Nyskapende og spennende design på årets Paris Design Week
Maison&Objets designfestival brakte mer enn en kvart million besøkende til Paris Design Week
Uchronia, Hôtel de la Marine. Foto: Felix Dol Maillot
Paris har for så vidt vært et internasjonalt samlingspunkt sommeren 2024: Først med de olympiske leker, etterfulgt av de paralympiske leker og til slutt årets største designbegivenhet, Paris Design Week sammen med Maison&Objet.
Gatene oset av design både utendørs og i omgivelser som butikker, gallerier og mer ukonvensjonelle utstillingsfora som biblioteker, monumenter og nedlagte militærbrakker.
Alt fra de aller minste og sparsommelige til overflod og overdimensjoner var representert i bybildet, hvor nysgjerrige forbipasserende og designinteresserte kunne glede seg over vakre og kunstneriske utstillinger.
Et godt eksempel på to ender av samme spekter var Studio 5-5 for MUJI, som presenterte et såkalt tiny house. Mer enn 11 000 besøkende fikk visjoner for en mer bærekraftig livsstil, mens Uchronia hadde begått en installasjon med en overdimensjonert daybed foran det overdådige Hôtel de la Marine på Place de la Concorde.
Håp i design
Paris Design Weeks ambisjon om å være den ledende plattformen for nye talenter ble realisert med over 130 spirende talenter fra mer enn 25 land på Paris Design Week Factory. Factorys fire utstillinger under temaene samleobjekter, publisering, kunsthåndverk og China Special hadde mer enn 16 000 besøkende, og har dermed utfylt en viktig rolle som formidler av innovativ design.
Utstillingen Vivement Demain (på dansk: ser frem til fremtiden) bestod av design av nyklekkede elever fra ulike designskoler.
Vitrine Pour Un Designer-prisen gikk i år til designeren Maëlle Petitjean, som hadde designet en serie tekstiler til kjøkkenbruk for tekstilbedriften L'artisan Tisserin. Serien, kalt Collection Sillon, er produsert med maksimal bærekraft i fokus fra design til sluttbruker.
«Det er et veldig intelligent prosjekt som starter med verktøyet. Med en enkelt bredde, en enkelt ramme og uten produksjonsavfall, har Maëlle utviklet en genial produksjonsmetode. Designet forplikter seg til å bruke lin. Tekstilene er her i sitt enkleste uttrykk, for å støtte en progressiv endring i måten vi spiser på, sier juryleder Matali Crasset.
Publikumsprisen Tikamoon gikk til Doriane Perraud X Cabanon. Teltselskapet Cabanon hadde i samarbeid med møbeldesigneren Doriane Perraud sluppet en serie high-end lerretsmøbler, som også er produsert med tanke på bærekraft gjennom hele produksjonslinjen.