De sterke smakene har han gjort til et levebrød. Med grillsauser, gourmet ketchup, olivenolje og salateddik.
–Jeg skal ikke påberope meg å være ekstra glad i å lage mat, men jeg er veldig glad i å grille. Jeg har en Traeger smoker (pelletsgrill) som jeg benytter flittig. Her lager jeg pulled pork og ribs fra grunnen av. Det tar timevis, men smaker helt fantastisk godt. Oppskriftene ligger på nettsiden vår. Jeg har også en BeefEater Clubman gassgrill som får kjørt seg.
Hvordan fikk du ideen til Drit Forbanna konseptet?
–Idéen til Drit Forbanna var aldri en idé. Det bare ble sånn. Jeg laget navn og etikett for et herrelag jeg skulle i, uten andre intensjoner enn at flaskene var finere med etikett enn uten. Jeg ga også bort noen flasker i forbindelse med en bursdagsfest. Etter det begynte det å rulle av seg selv. Til slutt solgte jeg så mye at jeg måtte hoppe av jobben og gå «all in».
Fortell om vareutvalget?
–Opprinnelig var det kun BBQ sauser som vi solgte. Siden sommeren er kort måtte jeg finne på noe for vinteren og løsningen var gløgg. Jeg valgte min egen vri på gløggen og kalte den Isgløgg. Det vil si, den kan drikkes kald med Prosecco eller andre ting som bobler. Siden har det blitt både pesto, eddik, spritzere, ketchup og oljer.
Hva særpreger måten dere jobber på?
–Korte beslutningsprosesser og ekstrem fleksibilitet. Svært rask omstillingsevne. Kompromissløs på smak og kvalitet.
–For øyeblikket er vi 6 ansatte. Tre på salg, meg selv på produktutvikling en på backoffice, samt en arbeidende styreformann.
–Vi selger ikke fra vår nettside fordi vi vil ikke være konkurrent til våre egne forhandlere, derfor henviser vi til butikker eller nettbutikker når vi får spørsmål. Vi har et showroom og et nærlager ved flytårnet på Fornebu. Her kommer forhandlere innom for å hente varer, eller som stikker innom for en prat.
Hva er det beste og det mest utfordrende med å drive selskapet?
¬–Det beste er svært entusiastiske medarbeidere. Det er også overveldende hvordan kundene har kastet seg over produktene. Jeg får så mye positiv feedback at det nesten er litt flaut. Hurtig vekst er krevende både logistisk, men også økonomisk. Naturligvis er Coronakrisen en kjempeutfordring, men folk skal ha mat, så jeg er optimistisk for fremtiden.
Hvilke planer har du for selskapet?
–Naturligvis nye produkter. Vi har riktignok mange ting vi har lyst til å gjøre. Jeg har hatt en del interesse fra utlandet, så eksport av konseptet til andre land er på listen over muligheter jeg ser på.
www.dritforbanna.no
Om Pål Dyrø-Gladsø
–Før jeg startet med Drit Forbanna jobbet jeg som grafisk designer og byråleder i et reklamebyrå. Tiden før var jeg i TV, først i salgs- og markedsavdelingen i TVNorge, senere grunder av TV-kanalen Metropol. Jeg er utdannet innen kommunikasjon og markedsføring fra USA.