Maison&Objet: (RE)generation
(RE)generation er hovedtemaet for Maison&Objet og de to 25-års jubileumsmessene i 2020. Fremtidens forbrukertrender kommer i fokus og det blir vist trender som spiller opp under dem. Messen så en liten nedgang i antall besøkende og en økning i antall utstillere.
Gjennom de 25 årene Maison&Objet har eksistert, har messen blitt gjenoppfunnet kontinuerlig og dermed opprettholdt det messen i seg selv kaller en "magisk attraksjon". Denne gangen kunne imidlertid messen rapportere en svak nedgang på 3,5 prosent i antall besøkende, og en økning i antall utstillere med totalt 2736 hvorav 609 er nye selskaper. Beregninger fra messen viser at det i løpet av de fem dagene har blitt handlet Maison&Objet-varer for nesten to milliarder euro.
For å hylle det nye tiåret, har Maison&Objet dedikert begge 2020-messene til (RE)generation! Målet er å gi besøkende muligheten til å bedre forstå forbruksmønstrene til Generasjon Y og Z, og det er både spennende og urovekkende. Med trendkonsulent Nelly Rodi i spissen, utforsket man denne gangen engasjementet fra bevisste forbrukere, blant annet i forhold til miljøvennlige produkter. I september vil fokuset være på de digitale nomadene som en generasjon vokst opp på en diett av internett og sosiale medier.
Besøkstall
81.232 unike besøkende på messen
123.836 besøk
151 land var representert
44.823 franske besøkende
36.409 utenlandske besøkende
Tall om utstillerne:
2736 utstillere/2891 brands
609 nye firmaer
71 land var representert
990 franske firmaer
1746 internasjonale brands.
Den digitale plattformen:
6000 brands
175 000 medlemmer
48% detaljhandlere
60% internasjonale brukere
2.5 million unike besøkende om året.
Design… og action!
What’s New?”- trendutstillinger ble også denne gangen laget av Elizabeth Leriche, François Bernard og François Delclaux, og de utforsket nettopp hvordan forbrukere bringer mening, natur og spennende materialer inn i sine hjem - temaer som ligger nær den nye generasjonen.
Skiftet i forbruksmønstrene er noe som alle er opptatt av. Blant annet hotell- og restaurantbransjen som Maison&Objet hadde satt sammen et spesielt program for med møbler, servise, kjøkkensegment, belysning, tekstiler og dufter.
Designer of the Year og unge talenter
“Simplicity takes a lot of hard work”. Slik valgte Designer of the Year 2020 Michael Anastassiades å presentere sitt arbeid, og han spilte godt opp til de seks kommende talentene som Maison & Objet hadde valgt å støtte denne gangen. De seks var Adrien Garcia, Julie Richoz, Laureline Galliot, Mathieu Peyroulet Ghilini, Natacha & Sacha og Wendy Andreu.
Klar til september!
De neste datoene som skal ned i kalenderen for Maison & Objet, er 4.-8. september 2020 og med PARIS DESIGN WEEK fra 3.-12. september.
I septemberutgaven vil det være to hovedtemaer; WORK! og PROJECTS, hvor det innen WORK! handler om å se og jobbe med de endringene som skjer med arbeidsplassene våre i dag, og dermed behovet for nye tverrfunksjonelle designløsninger som kombinerer well-being & well-working, community & privacy, experience & performance, workspaces & living spaces.
PROJECTS er målrettet mot interiørarkitekter, og inkluderer tekniske løsninger som tilfredsstiller alle designbehov for hotell-, service- og boligsektoren.