Designfirma styrker seg i Danmark - forventer 100 millioner kroner i omsetning

Spring Copenhagen overtar designfirmaet bySommer ApS. Med handelen følger rettighetene til de ikoniske Lykketrollene og den danske designer Christel Marotts estetiske stjernetegn. Oppkjøpet er en sentral del av strategien for å bli Danmark og Nordens ledende gavebrand og beholde posisjonen som vekstbedrift.

Claus Nielsen, Peter Sørensen og Jesper Sommer.. Foto: Spring Copenhagen

En av de nyere aktørene i den danske designbransjen styrker seg. Etter fjorårets satsning med "Vild med dans" har Spring Copenhagen nå overtatt bySommer ApS, som de siste 9 årene har vært eid av Jesper Sommer og partneren Coolshop. Salgsprisen er ikke opplyst.

Handelen sikrer Spring Copenhagen enda større markedsandeler for designgaver i Danmark og er samtidig en sentral del av arbeidet med å vokse merket i nærliggende markeder som Norge, Sverige og Tyskland. I 2023 opplevde Spring Copenhagen en vekst på 30% i et fallende marked, og oppkjøpet skal sikre at veksten opprettholdes med en samlet omsetningsøkning på 30 millioner kroner i 2024.

Unik mulighet for å flytte merket

Muligheten ble realisert om høsten og ble avsluttet mellom jul og nyttår. Det har gått raskt, spesielt fordi det har vært en direkte match mellom produktet og forretningsstrategien. Samtidig er det sterke, direkte distribusjonskanaler, fordi produktene allerede selges hos flere av Spring Copenhagens sterke samarbeidspartnere som Imerco, Kop & Kande, Bahne og Illums Bolighus.
"Det var en unik mulighet som ble presentert for oss. Suksessen vi har hatt med våre gaveprodukter i tre og stål kan følges opp med spennende produktutvikling i samlingene vi overtar fra bySommer," sier Peter Sørensen, administrerende direktør i Spring Copenhagen.
Peter Sørensen og Claus Nielsen, som eier Spring Copenhagen sammen med investor Lars Seier, er enige om at det er mange synergier mellom de to selskapene, og at samlingssammensetningen i fremtiden i stor grad støtter opp under Spring Copenhagens nye konsept "Gaver som varer". Konseptet implementeres i bransjen i 2024 og skal styrke Spring Copenhagens forretning både i kommunikasjon og strategi.
"Vi har vært den nye gutten i klassen. Vi har brukt de siste årene på å finne ut nøyaktig hvor vi skal plassere oss i markedet. Med det nye "Gaver som varer"-konseptet har vi nå funnet våre ben å stå på som et internasjonalt gavehus med flere forskjellige serier og kategorier," sier Peter Sørensen og Claus Nielsen.

Foto: Spring Copenhagen

"Nettopp derfor kunne vi også se en god synergi med bySommer. Vi har hatt god suksess med produkter i tre, nå kommer det figurer i andre materialer også, samtidig har bySommer hatt en god internasjonal tilnærming, som vi også kan jobbe videre med i våre forsøk på å posisjonere oss både nasjonalt og internasjonalt."
Med kjøpet av bySommer blir kategoriene synliggjort, og Spring Copenhagen vil stå tydeligere i bransjen.
"Kjøpet er det første skrittet på den reisen, og vi er glade for at det lyktes. Nå kan vi virkelig vise hvor vi er på vei. Vi har full fart på implementeringen, og nå skal vi hente det beste fra bySommer og integrere det i vår drift, slik at uttrykket blir samlet med en samlet merkevare-DNA," fastslår Claus Nielsen og Peter Sørensen.

Sterke relasjoner og kanalstrategi

Jesper Sommer har et sterkt navn og nettverk i den danske designbransjen - og deler tilnærmingen til oppbyggingen av et merke: Det handler om å være relevant året rundt - og den muligheten styrkes med salget av bySommer til Spring Copenhagen.
"Vi er enige om at gode relasjoner og sterke historier bak god design driver et merke. Jeg gleder meg til å innfri forventningene og ambisjonene om en sterk posisjon i landskapet for designgaver, både nasjonalt og internasjonalt," sier Jesper Sommer, som tiltrer i salgs- og utviklingsteamet til Spring Copenhagen.
Om årsaken til at han valgte å selge bySommer, sier han: "De siste årene har vi hatt samlinger som har gått veldig bra i markedet, og andre som ikke har prestert så bra. Men når du jobber med samlinger, som vi gjorde, har du en forpliktelse til å gjøre det beste for kundene og lisenspartnerne dine. Og for å være attraktiv for forhandlerne handler det om å ha et visst utvalg tilgjengelig. Jeg syntes rett og slett at utvalget vårt var for smalt, og jeg sto overfor valget mellom å fortsette utviklingen med samlinger, inngå et samarbeid eller selge selskapet. Jeg valgte den siste muligheten og tok kontakt med Spring Copenhagen, som heldigvis også så fordelene ved et kjøp."
Jesper Sommer ser mange synergier; i kundegruppen, messetypene og innsatsområdene i Europa og resten av verden.
"Samtidig er det mange personlige relasjoner, og det er også en viktig faktor."
Jesper Sommer skal fremover jobbe med salgsprosjekter og produktutvikling og bidra med erfaring, innspill og relasjoner.
Jesper Sommer er fornøyd med utviklingen og spent. "Jeg synes strategien er riktig. Flere samlinger gir mulighet for større bevegelser, enten du er på messe eller ute som selger. For forhandlerne betyr flere samlinger muligheten for større innkjøp på ett sted med de fordelene det gir.
Jesper Sommer vil være å finne både på kontoret i København og i Nordjylland, der han har sin base.
Og Spring Copenhagen er selvfølgelig å finne på Formland, der alle er velkomne til å komme innom for en prat, hører vi.

Sosial synergiblad mellom merker

Spring Copenhagen og deres investor Lars Seier ser frem til det nye samarbeidet og potensialet for å være en bredere leverandør av produkter til den nåværende kundekretsen nasjonalt og internasjonalt. For Coolshop er det også en match, fordi begge organisasjonene tar samfunnsansvar. BySommer har støttet Kreftforeningen gjennom et strategisk donasjonssamarbeid, og Spring Copenhagen har tidligere donert til BarneVilkår, Kreftforeningen, Redd Barna og Danske Hospitalsklovner.
"Da vi ble introdusert for Peter og Claus, så vi en match med en gang. Spring Copenhagen er, akkurat som bySommer, anerkjent for å tenke kommersielt og prioritere leveringssikkerhet. Det nye eierskapet kan garantert løfte den samlede virksomheten innenfor gavekategorien og sette et tydeligere avtrykk i bransjen," sier Mark Nielsen på vegne av Coolshop.

Spring Copenhagen

Spring Copenhagen er et dansk merke som selger designgaver. Det ble grunnlagt i 2015 av Peter Sørensen og Claus Nielsen. Med utgangspunkt i nyere skandinavisk designttradisjon skaper Spring Copenhagen kvalitetsprodukter som selges i mer enn 20 land. Selskapet har hovedkontor i Nyhavn og sysselsetter 19 medarbeidere.

Relatert innhold

03.05.2024Designbase.no

Ni designbedrifter kjemper om norsk industris viktigste priser

02.05.2024Designbase.no

Fargetrender i 2025 handler om harmoni

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023