Formland er positivt for bransjen
394 utstillere fikk vist frem produktnyheter, inspirerte og pleiet nettverk med 9000 fagfolk fra 27 land på Formland. Utstillerne understreker nok en gang verdien av den personlige messedialogen i møtet med kundene – også i utfordrende tider. Messen trakk til seg flere utenlandske kjøpere enn forrige gang, og kjøpelysten fulgte med inn over landegrensene.
9.042 tilreisende kjøpere, stylister, influencere og andre bransjefolk besøkte denne gangen Formlands 394 utstillere fordelt på 10 haller i MCH Messecenter Herning. I tillegg til sesongnyheter innen alt fra boligtilbehør og blomsterdekorasjoner til smakfulle produkter, kunne besøkende finne inspirasjon innen trendområder og en rekke topp-foredrag og workshops.
Lilla var helt klart trendfargen. Og i alle nyanser fra lys lavendel til dyp lilla og burgunder. Gult og hele pastellpaletten ble også brukt til å skape liv og lys i høst- og vinterhjemmene, med selvfølgelig det naturlige uttrykket; rå keramikk og steintøy og nyanser av jord og leire, og en del av trenden som også inkluderer bærekraft.
Maksimalisme fremfor minimalisme. Det er bevegelse i fargene, de spiller opp mot hverandre og står som kontraster eller som en mykere forlengelse av hverandre, stiler blandes og vintage spiller opp mot det nye og moderne.
Det var også tema for en trendprat som Mads Arlien-Søborg hadde med trendekspertene Stefan Nilsson og Niki Brantmark.
Maksimalisme er i ferd med å bli «den nye normalen», og det er mer en livsstil og en megatrend enn en forbigående stil, var de tre enige om.
–Maksimalisme er en reaksjon på minimalisme; på det vanlige, det litt kjedelige og det helt stilige hjemmet. Men det handler om en tankegang. Nå kjeder vi oss, og derfor spiller vi ut det eklektiske, sier Stefan Nilsson. Han ser farger på farger, regler som brytes og mye personlighet. –Du går med fargene du elsker, det er mange kontraster og mange planter. Det handler om å leke med innredningen, vi vil ha historiefortelling og vi vil ha eventyr. Her sees vintage og gjenbruk, og det handler i stor grad om å innrede annerledes. Men du må forstå stilen, ellers feiler du, slår Stefan fast. Og de tre er enige om at det handler om å komme seg ut av komfortsonen, bli inspirert av interessante mennesker og følge dem.
Messene er en ideell plattform
De siste årene har det vært mye snakk i bransjen om messenes legitimitet, men bl.a. Peter Maae Jensen, administrerende direktør i aida uttaler at messene er en ideell plattform for personlig dialog i en verden i endring.
–Vi trenger de store messene som Formland, og messen har gått bra for oss. Nettverksmessig betyr Formland mye – hele bransjen og så å si alle kjeder er samlet her, sier han, og han kompletteres av Jan Engelbrecht, administrerende direktør i Eva Solo: –Det har gått veldig bra. Vi kom med dempede forventninger på grunn av tilstanden i markedet og utviklingen i verden, men det er stor tro på fremtiden, og vi har møtt noen fantastisk positive kunder, så vi tror at det blir jul i år. Det har vært veldig fint.
Det som betyr noe for oss er at det kommer kunder som har den rette innstillingen og som tror de kan selge varene. Det betyr mye at de får se varene våre. Vi ønsker selvfølgelig å selge litt, men vi ønsker også å inspirere butikkpersonalet og vise hvordan produktene våre ser ut, hvordan de kan vises og hvilke verdier vi har. Og Formland er et flott sted for det.
Administrerende direktør i MCH A/S Georg Sørensen er glad for at utstillerne understreker verdien av det personlige møtet med kundene.
–Hver messe er noe spesielt. Også denne 76. utgaven av Formland, som ble gjennomført i en tid med mange endringer og utfordringer og en tid hvor verden virkelig beveger seg. Derfor er vi glade for de positive tilbakemeldingene, og som messeeier er jeg spesielt glad for bekreftelsen på styrken til messemediene, sier Georg Sørensen og er glad for at Formland igjen har vært rammen for utstillernes og besøkendes dialoger og virksomhet.
Formland ble besøkt av 653 utenlandske kjøpere fra 342 selskaper og har kommet sterkere tilbake med 50 % fremgang siden sist, noe som bekreftes av utstillerne som melder om økt utenlandsk interesse.
New Formland dateres i 2023
Formland 2023 endrer både ukedager og antall dager messen varer.
Fra januar 2023 vil messen finne sted søndag, mandag og tirsdag.
Dette gjøres for å skape en mer intens messe fremover, og samtidig sikres at Formland ikke kolliderer med andre internasjonale messer.
–Det er en stor og veloverveid beslutning som har vært underveis lenge. Men da Ambiente valgte å flytte messen sin til uke 5, var det det siste dyttet vi trengte for å ta en avgjørelse. I tillegg har vi lyttet til det økende ønsket om å skape enda mer intensitet og liv i løpet av messedagene, noe som betyr at vi har nominert én dag av programmet, sier Flemming Andersen, prosjektleder i Formland.
I 2023 er de nye datoene:
Formland Spring: 29.-31. januar 2023
Formland høst: 20.-22. august 2023
Av Pia Finne Oversatt av Gunnhild Bjørnsti