for hjemmet med møbler, lamper, servise, lys og designervarer, gjerne i glade farger. Også flotte julevarer.
¬
–Vi har vært her på messen i 21 år. Det er den neste største messen i Europa, og den messen med sterkest innflytelse, med fokus på design. Her møter vi hele verden. Paris er jo også en mer tiltrekkende by enn Frankfurt. Med restauranter, show og shopping, ikke bare messehaller, sier Paul Knudsen som er salgsdirektør.

–Før skrev vi masse ordrer på messene men nå er det bare en fjerdedel sammenlignet med tidligere. De som kommer til standen er færre men er mer profesjonelle, de orienterer seg og bestemmer seg for hva de skal handle når de har kommet hjem. 

Georg Jensen har flott stand, som forventet, med vakre gjenstander i sølv og stål, men også med farger på vannkanner.

–Det er første gang vi er i hall 7,  forteller Malene Skou. Hun viser frem arkiv-varer, samarbeidsprosjektet med en japansk designer, et nytt fat i stål, shaker og halskjede i sølv, 50 Queens, som tidligere vist i København av Bjarte Ingels.

Fransk utstiller
–Vi har vært 25 år på Maison & Objet, her møter vi både nye og eksisterende kunder fra hele verden, forteller Claudia Mingori hos Mariage Frères, et fransk teselskap opprettet i 1854.

Med flott design og sterke farger på bokser, esker og etuier, gjør merket seg bemerket i dag som på 1800-tallet. Selskapet har egen designer, Francis Desains, som særpreget det visuelle preget.

–Vi utviklet tekulturen med å vise ulike varianter. Slik som man velger den vinen man vil ha ut fra anledning, har vi lært opp te-nytere å ha et utvalg tetyper og drikke ulike varianter. Vår bestselger heter Marco Polo med tilsetning av frukt og blomster med delikat, fløyelsmyk smak. Mariage Frères er idag et av de store tebrands med hovedkontor og flaggskip forretning med tesalong, i Marais, Paris. Kom gjerne til en av våre tesalonger og nyt en lunch.

Hun henter stolt frem sin julekalender som også har en ekstra luke for 25. desember, fylt med deilig te. 

–Vi har god kontakt med Fiori Moss i Moss, Norge, Chocolaterie Hovby i Lund, Sverige og
Wild Flowers i København, Danmark, avslutter Claudia Mingori.

Mange positive innkjøpere på Maison & Objet, her fra Cardsome standen..

Josephine Sconza fra Promosalons Norway forteller om hva som karakteriserer Maison & Objet.

– Messens verdi ligger ikke bare i stands og utstillinger, men at den blir til en dynamisk felles kilde for inspirasjon. Hvor trender tolkes og det inspireres til nye.

Hvor lenge har messen eksistert og hvordan har den utviklet seg?
–Messen har eksistert i over 20 år. Maison&Objet slik den fremstår i dag, er resultatet av en sammenslåing av ca. ti mindre messer, hver spesialisert i sin sektor (interiør, møbler, tekstiler, kjøkken, gaver, fashion m.m.), som i sin tid valgte å satse på en felles synergi, og ble samlet under en felles paraply. Messen ble umiddelbart en enorm suksess og siden den gang er Maison&Objet et av de ledende arrangementene i sitt slag i verden. Maison&Objet samler på årsbasis rundt 6.000 brands & designere, rundt 300.000 internasjonale innkjøpere, og over to millioner besøkende via messens digitale plattform MOM. To ganger i året blir Paris en internasjonal hub som samler hele Maison&Objet «Community». Fra Norge kommer detaljister og grossister, interiørarkitekter pluss designere, forklarer Joséphine Sconza.

Faktaboks
58 688 unike besøkende (+20,6%) 85 504 besøk totalt
147 land representert
37 663 franske besøkende
21 025 internasjonale besøkende

Utstillere
2 269 merker hvorav 589 nye merker
66 land representert
1.058 franske merker
1 211 internasjonale merker

Relatert innhold

23.04.2024Designbase.no

Fire makrotrender for de kommende årene

23.04.2024Designbase.no

Kunstig intelligens i detaljhandelen

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023