Generasjonskjøkkentrender

Gen Z, Millennials, Gen X og Baby Boomers nærmer seg forbruk annerledes. Dette må gjøres av produsenter og distributører av bl.a. kjøkkenutstyr, akkurat som det er viktig å forstå trendene innenfor selve måltidet.

Foto: 123RF.com

Mens markedsførere har støttet seg tungt på forbrukerundersøkelser på tvers av generasjoner, er det fortsatt fordeler med at boliginnredningsindustrien undersøker ulike generasjonstrekk når det kommer til hverdags- og velværemål, sa Tom Mirabile, rektor og grunnlegger av Springboard Futures, i en hovedpresentasjon på The Inspired Home Show® 2025.

I sitt foredrag "The 2025 Home & Living Survey - New Insights on the Everyday Realities Driving Consumer Demand," avslørte Mirabile resultatene av 2025 Home and Living Survey, et nytt forskningssamarbeid mellom IHA og Springboard. Studien avdekker forbrukernes hverdagsrealiteter, prioriteringer og smertepunkter fra et generasjonsperspektiv og undersøker hvordan disse faktorene påvirker produktvalg og kjøpsbeslutninger.

"Grunnen til at vi sier 'perspektiver' er at vi ikke handler ut fra realiteter; vi handler ut fra oppfatninger. Så mange av tingene vi kjøper, valgene vi tar, tingene vi ønsker å eie er et resultat av generasjonen vi ble født inn i," sa Mirabile.

Studien fokuserte først og fremst på fire generasjoner, som hver representerer rundt 20 % av befolkningen: Gen Z, Millennials, Gen X og Baby Boomers, og avslører viktige generasjonsforskjeller samt muligheter innenfor disse gruppene når det kommer til måltidstilberedning og -konsum, helse og velvære og kjøpsintensjon.

Viktige takeaways

Generasjon Z: Generasjon Z inkluderer de i alderen 13–28, men studien ekskluderte de under 18 år. De er digitale innfødte som krever autentisitet, åpenhet og ansvarlighet fra merkevarer, ledere og influencere, ifølge Mirabile.

De er svært investert i mental helse og velvære, og de er generasjonen som er mest interessert i følelsesmessig velvære (56 %). De er forpliktet til klimaendringer og tenker globalt.

"Hvis du ikke er sosialt ansvarlig, anser de deg ikke engang som en merkevare," sa Mirabile. "Gjør resirkulering enkelt for dem. Gjør det rimelig. Bærekraft er viktig akkurat nå. Produser lokalt; se på alle aspekter av produksjonen, inkludert transport, ikke bare materialer."

Millennials: Denne optimistiske, samarbeidende, men likevel rastløse generasjonen inkluderer de i alderen 29-44, omtrent 21,7 % av befolkningen. De prioriterer opplevelser som reiser og personlig vekst fremfor materiell vekst, sa Mirabile. Disse digitale pionerene "veileder mentorene" og viser vei for eldre generasjoner med teknologi. De foretrekker tilgang fremfor eierskap og sliter med økonomisk press som studiegjeld.

Foto: 123RF.com

Men overraskende nok kan enda mer av gjelden deres tilskrives opplevelsene de investerer i, for eksempel reiser, ifølge Mirabile. "Ting må ikke bare være en god opplevelse for Millennials, men de må også gi merverdi," sa han, og nevnte behovet for gjennomtenkte, multifunksjonelle produkter, spesielt for byboere.

Gen X: Denne generasjonen, nå 45–60 år gammel og utgjør 19,5 % av befolkningen, er selvhjulpen. Nesten 70 % eier bolig. De mistet en stor del av sine personlige sparepenger i lavkonjunkturen i 2008 og er skeptiske, men ressurssterke.

Disse nøkkelbarna forventer ikke mye stabilitet; de er generasjonen med høyest disponibel inntekt og mest gjeld, som er en grunn til at de (63 %) planlegger å lage flere måltider hjemme innen 2025. De omfavner alternativ livsstil, er tidlig ute med teknologi og var en brogenerasjon som hjalp Boomers å ta i bruk teknologi.

Babyboomer: Denne konkurransedyktige og drevne generasjonen er også idealistisk. De i alderen 61-79 år, som utgjør 20,9 % av befolkningen, har størst sparing og formue per innbygger. bosatt i de fire generasjonene. De er definert av optimisme, eierskap og velstand.

Foto: 123RF.com

"I ungdommen var de veldig idealistiske; nå beveger de seg mot nostalgi. Så du ser det på produktene nå," sa Mirabile. "De verdsetter virkelig direkte ansikt-til-ansikt kommunikasjon, og er glade for å bringe det inn der det er mulig."

Trender for måltider

Mirabile fremhevet også andre viktige industritrender som dukket opp fra 2025 Home and Living Survey, inkludert:

  • Matlaging hjemme er fortsatt populært: Vanen med å lage mat hjemme, etablert under pandemien, vil fortsette i 2025, med de fleste respondentene (58 %) som håper å gjøre det enda mer i det kommende året, ettersom folk ser det som rimelig (61 %) og sunnere (59 %) enn å spise ute. Men generasjonsforskjellene er uttalte, og Millennials og Gen Z (69 %) sier at de planlegger å lage mat mer hjemme enn Baby Boomers (35 %). En annen gruppe som ønsker å lage mat mer hjemme: menn (65 %), spesielt i byer.
  • Mer hjemmelaget snacks: Et overraskende resultat var at en betydelig gruppe respondenter rapporterte at hverdagssnacks enten var semi-hjemmelaget (33 %) eller hovedsakelig hjemmelaget (30 %). "Forbrukerne tar tilbake snacks fordi de er dyre," sa Mirabile, spesielt for Gen Z og Millennials. Disse generasjonene ønsker også sunnere snacks med mindre emballasje.
  • Folk tar med seg mat hjemmefra på farten: Mens de fleste lager mat hjemme for å spise på jobben (49 %), lager mange også mat å ta og konsumere på reiseveien (39 %), på skolen (38 %) og til friluftsliv/sport/arrangementer (37 %). Mirabile sa at det er en mulighet for industrien til å lage mer takeaway-mat for disse anledningene.
  • Tilberedningstiden for måltider konsekvent hver dag i uken: Et annet overraskende funn er at respondentene bruker samme eller mindre tid på å tilberede måltider i helgen som de gjør i løpet av uken. "Vi har bygget samfunn av mennesker som vet hvordan de skal lage mat og nyte det," sa Mirabile. Det avliver myten om at folk bruker mer tid i helgene på å tilberede hjemmelaget måltider og i stedet fokuserer mer av tid og energi på andre ting, som venner og familie.
  • Opprydding av måltider er den verste delen av matlaging hjemme: Det største smertepunktet for forbruker for hjemmelaging er opprydding etter måltid (51 %), med tiden det tar (47 %) nevnt som hovedårsaken til at det er så upopulært. Mirabile sa at det er en mulighet for industrien til å lage produkter som hjelper med denne fryktede oppgaven, og at vi begynner å se flere merker som dekker dette behovet.

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Kjøkkenhelter

Det er en stille, men kraftig revolusjon på gang midt i hjertet av hjemmet: kjøkkenet. Her forvandles matlagingshverdagen til opplevelser, hvor alt fra avansert teknologi til klassiske kjøkkenredskaper spiller en rolle. Heltene på kjøkkenet er ikke bare de smarte hvitevarene med Wi-Fi og apper – det er også de solide grytene, de skarpe knivene og det gjennomtenkte designet, som sammen gjør matlaging morsomt og inspirerende.

Relatert innhold

17.03.2025Designbase.no

Ikoniske Jacob Jensen rebranded

17.03.2025Designbase.no

Det handler om bekvemmelighet

17.03.2025Designbase.no

Kjøkkenhelter

17.03.2025F&H Group AS

Sponseret

Geniale kjøkkenfavoritter du vil elske å bruke

17.03.2025Designbase.no

Generasjonskjøkkentrender

14.03.2025F&H Group AS

Sponseret

Jacob Jensen® innleder en ny æra av enkelhet

14.03.2025Brabantia Denmark ApS

Sponseret

Kjøkkenavfallshelten

25.02.2025Witt A/S

Sponseret

Eleganse møter funksjon: Sage lanserer Almond Nougat – den nye favorittfargen på kjøkkenet

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023