Georg Jensen kjøpt av Fiskars Group

Georg Jensen er nå en del av den finske designgiganten Fiskars Group. Kjøpesummen er på 1,1 milliarder kroner.

Fra Georg Jensens nye Verner Panton-kolleksjon, som lanseres til høsten.. Foto: Georg Jensen

Den ikoniske danske designvirksomheten Georg Jensen er blitt overtatt av Fiskars Group. Handelsprisen er satt til 1,1 milliarder kroner, opplyser Georg Jensen i en pressemelding torsdag morgen.

"Vi er begeistret for de nye mulighetene dette kjøpet gir oss", uttaler Mehul Tank, administrerende direktør for Georg Jensen, i meldingen. "Samarbeidet vårt med Fiskars harmonerer perfekt med våre fremtidsvisjoner, og vi er overbevist om at det vil løfte Georg Jensen til nye høyder".

Fiskars Group, som også eier Royal Copenhagen, opplyser at oppkjøpet av Georg Jensen har strategisk betydning.

"Georg Jensen vil dra nytte av å bli en del av en nordisk konsern med lidenskap for skandinavisk design, en sterk portefølje av kjente merker og dyp ekspertise innenfor Georg Jensens Home-kategori. Dette strategiske trekket, som introduserer nye kategorier som smykker og fint sølv i Fiskars, forventes å øke synergien mellom Fiskars-merkene og akselerere Georg Jensens markedsnærvær og ekspansjonsplaner," skriver partene.

Etter gjennomføringen av kjøpet vil Fiskars påta seg rollen som Georg Jensens nye langsiktige eier og støtte Georg Jensens vekstutsikter.

Mehul Tank, CEO, Georg Jensen

"Som det ikoniske merket Georg Jensen er, med en sterk arv og fokus på banebrytende design, passer det perfekt inn i Fiskars Groups familie av merker både strategisk og kulturelt. Vi er glade for å ønske Georg Jensen og dets ansatte velkommen i Fiskars Group.

Med oppkjøpet vil vi styrke porteføljen vår innen luksusprodukter til hjemmet. Hos Fiskars Group ønsker vi å bygge helhetlige livsstilsmerker, og Georg Jensen passer ekstremt godt inn i den rammen. Basert på vår erfaring med å skape forbrukerrelevans og forståelse for forbrukernes ønsker, ser vi mange muligheter for å løfte dette berømte livsstilsmerket," beskriver Nathalie Ahlström, Fiskars Groups president og administrerende direktør.

Georg Jensen har vært preget av utfordringer og millionunderskudd i noen år. I årene 2016-20 hadde det danske selskapet et samlet underskudd på 400 millioner kroner, mens de siste to årene har gitt overskudd og vekst.

I 2022 var Georg Jensens omsetning på 158,1 millioner euro, og EBIT var på 14,9 millioner euro. Transaksjonen forventes å bli fullført i fjerde kvartal og er underlagt gjeldende betingelser for en slik overføring.

Georg Jensens nye smykkesamling Moonlight er skapt i samarbeid med designer A. Roege Hove.. Foto: Georg Jensen

Gjenforening av kjente danske designmerker

Georg Jensen har en felles historie med Royal Copenhagen, som er en av Fiskars Groups eksisterende merker, da begge tidligere var en del av det tidligere Royal Scandinavia A/S. Begge merkene er utpekt som Kongelig Hofleverandør.

Gjenforeningen av de to populære danske designmerkene skaper attraktive kommersielle aktiviseringsmuligheter. Georg Jensen har en sterk posisjon innen direkte-til-forbruker (DTC) salgskanaler, med over 50% av salget fra egne butikker og e-handel. Når det gjelder markeder, ser Fiskars Group potensial for å utvide merkets tilstedeværelse, spesielt i Kina. Kommersiell ekspertise innen utførelse, DTC og Kina er tre av de fire transformerne i Fiskars Groups vekststrategi.

"Under Fiskars Groups eierskap har vi fokusert på å styrke Royal Copenhagens merkeposisjon, nære den stolte designarven og styrke produktkategoriene for kommende generasjoner. Vi har økt investeringene i merket og tatt modige beslutninger når det gjelder salgskanaler og markeder. Med sin nesten 120 år lange historie og sterke fokus på håndverk, kreativitet og design passer Georg Jensen veldig godt inn i Fiskars Groups portefølje av interiørmerker i luksussegmentet. Vi ser frem til å ønske Georg Jensen velkommen," uttaler Jacob Siboni, visepresident for Royal Copenhagen.

Georg Jensen har sitt hovedkontor på Frederiksberg og har i dag 1200 ansatte. Siden 1904 har selskapet solgt smykker og klokker, sølvtøy og bruksgjenstander. Selskapet har salg i en rekke land gjennom forhandlere, samtidig som de eier 96 butikker og shop-in-shops i 10 land.

Georg Jensen A/S ble kjøpt opp av den Bahrain-baserte kapitalfondet Investcorp i 2012. Det danske selskapet er også notert med kapital hentet fra bedriftsobligasjoner.

-PF

Relatert innhold

16.05.2024Designbase.no

Dropp utsagn som "CO2-nøytral"

14.05.2024Designbase.no

Koelnmesse i nytt samarbeid med Colombias ledende designmesse

30.04.2024Designbase.no

Messe Frankfurt tilbyr gratis online arrangementer for alle

23.04.2024Designbase.no

Kunstig intelligens i detaljhandelen

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023