3 x 25 år krever X-Faktor
Brix Design A/S feirer hele tre ganger 25-års jubileum. Det gjelder samarbeidet med OXO, OXOs ikoniske salatslynge og Brix Designs egen TarLet. Administrerende direktør Christian Brix-Hansen mener det handler om felles verdier, og for produktene gjelder det koblingen av kvalitet, funksjonalitet og estetikk.
Brix Design kan i år feire ikke mindre enn tre 25-års jubileer. Det er 25 år siden Christian og Joachim Brix-Hansen fikk forhandlingen av det amerikanske merket OXO. Det er 25 år siden OXO lanserte sin ikoniske salatslynge, og det er 25 år siden Brix Design lanserte sin egen TarLet.
Ikke mange produkter når å feire 25-års jubileum, og ifølge administrerende direktør Christian Brix-Hansen må et produkt ha X-faktor for å nå 25 år på markedet. "Det handler i høy grad om at estetikk og funksjonalitet må gå hånd i hånd, og hvis produktet samtidig løser et problem, har det potensiale til å vare i 25 år."
Han nevner Kitchen Aid, Stelton EM 77-kannen og Margretheskålen, som alle er designikoner med mer enn 25 år på baken, og hvor nettopp form og funksjon går hånd i hånd. "Men prisen spiller også inn. Hvis vår TarLet kostet 300 kr., ville vi ikke solgt så mange som vi gjør til en pris av 60-70 kr., og samtidig ligger den i et prisleie hvor det ikke lønner seg for andre å kopiere den," forklarer Christian Brix-Hansen.
Men det er flere grunner til at et produkt kan nå 25 år på markedet, og det, mener Christian Brix, er utvikling.
OXO-salatslyngen ble lansert i plast for 25 år siden. Plastmodellen ble produktutviklet, og i dag fås den i flere varianter; samt i rustfritt stål og nå også i borosilikatglass.
"Det er faktisk det vi alltid har likt godt med OXO. De videreutvikler eksisterende produkter, og hvis det er noe som kan forbedres, forbedres det. Det vil si at grunnsubstansen er den samme, men den finjusteres over tid til å bli et bedre og bedre produkt."
Kartoffelskrelleren fra OXO er et annet godt eksempel på det, og Christians holdning er klar: det er en god måte å sikre at man er foran konkurrentene på.
Også Pop Container-serien finnes i en versjon 1 og en versjon 2. "Da versjon 1 hadde vært på markedet i noen år, ble den kopiert, men så videreutviklet man produktet og lanserte en enda bedre versjon 2 med et annet estetisk uttrykk."
Og nettopp kvalitet, funksjon og estetikk ligger i DNA-et til både Brix Design og OXO, og Christian Brix er ikke i tvil om at en viktig grunn til at samarbeidet har fungert i 25 år er at virksomhetenes grunnleggende verdier er de samme.
"Vårt samarbeid har vist seg å være svært holdbart, og våre filosofier er identiske, nemlig å skape universell design som kan hjelpe så mange mennesker som mulig. Og det har både de og vi holdt fast ved."
I dag er Christian og Joachim Brix-Hansen ikke bare forhandlere, de er også med på produktutviklingen på prototypenivå. "Vi setter stor pris på tette og langvarige relasjoner med våre leverandører og kunder, og å ha samarbeidet med noen i 25 år gir kontinuitet i organisasjonen. Vi har opplevd mange kriser sammen; korona, finanskriser og dot.com-kriser, og vi har overlevd det. Så vi vet hvor vi har hverandre."
Det springer ut av funksjonen
Årsaken til at New Yorkeren Sam Farber startet OXO var at han la merke til at hans kone, Betsey, hadde problemer med å bruke en kartoffelskreller på grunn av leddgikt. Det fikk ham til å tenke over hvorfor vanlige kjøkkenredskaper var så ubehagelige å bruke og hvorfor det ikke fantes komfortable, lette å bruke redskaper. Han så en mulighet for å skape mer gjennomtenkte kjøkkenredskaper til nytte for ALLE brukere og ikke bare brukere med leddgikt eller svake hender, og han begynte å eksperimentere. Etter mer enn 100 prototyper og utallige designforbedringer ble de første 15 OXO-kjøkkenredskapene lansert i 1990, inkludert den ikoniske kartoffelskrelleren, og det ergonomiske designet deres satte en ny standard for industrien og økte forventningene til hva kjøkkenredskaper burde være og kunne. Grepet er ergonomisk og behagelig å bruke, og designet er nøye utformet. Gjennom årene har OXO mottatt over 250 internasjonale designpriser for dette.
Ikoner varer evig – og salatslyngen fyller 25 år
Det er spesielt fire av OXOs produkter som kan kalles ikoniske og som blir feiret i år i anledning av at salatslyngen fyller 25 år. De fire ikonene er kartoffelskrelleren fra 1990, salatslyngen fra 1998, de vinklede målebærene fra 2001 og POP Container oppbevaringsboksene fra 2007.
Og Brix Design A/S har vært med nesten hele veien. I begynnelsen som distributør i Danmark, og de siste mange årene som nordisk distributør med forhandlingen i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Christian Brix avslører at de for å styrke organisasjonen nettopp har ansatt et kjent ansikt i bransjen, nemlig Henrik Ekelin, i en nyopprettet stilling som Nordic Business Manager.
"I koronatiden utviklet vi et tettere samarbeid med kundene våre i Norden, og med Henriks store kunnskap om bransjen fra sitt mangeårige virke som dansk og skandinavisk salgssjef for Le Creuset, er planen å styrke samarbeidet ytterligere og å betjene kundene våre i Norden enda bedre, både med eksisterende og nye merker som er på vei," forteller Christian Brix-Hansen.
Kvalitet er bærekraft
Når man snakker om kvalitet, kan man ikke unngå å snakke om bærekraft, og det betyr mye for både OXO og Brix Design.
"Det aller viktigste er å produsere kvalitetsprodukter som varer i mange år. Men når det er sagt, har OXO i tillegg til å minimere emballasje, inkludert gaveesker, valgt å gi 1% av deres globale salg til organisasjonen "1% for the Planet".
"Logoet "1% for the Planet" er trykket på OXO-produktenes emballasje, og logoet er en del av kampanjen "Icons are forever", som vi kjører gjennom året, slik at både våre forhandlere og forbrukere blir oppmerksomme på at ved å kjøpe et OXO-produkt, bidrar de til støtte for miljøet," sier Christian Brix, og legger til at Brix Design også gjør sitt for å ta vare på miljøet. Derfor leveres alle Brix Design-produkter med papiremballasje og så langt som mulig helt uten plast eller strips, slik at de er lette å resirkulere.
Dette gjelder også TarLet, som også fyller 25 år i år og ble utviklet av Christians og Joachims far, Helge Brix-Hansen, som det perfekte redskapet for å håndtere tarteletter.
Til slutt kommer snakk om fremtiden, og Christian Brix-Hansen slår fast at han er optimistisk.
"Vi har vært på en reise med kunder og leverandører gjennom tre korona-år, der vårt fremste mål var å skaffe varer og holde prisene stabile. Det klarte vi med bare én prisjustering, og våre kunder har belønnet oss med en positiv holdning til produktene våre og våre merker. Så ja, vi ser lyst på fremtiden," avslutter Christian Brix-Hansen.
Om 1% for the Planet
1% for the Planet ble grunnlagt i 2002 av Yvon Chouinard, som også var med på å grunnlegge friluftsmekket Patagonia. Patagonia er naturligvis også partner med 1% for the Planet.
1% for the Planet ønsker å bidra til å takle dagens mest presserende miljøproblemer. Med hjelp fra over 5000 medlemmer som støtter miljøpartnerne til 1% for the Planet, bidrar de til å skape en positiv forandring innen organisasjonens seks kjerneområder: klima, mat, jord, forurensning, vann og dyreliv.
Miljøpartnerne er non-profit organisasjoner som er godkjent av 1% for the Planet, og som arbeider for å skape en sunn og ren fremtid for vår planet ved å fremme og realisere miljøvennlige og bærekraftige løsninger på de miljømessige utfordringene vår planet står overfor, samt å øke bevisstheten om miljøet hos mennesker.
Bedriftene som støtter 1% for the Planet, forplikter seg til å donere minst 1% av sitt årlige salg til miljøpartnerne.
Hvert år donerer OXO flere millioner dollar i finansiering og ressurser til 20 forskjellige non-profit organisasjoner som fokuserer på en eller flere av OXOs tre utvalgte kjerneområder: bærekraftige matsystemer, renere luft, jord og vann, og miljøopplæring.
I Europa støtter OXO primært prosjekter med fokus på lokal matproduksjon, reduksjon av matsvinn og omfordeling av overskuddsmat, som FareShare og The Orchard Project i Storbritannia, Tafel i Tyskland, og VeniVerdi og Aux Arbres Citoyens i Frankrike.