Amazon: Bli med på en reise på en voksende plattform
«Amazon er et kjøpesenter, med 44 millioner kunder som venter rett utenfor døren». Det sier Jan Röhn Pipper, administrerende direktør i Substant, som spesialiserer seg på å hjelpe skandinaviske selskaper med å lykkes på Amazon.
Amazon gir danske selskaper mulighet til å komme i kontakt med 44 millioner brukere i Tyskland alene. Det betyr at du kan teste markedet og starte eller supplere en eksport – uten de store kostnadene”. Dette forteller Jan Röhn Pipper, administrerende direktør i Substant, som spesialiserer seg på å hjelpe skandinaviske selskaper til å lykkes på Amazon.
For selv om det er enkelt og mulighetene er mange, er det også mange fallgruver når du beveger deg inn på den gigantiske, digitale handelsplattformen.
«Det er en begrensning på om potensialet er der og om det kan henge sammen med tanke på profitt, for Amazon er som kjent ikke i Danmark, og det betyr at selskapet må være giret for eksport i forhold til compliance, mva. , diverse godkjenninger og sertifiseringer med mer. For det må også være under kontroll. Men her er vi sterke og kan hjelpe», fastslår Jan Röhn Pipper, som har jobbet med Amazon de siste fem årene. I 2019 etablerte han Valuezon Nordic i samarbeid med Valuezon GmbH, og i 2024 så Substant dagens lys med eget navn og oppsett, som et fullservice Aamazon-byrå med syv ansatte.
Kundelisten inkluderer et bredt spekter av merker og produksjonsselskaper som Rosendahl Design Group, Gosh Copenhagen, NUPO og OOONO og mange flere.
Stoffet er 100 prosent. fokusert på Amazon, og det er nødvendig, mener Jan Röhn Pipper, fordi Amazon er stort, det stilles mange krav, og plattformen utvikles kontinuerlig med flere muligheter, men også med flere begrensninger.
På spørsmål om hvorfor det var Amazon som ble selskapets kompetanseområde, sier Jan Röhn Pipper at bakgrunnen for dette må finnes i at han i en tid da han var lederutviklingskonsulent fikk en rekke henvendelser om Amazon. «Her begynte jeg å sette meg inn i det, og da jeg samtidig drev et prosjekt for Industriens Fond og CBS på nettbaserte markedsplasser, der analyser viste at Danmark lå bak i forhold til andre europeiske land, så jeg en mulighet for forretningsutvikling».
Du oppretter en butikk
I motsetning til Zalando og Boozt, som du som selskap selger varene dine til, må du på Amazon selv opprette en butikk og selge varene dine gjennom den.
«Man kan se Amazon som et kjøpesenter, hvor senteret stort sett tar seg av markedsføring, reklametavler og kundetrafikk osv., mens man som bedrift betaler husleie, åpner butikk og laster opp tekst og bilder selv på produktene man ønsker å selge, og hvor du selv er ansvarlig for den interne markedsføringen på Amazon», forklarer Jan Röhn Pipper.
I Tyskland, England og USA er Amazon et av de første stedene forbrukere ser etter produkter. Du ser Amazon-reklamene på TV og streaming, og du ser hele tiden pakker som kommer fra Amazon. De er med andre ord over alt, noe som er noe helt annet enn det vi opplever i Danmark.
«Så kundene er der og det er mye trafikk. Bare i Tyskland er det 44 millioner. brukere på Amazon, og de inkluderer også kunder fra Danmark, Polen og Østerrike som har et abonnement som gir gratis levering. Det betyr at det er lett å kjøpe varer der, og kommer det klager som ikke blir håndtert riktig av «butikken», tar Amazon seg av det», forklarer Jan Röhn Pipper.
Han ser en stor fordel for skandinaviske bedrifter som ønsker å gå inn i f.eks. Tyskland i forhold til bruk av Amazon. «For her har de en plattform der kundene allerede er, og innen fire-fem uker fra du tar avgjørelsen, kan du være i gang for en investering på rundt 50 000 DKK. Fremfor å begynne å etablere din egen, nye nettbutikk i det aktuelle landet, eller prøv å starte en bedrift med en tysk kjede, noe som er ekstremt vanskelig hvis du ikke har et kjent merke», står det.
En annen fordel er at du kan starte med noen få produkter. Velg dine bestselgere, og etter hvert som du blir vellykket, kan du legge til flere produkter.
«Hvis det ikke gikk, stenger du bare «butikken» igjen, og så er det prøvd ut for en relativt liten investering».
Jan Röhn Pipper fortsetter med å si at en av styrkene til Amazon er videresalg. Det betyr å selge produkter som ikke er sesongbaserte. «Algoritmen fungerer på en slik måte at når en kunde kjøper et produkt, skyver Amazon det fremover. Så hvite tallerkener, som kan selge mange gjennom hele året, blir dermed skjøvet frem mer enn et krus med påskekyllinger på, som man naturligvis kun selger et begrenset antall av i påsken».
Og lykkes du med å selge produkter på tyske Amazonas, er det enkelt å utvide til f.eks. Spania og Frankrike.
De tilbyr hele pakken
Hvis du må sette opp en butikk på Amazon, sier Jan Röhn til Pipper at det koster ca. 40 euro per måned i Europa. I tillegg betales en provisjon på typisk 15 prosent. på omsetningen du har, og da kan du velge å ta deg av logistikken selv eller å bruke Amazons logistikkløsning.
«Endelig må du bruke penger på markedsføring på Amazon», fastslår Jan Röhn Pipper, som ser en stor fordel i at Amazon kan tilby hele pakken, og at du derfor ikke trenger Google-annonser eller noe annet.
«Men Amazon er en stor teknologiplattform som Google, Facebook og de andre, og det er mange dokumenter som må være i orden, det være seg CVR-informasjon, informasjon om eier osv., slik at man overholder bl.a. hvitvaskingsloven, emballasjeforskriften i det aktuelle landet og andre krav. Og de tingene må administreres, for Amazon krysssjekker informasjonen, og det er typisk her vi kommer inn i bildet», sier Jan Röhn Pipper med et smil.
Han forteller videre at Substant også lager søkeordanalyser, slik at selskapets produkter kan finnes organisk på Amazon, akkurat som man kan skrive tekster på det lokale språket og hjelpe til med bilder. «Vi er generelt flinke til å skape flotte merkeuniverser i Skandinavia, men til tross for estetikken og skjønnheten, ser man ikke ting på samme måte overalt. I Tyskland vil folk for eksempel lese mer om produktene og se færre bilder enn vi ønsker i Danmark. Frankrike har et annet syn på det, og i Storbritannia er de mer prisorienterte. Derfor går vi i dialog med kunden om oppsettet, og så kan vi faktisk drive virksomheten for dem; kjøre kampanjer, holde arrangementer som Black Friday og overvåke om det som legges ut faktisk selger», forklarer Jan Röhn Pipper.
Få øynene opp for Amazon
Danskene har egentlig ikke fått øynene opp for potensialet til Amazon ennå. Det er godt over 2000 danske selskaper på Amazon i dag, sier Jan Röhn Pipper, men det er godt opp mot 300 000 selskaper som eksisterer. Og det er enda færre svenske, norske og finske selskaper på Amazon.
«Vi er mer gründer i Danmark, og i motsetning til i Sverige, hvor man har en kultur med «nå-skal-vi-helst-ikke-ta-feil», vil vi i Danmark komme i gang, og noe må skje. Derfor tror jeg det var en feil at Amazon startet i Sverige i 2021. De burde ha startet i Danmark».
Jan Röhn Pipper har en løpende dialog med Amazon, men han vet selvfølgelig ikke om de kommer til Danmark i overskuelig fremtid.
«Jeg tør ikke komme med et bud ennå. Men de blir stadig mer synlige i Danmark i form av abonnement på strømmetjenester og byråer og så videre, og dette er stort sett første steg. Og de kan håndtere det danske markedet uten lager, så de kan enkelt starte opp praktisk talt uten forvarsel. Akkurat nå er imidlertid Amazon i ferd med å etablere seg i Sør-Afrika og Irland, så det vil uansett ta litt tid».
Spør du hvilke selskaper det lønner seg å gå på Amazon, svarer Jan Röhn Pipper at det faktisk lønner seg for flertallet av alle danske selskaper, men han understreker også viktigheten av å få det avklart , slik at du ikke bruker tid på å lure på om det er noe du bør eller bør ikke gjøre, og det kan Substant hjelpe med, fastslår han.
«Vi ser på typen selskap, det handler om hvor du er i verdikjeden, hvilke markeder du allerede er i, om du har egen lagringskapasitet eller om du vil bruke Amazon logistikk og lagring, og da handler det egentlig om å opprette en konto og få produktene presentert vakkert med nye bilder. For det er 44 millioner brukere som ser på, så det er synd å ikke ofre de siste tusenlappene på fine bilder. En idé er også å holde øye med konkurrentene på Amazon og få inspirasjon fra hvordan de gjør det», råder Jan Röhn Pipper, som legger til at du også kan hjelpe til med merkerettigheter med mer.
– Det viktigste for selskapet er egentlig å bestemme seg for om man vil være med på vognen, og dermed på en reise på en voksende plattform, avslutter han.