Vekst hos Zalando
Zalando, som er en av Europas største plattformer for mote og livsstil, vokste i 3. kvartal 2022. Antall aktive kunder økte med 8 prosent. sammenlignet med året før, og passerer dermed 50 millioner for første gang.
Zalandos lojalitetsprogram, Plus, nesten tredoblet sitt medlemsantall, og med det tok selskapet suksessfulle skritt for å drive økt rentabilitet, hvilket bidrar til en forbedring i inntjeningen og dempe virkningen av synkende forbrukertillit.
–Jeg er stolt over at vi når 50 millioner aktive kunder og av vår fremgang med å utdype relasjonene med dem, sa Robert Gentz, co-CEO i Zalando. –Vi vil fortsette å navigere nøye i disse turbulente tidene og se frem med tiltak for å forbedre rentabiliteten samt strategiske initiativer som inspirerer og engasjerer våre kunder.
GMV vokste 7,1 % til 3,28 milliarder euro i tredje kvartal og salget økte med 2,9 % til 2,35 milliarder euro. Justert resultat før renter og skatt (justert EBIT) steg til DKK 13,5 millioner euro fra 9,8 millioner euro i samme kvartal for ett år siden.
Zalando bekrefter sine forventninger fra 23. juni 2022 for regnskapsåret 2022, hvor brutto varevolum forventes å vokse 3 % - 7 % til 14,8 milliarder til 15,3 milliarder euro. Omsetningen forventes å vokse 0 % – 3 % til 10,4 milliarder til 10,7 milliarder euro med en justert EBIT på 180 millioner til 260 millioner euro. Selskapet forventer å nå den nedre enden av disse intervallene.