Enormt behov for sengetøy til flyktninger
Hver uke pakkes det 2-3000 bagger som sendes til flyktninger i Norge. Det er det som vanligvis pakkes i året. Og til påsken skal det pakkes 20.000 bagger med JYSK produkter.
JYSK leverer sengetøy, dyner, puter og håndklær til flyktninger som kommer til Norge, og behovet har eksplodert siden krigen i Ukraina brøt ut.
Hver uke pakkes det flere bagger til nyankomne flyktinger i Norge. I flere år har JYSK og Fossheim AS samarbeidet om å sende velkomstpakker til nyankomne flyktninger til Norge. I år har mengden eksplodert.
- Vi er et stort selskap med butikker i hele landet. På den måten har vi klart å snu oss raskt rundt, og anskaffet produkter til baggene. Men vi har måttet være kreative, og fått mye hjelp av våre gode samarbeidspartnere. Det er mye søvnartikler som må leveres, sier Ronen Bahar, B2B sjef i JYSK.
Sengetøy og håndklær på løpende bånd som skal pakkes før påske.
Årelangt samarbeid
Hos Fossheim AS er hverdagen like hektisk. Det skal pakkes 20.000 velkomstpakker før påske. Velkomstpakkene innholder dyner, puter, senegtøy, lakner og håndklær fra JYSK. I tillegg pakkes innhold til barn og spedbarn. Alt skal pakkes i bagger, settes i esker og lastes på pall før det sendes avgårde rundt om i hele Norge.
Det er flest bestillinger fra Østlandet, men det leverer ut til hele landet.
- Vi pakker 2-3000 JYSK bagger i uken. Det er det vi har pleid å pakke i året, sier Christina Skadberg, markedsansvarlig i Fossheim AS.
Et verdifullt samarbeid
JYSK har hatt et samarbeid med Fossheim AS siden 2008, der de sammen leverer velkomstpakker til flyktinger på oppdrag fra Utlendingsdirektoratet. Men aldri før har etterspørsel av JYSK produkter til velkomstpakkene vært så stor.
- Vi opplever at UDI har vært fornøyde med å ha oss som leverandører til velkomstbaggene, og vi som selskap er veldig glad for å være en del av dette viktige arbeidet, sier Ronen.
Pakkingen av velkomstbaggene hos Fossheim AS gjøres av mennesker med funksjonsvariasjoner.
Fossheim prioriterer JYSK
Stort volum: Cecilie og Joakim Haaland fyller store paller med JYSK produkter som skal sendes ut til hele landet.
Ansatte i Fossheim AS har måttet bruke arbeidsplassen kreativt da bestillingen fra UDI kom. Det ligger bagger og esker over alt. De store pallene innholder mange bagger som skal leveres før påske.
Fossheim har måttet hente ekstern hjelp fra ulike bedrifter etter at krigen i Ukraina brøt ut, og bestillingene strømmet på.
Feilfritt arbeid: Erlend Pettersen og Beate Bruland er strukturerte og følger en punktliste med produkter som skal inn i baggene.
- Vi har satt alle avdelinger på jobben, og i tillegg hentet ekstern hjelp fra tilsvarendre bedrifter for å hjelpe til med å pakke bagger. Samarbeidet med JYSK har vært veldig bra, og de har klart å levere innhold til baggene til tross for svært kort varsel under denne krisen, sier Skadberg.
Det er ikke første gang JYSK bidrar til innhold til flyktinger. I 2015 ble det levert JYSK produkter til 30.000 bagger tilsendt syriske flyktninger. I tillegg samarbeider JYSK med Fossheim og tar inn kandidater til butikker gjennom arbeidsforberedende trening.