Bo Bedre på nye eventyr

–Vi har vært igjennom 2 fantastiske år! Ingen visste hvor bra pandemien skulle bli for vår bransje. Nå satser vi på nye, up & coming merker, forteller Stamati Stenseth, daglig leder.

For første gang kan selvvanningspotter også være et møbel! Det smarte selvvannings-systemet fra Squarely Copenhagen er designet av arkitekter, og har like stort fokus på design, bærekraft og håndverkstradisjon, som på funksjonalitet. Lekkert og utrolig praktisk – fra nå av blir stell av planter enklere enn du aner. Foto Squarely Copenhagen.

Stamati Stenseth hos Bo Bedre har vært 25 år i bransjen og smakt på suksess. Han bygde opp Tenderflame i Norge fra null til flere titalls millioner.

–Vi hadde vårt beste år i 2021 hvor Tenderflame stod for 50 millioner i omsetning, forklarer han.

Tenderflame sa opp kontrakten i Norge med plausibel grunn, Stenseth er fortsatt god venn med sin tidligere leverandør.

–Selskapet Tenderflame gikk fra 0 til 100 millioner på 4 år, noe som krever vanvittige ressurser på likviditetssiden, og de klarte seg ikke på egen hånd med distribusjon, varelager, osv. Jeg måtte ha gjort de samme endringene selv om jeg var eier.

Høydepunktet i Stenseths karriere var riktignok samarbeidet med Kähler, som han bygget opp over 6 år, fra 0 til 140 millioner i gode år.

–2015 var det beste året hvor vi omsatte for 150 millioner med kun 3 selgere. Kähler historien en av de største suksessene i bransjen. Så jeg har vært med på to store oppturer men etter 25 år vet jeg at ingenting varer for evig. Det er rift om gode agenturer når de er bygget opp.

Paper Paste Living sine interiør- og møbelprodukter i laget av 100% resirkulert papiravfall, samlet inn på gjenvinningsanlegg nær Barcelona. Papirproduktene lages av dyktige papir-makere, og treverket er håndlaget med ypperste presisjon og deretter manuelt tilpasset, montert og kvalitetssikret. Valg av materialer, kvalitet og bærekraft er i fokus. Paper Paste Living designer etter «naturens form» - med et ønske om å gjøre det økologiske fotavtrykket minst mulig. Foto Paper Paste Living.

Hovedlevebrødet med Tenderflame er nå historie for Bo Bedre, og det merkes på kontoen når et slikt stort selskap blir borte. Da er det godt å ha lært at det er i gode tider man ruster for litt nedgang – som alltid vil følge etter oppgang.

–Da forsvinner noe ut, man må løpe litt rundt og pleie gamle kontakter. Vi har valgt å leke med de kundene vi har hatt noen år, det er enklere enn å finne nye markeder.

Nå presenterer Bo Bedre en kolleksjon som Stamati er virkelig stolt av, med merker som er «så grønne som mulig» i følge ham selv.

–Vi har fokus på miljø og bærekraft og har funnet tre brands som fungerer godt sammen. Alle kommer fra Danmark og fellesnevneren er ferske og unge selskaper. Jeg synes det er morsomt å bygge opp noe fra bunnen av, bidra med egen erfaring og vise hvordan de kan etablere eksport.

Lanserer på Oslo Design Fair
–Vi har en litt stor presentasjon på Oslo Design Fair (ODF) messen i august med disse nye tre merkene Poster & Frame, Paper Paste Living og Squarely Copenhagen. Dette kommer til å bli spennende, alle har ventet på at messene i Europa skulle røre på seg. ODF har brukt tiden i nedstengningen på en god måte, og lagd en egen hall til kontrakt og møbler som er fulltegnet med mange gode merker. Våre tre nye brands kan passe inn i kontraktmarkedet, med offentlig miljø, restaurant, hotell og kontor, men vi har valgt å bli i Hall C med andre nordiske merkevarer. Vi kunne gjerne ha vært med i andre hallen også, men avgjørelsen ble tatt ut fra bemanning.

De tre nye selskapene som Stenseth nå lanserer er alle interessante.

–Poster & Frame er en fantastisk historie med 2 karer i begynnelsen av 30 årene, hvor den ene hadde kontakt med tre danske kunstnere og lagde nettbutikk for hver av dem, og kommersialiserte deres verker. De fortsatte med å lage postere med trykk fra flere kunstnere, og så satt de plutselig med 300 nettbutikker. Disse slo de sammen med totalt 600 kunstnere på verdensbasis, og merket selger nå kunst i form av plakater og tjener på royalties. Poster & Frame er Danmarks desidert største aktør og en av Europas største i sitt slag. 

Suksessen til Poster & Frame har vært helt utrolig i Danmark, så dette selskapet har Stamati stor tro på i Norge.

–Plakater/posters er en interiørtrend, man lager gjerne en hel vegg med bilder. Poster & Frame sine plakater har en fantastisk kvalitet, og trykkes i Danmark. Selskapet eier alt av trykkerimaskiner, produserer rammene selv og driver med høy grad av fleksibilitet. De trykker kun på printknappen når ordren ligger inne. Alt lages på bestilling, det er aldri noen restordre og ingen risiko.

Poster & Frame omsetter for mange titalls millioner DKK bare med trykksverte på lager, det passer verdiene i vår tid.

–Paper Paste Living er neste merke som er så nær 100% bærekraftig som man kommer. De lager møbler og lamper av papirmasse, dvs. papp maché, med tredetaljer, ledninger i jute og stopp i møbler av kokos. Her finnes ikke plast, bare naturvennlige materialer.

–Squarely Copenhagen lager selvvanningspotter som en slags møbel for plantene. Det er ideelt når vi reiser på ferie, plantene har ikke visnet når vi kommer hjem igjen. Disse plantekassene ordner seg selv med vanning i 3 uker og er selvfølgelig i bærekraftig materiale.  For første gang ser en selvvanningspotte ut som et elegant møbel.

Planter er en annen stor trend, mange vil ha grønne planter både hjemme og på kontoret. Squarely Copenhagen leverer bla. til Microsoft i København.

–Kassene er bygget som spilekasser, de kan være både ute og inne, henge på en vegg, stå eller henge på balkong og terrasse, leveres med eller uten hjul.

Fronten på kassene har spiler som vippes av med en magnet og fyller på når de er tomt. Et virkelig kreativt system. Hvis man reiser på 3 ukers ferie skal man bare sette kassene i skyggen med full vannbeholder.

–Kassene er ikke av det billigste – men det er heller ikke innkjøp av nye planter etter hver ferie. Og selvvanningspotter ser vanligvis ikke pene ut.  Squarely Copenhagen har fin design, er praktisk og plantene klarer seg selv.

Visjonen etter ODF Høstmesse
–Vårt mål er at vi har vist oss på en god og grønn måte, med en helhetlig presentasjon som trekker eksisterende og nye kunder. Vi skal også se på konferanse- og møbelmarkedet.

–Vi har tre nye brands, og er spente. Hva kan messen bringe? Det er uansett den beste arena for nye merker, og nye kontakter. Vi reiser oss igjen, bygger noe nytt og spennende som skal gi god omsetning og gjensidig glede til våre kunder og produsenter.

Mye har skjedd i markedet siden sist, og det er stor spenning knyttet til høstens messe.

Danske Poster & Frame har som ambisjon å være den perfekte match mellom designer og original kunst. Alt er samlet i en plattform, hvor du fritt kan velge ut din unike kolleksjon. Samtidig støtter man kunstnerne, som mottar royalties for alle print som selges. Med fokus på bærekraft og smart produksjon, kan Poster & Frame tilby et utvalg av over 500 forskjellige kunstnere og over 7000 forskjellige print. Dette er den største interiørtrenden akkurat nå! Foto Poster & Frame .

–Vi er tilbake til det normale hverdagsliv, etter to kunstige år i vår bransje. Det er litt dystert der ute nå før sommeren, med lite folk i butikkene, lite omsetning, og stille rundt omkring. Forbrukerne passer på pengene sine. Det er krig, nesten seksdoblet strømpriser, blir det mange rentehevninger, og ingen klare retningslinjer for fremtiden. Mange vil likevel på utenlands ferie, og bruker nå midler på reise, ikke hjemmet sitt. Det at forbrukere fordeler penger på en annen måte enn de vi har vært vant med, vil vår bransje merke. Jeg tror ikke på en stor knekk, for vi kommer tilbake på sikt, avslutter Stamati Stenseth.

Relatert innhold

19.11.2024Designbase.no

Carpets & Rugs vokser

18.11.2024Designbase.no

Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Home of Consumer Goods tilbyr et nytt merkeområde i 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Fokus på design! Nytt merkeområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Christmasworld Trends 25+: Søkelys på ansvar, fellesskapsfølelse og optimisme

28.10.2024Dimex ApS

Sponseret

Creativeworld Trends 2025: Turer fulle av inspirasjon

23.10.2024Witt A/S

Sponseret

Innovativ komfort og design for de minste – MEMBANTU presenterer tre nyheter:

10.10.2024Designbase.no

imm cologne 2025 er kansellert

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023