Danmarks netthandel står stille: Både handlekurvstørrelsen og kundenes kjøpeforventninger skuffer i en ny analyse
Kundene har i stor grad sluttet å handle stort på nettet, de bruker mindre penger per handel, og de har ingen planer om å endre dette. Dette viser en ny analyse som bekymrer Dansk Erhvervs e-handelsdirektør.
To spesielle ting skiller seg ut for Niels Ralund når han leser E-handelsanalysen for september 2023. Og ingen av dem er til noe godt.
Analysen viser nemlig at handlekurvstørrelsen er betydelig lavere enn normalt, og det samme gjelder kundenes forventninger til hvor mye de vil handle på nett i de kommende 12 månedene.
"Dette er en ganske uheldig kombinasjon, og jeg forstår godt hvis det bekymrer mange nettbutikker som samtidig sliter med høye kostnader," sier Dansk Erhvervs e-handelsdirektør.
Niels Ralund er likevel overbevist om at veksten vil komme tilbake.
"Dette vi ser nå er ikke et avslag av nettbutikker, men en generell tilbakeholdenhet med å bruke penger for herr og fru Danmark," sier han.
Forbrukertilliten er gradvis på vei tilbake
Hvis man skal finne et lyspunkt, må man se på de nyeste målingene av forbrukertilliten.
Akkurat offentliggjorte tall fra Danmarks Statistik viser at forbrukertilliten var -11,8 i oktober. Det er litt bedre enn i september da forbrukertilliten var -13.
Og det er betydelig bedre enn bunnpunktet i oktober i fjor da forbrukertilliten var -37.
"Dette er gode nyheter før den viktige Black Friday og julesalget, som er årets viktigste måneder for e-handel," sier Niels Ralund.
-HCL